بازی وارد مدارس در مقطع ابتدایی می شود

در همین راستا کارگروهی متشکل از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونت ابتدایی آموزش و پرورش تشکیل شد تا فضای مدارس به‌ ویژه در مقطع ابتدایی را تغییر داده و تربیت و آموزش با اسباب بازی را جایگزین آموزش های تک بعدی و صرفا درس محوری کنند.

این طرح بنا بر اعلام روز گذشته «رضوان حکیم زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، به صورت آزمایشی از اول بهمن ماه در مدارس10 استان آغاز می شود

بر اساس نظر کارشناسان، در ماهیت و ذات دوره پیش دبستانی، استفاده از اسباب بازی به عنوان ابزار آموزشی نهادینه شده، برنامه درسی در دوره پیش دبستانی محتوای متمرکز ندارد و بازی یکی از مهمترین فعالیت هایی است که در این دوره مورد توجه قرار گرفته و جزو محتوای آموزش و پرورش و برنامه درسی این دوره محسوب می شود.

البته، به نظر می رسد شرط رسیدن به این هدف وجود فردی کارشناس است که در زمینه بازی درمانی و روانشناسی کودکان کار کرده است و همپای آنان در اتاق اسباب بازی حضور داشته باشدف چراکه بدون هدایتگری افراد روانشناس و کارشناس در حوزه آموزش کودکان، این اتاق نتیجه ای جز بازی و سرگرم شدن صِرف نخواهد داشت. پس باید کنار آن ابزار فیزیکی که قرار است وسیله آموزشی باشد، کارشناس حرفه ای هم حضور داشته باشد تا دریابد که کودک چه مشکلی دارد و با بازی بتواند آن را برطرف کرد.

 

نمونه های موفق بازی در جهان

مدرسه مدیریت گرونوبل یک مدرسه بازرگانی معتبر فرانسوی است که در کاربرد بازی های جدی پیشگام بوده است. این مدرسه به مدت دو سال و نیم به یک مرجع بین المللی در مورد بازی های جدی تبدیل شده و حتی دانشگاه ام. آی.تی. از طریق این مدرسه تحولات مربوط به کاربرد این بازی ها را دنبال می کند.

بازی جدی نوعی از بازی است که از ابتدا برای یک هدف جدی طراحی می شود. مثلا برای هدف آموزشی یا حرفه ای. بازی های جدی در سه زمینه مفید است. یعنی وقتی می خواهید پیامی را منتقل کنید که یا پیچیده است یا خسته کننده و یا آنقدر ساده که نمی خواهید برای آن وقت زیادی صرف کنید. برای ساختن یک بازی جدی چه به صورت ویدیو و چه بر روی صفحه، ازآغاز طراحی تا آماده شدن آن، به یک سال زمان نیاز دارید.

چالش های مربوط به دموکراسی در تایلند، اخیرا سرخط بسیاری خبرها بوده است. اما این موضوع پیچیده ای است، ببینیم از طریق بازی های جدی چگونه مفهوم حکومت را به دانش آموزان آموزش می دهند.

تغییرات سیاسی اخیر در تایلند، این تردید را در مردم ایجاد کرده که دموکراسی چیست؟ در مدرسه ای در شهر نانتابوری در نزدیکی بانکوک، از طریق یک بازی جدی به کودکان آموزش داده می شود که در یک جامعه دمکراتیک چگونه باید حکومت کرد. این بازی به آنها یاد می دهد که یک دولت دمکراتیک را چگونه تحلیل کنند و برای حفظ آن چه کارهایی انجام دهند که برای دموکراسی مفید باشد.

این برای اولین بار است که این دانش آموزان به بازی پیچیده ای در مورد دموکراسی با هدف آموختن آن دست می زنند. این بازی که سیم دموکراسی نام دارد، توسط سازمان غیر انتفاعی فریدریش نومان طراحی شده است. این بنیاد در همکاری با کمیسیون انتخابات تایلند، این بازی را از طریق کارگاه های آموزشی به بیش از دویست دبیرستان و دانشگاه در سراسر کشور معرفی کرده است.

در این بازی، کشور روی صفحه ترسیم و چهار بخش در نظر گرفته می شود: بیمارستانها، مدرسه ها، جنگل ها و مراکز پلیس، که به ترتیب از بهداشت عمومی، آموزش، محیط زیست و امنیت شهروندان نمایندگی می کنند. سپس هر یک از تیم ها دست به کمپین انتخاباتی می زند. واژه های کلیدی که اغلب در این بازی شنیده می شود، عبارتند از مشارکت، همکاری اجتماعی، نقش فعال شهروند و نظارت بر رفتار حکومت.

دانش آموزان پس از شرکت در بازی، نتایج آن را ارزیابی می کنند و با شرکت چند باره از مفهوم آن بیشتر آگاه می شوند. بازی سیم دموکراسی از طرف معلمان و استادان با استقبال هرچه بیشتری روبرو می شود و حتی اقتباسی از آن برای دانشگاه های مالزی، کره و برای مدارس بوتان، فیلیپین، هند و اندونزی تهیه شده است.

کشور زامبیا از نظر سوادآموزی اغلب در رده های پائین است که علت آن را کلاس های درس شلوغ تر از ظرفیت و کمبود علاقه فردی برای آموزش می دانند. اما اکنون یک بازی ویدیویی که در فنلاند تولید شده، دست یابی به نتایج بهتری را ممکن کرده است.

در کلاس اول یک مدرسه ابتدایی در لوزاکا، بیست دقیقه از وقت خود را صرف یادگیری حروف، سیلاب ها و واژه ها از طریق یک معلم دیجیتال می کنند. سپس با هد ست آنچه آموخته اند را چک می کنند و در ازای هر پاسخ درست امتیاز می گیرند که برای آن دوره تحصیلی جمع می شود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح در نظام آموزشی کشور موثر است یا مانند بسیاری از طرح های تقلیدی دیگر، به مثابه شیر بی یال و دمی است که کاری از پیش نمی برد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا