شکل گیری ستاره ای جوان یافت شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،‌ ستاره ها معمولا درون ابرهای عظیمی از غبار و گاز شکل می گیرند. سپس این ابر غبار در اثر جاذبه ستاره متراکم شده و با سرعت بیشتری به دور ستاره حرکت می کند. در نتیجه دیسکی از جنس غبار و گاز در اطرف ستاره شکل می گیرد. در مورد ستاره هایی مانند خورشید که جرم نسبتا کمی دارند، سیارات جدید درون این دیسک شکل می گیرند.

اما محققان با استفاده از مجموعه تلسکوپ های ALMA واقع در صحرای شیلی در دیسک موجود در اطراف ستاره MM 1a به جای سیارات جدید، یک ستاره جدید در حال شکل گیری را شناسایی کردند.
در جهان بی انتها، سامانه های ستاره ای دوتایی بسیار متداول هستند، اما در اغلب این سامانه ها هردو ستاره به طور همزمان و با جرم تقریبا یکسان شکل می گیرند.
کشف یک سامانه دوتایی با نسبت جرم 80 به یک امری بسیار غیرعادی است و نشان دهنده وجود یک فرایند شکل گیری کاملا متفاوت برای هر دو جرم فضایی است.
در حاشیه بیرونی دیسک غبار موجود در اطراف ستاره جوان، میدان گرانشی ناپایدار است و توده گاز و غبار به سادگی شکل می گیرد. این شرایط معمولا منجر به شکل گیری سیاره های گازی غول پیکر می شود، اما در این مورد خاص شرایط ناپایدار لبه دیسک منجر به شکل گیری یک ستاره جدید شده است.
گزارش کامل این سیارات در نشریه Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا