نقش کشاورزی در بحران آب

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دومین مناظره  "هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" میان تیم‌های کاپا از استان فارس و تیم سردار جنگل از گیلان برگزار شد.مناظره این دو تیم با موضوع "در شرایط فعلی و با امکانات موجود اولویت اول برای مدیریت بحران آب، محدود کردن کشاورزی" بود.

در جریان این مناظره تیم کاپا با استناد به مقاله دکتر کاوه مدنی، برای بحران آب سه علت اصلی را عنوان کردند. این علل کشاورزی ناکارآمد، رشد مصرف و سوء مدیریت بودند. این تیم برای رفع مشکل بحران آب  توجه به اصلاح الگوی کشت، اصلاح نژاد، کشاورزی ساز و کار با اقلیم، تغییر نرخ آب بها، استفاده از آب شیرین کن را از راهکارهای موثر برشمردند.تیم سردار جنگل در تعریف گزاره طرح شده عنوان کرد: امکانات موجود که در گزاره عنوان شده است باید دقیقا تعریف شود.

این تیم دلایل بحران آب را بحث افزایش بی رویه جمعیت، ضعف مدیریت و عوامل دیگر مطرح کرد.تیم سردار جنگل با اشاره به سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: این سازمان ۲۲ راهکار برای بحران آب ارائه داده که در این ۲۲ راهکار فقط چند راهکار مربوط به کشاورزی است و نهایتا چند راهکار به مدیریت کشاورزی مربوط می‌شود.

این تیم افزود: باید بین بحران آب و کمبود آب تفاوت قائل شد. بانک توسعه آسیایی نتیجه گرفته اگر کشورهای آسیایی با کمبود آب مواجه شدند به خاطر مدیریت غلط بوده است.

در ادامه تیم کاپا در موضع موافق گزاره محدودیت را ذاتا در مقابل آزادی دانست.این تیم با بیان این سوال که آیا می‌توان برنامه‌ای برای حوزه آب ریخت و کشاورزی را در آن نگنجاند؟ ادامه دارد: در مورد هدر رفت آب منافعی وجود دارد که آب هدر می رود. در هر هکتار برنج تا پنج هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که متوسط جهانی آن ۱۵ هزار متر مکعب است.

تیم کاپا تاکید کرد:‌ما در کشاورزی ناکارآمد هستیم. در نهایت تیم سردار جنگل در حوزه مخالف گزاره افزود: در تمام این سالها که با بحران آب مواجهیم ما همواره به دنبال مقصر برای این بحران بوده‌ایم نه به دنبال مدیریت برای رفع این بحران.

این تیم کم آبی را لزوما به معنای محدودیت آب ندانست و  ادامه داد: نکته دیگر این است که ۹۲ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که البته بخش اعظم تولید ناخالص نیز مربوط به کشاورزی است. در شرایط فعلی که تحریم‌ها به ما فشار می‌آورد شاید ما با چالش کشاورزی مواجه شویم.

تیم کاپادر ادامه با اشاره به بانک جهانی گفت: ۱۵ درصد سطح کشور زیر کشت است. به ازای هر متر مکعب آب که مصرف کنیم ۵۰۰ گرم محصول تولید می‌کنیم.

اما در ادامه این مناظره تیم سردار جنگل با تاکید بر اینکه اولویت اول برای رفع بحران آب را نمی‌توان محدودیت کشاورزی دانست، گفت: شرایط فعلی نشان می‌دهد که ما وابسته به آب هستیم و ۶۶ درصد نیاز غذایی کشور با کشاورزی تولید می‌شود. اگر کشاورزی محدود شود این امر مشکل ساز خواهد بود و امنیت غذایی به خطر خواهد افتاد و باید گفت ما با تهدید امنیت غذایی چه جایگزینی برای آن داریم.

اعضای تیم کاپا محمدرضا اکبری رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، حمید اسکندری دانشجوی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه آزاد شیراز، امیرحسین جاجرمی زاده دانشجوی دارو سازی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سید رضا عبدی‌پور دانشجوی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اعضای تیم سردار جنگل محمد طه محمودی دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه گیلان، کیارش اخوان دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه گیلان، پویا قلی پور دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی پیام نورگیلان و رضا نادم دانشجوی دکتری رشته عمران از دانشگاه قزوین بودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا