واکنش جامعه جهانی به شبه‌علم نژادپرستانه

به‌تازگی یکی از دانشمندان مشهور انگلیسی و دانش‌آموخته دانشگاه آکسفورد به نام دکتر نوح کارل (Noah Carl) در پی اعلام نظرات عجیب خود در یک اجلاس علمی مبنی بر لزوم ایجاد پلتفرمی برای اصلاح نژادی انسان‌ها و همچنین انتشار مقاله‌ای با موضوع وجود رفتارهای قالبی و کلیشه‌ای مجرمانه گروه‌های مهاجر در بریتانیا، تبدیل به شخصیتی جنجالی شده است.

اجلاس لندن درزمینهٔ هوش به میزبانی یونورسیتی کالج لندن برگزارشده و پس از بروز این جنجال‌ها در آن، مسئولان دانشگاه اعلام کردند که موارد مطرح‌شده فوق بدون اطلاع و موافقت آن‌ها ابرازشده است. در حاشیه این اجلاس، بحث‌هایی با موضوع هوش انسانی انجام‌شده بود و در آن اظهارشده بود که باید زیرساخت‌های لازم برای اصلاح نژادی بشر صورت گیرد.

این مسئله واکنش‌های متعددی در پی داشته و دانشمندان علوم اجتماعی آکسفورد که به‌عنوان پژوهشگران اتحادیه توبی جکمن نیوتون (Toby Jackman Newton Trust) در کالج سنت ادموند محسوب می‌شود از چندین استاد دانشگاه کمبریج دعوت می‌کنند تا این مطالب جنجالی را موردنقد و بررسی قرار دهند.

از سوی دیگر بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌های کمبریج، آکسفورد و تعدادی از مؤسسات مشهور و مطرح در سراسر جهان، با امضای نامه‌ای سرگشاده اظهار کردند که برخی از مقالات منتشرشده توسط پژوهشگرانی ازاین‌دست، ازنظر اخلاقی مشکوک بوده و ازنظر روش‌شناسی نیز ناقص هستند. در بخش آغازین این نامه عنوان‌شده است که: «ما به‌طورجدی و عمیقی در رابطه با ورود نژادپرستی و شبه‌علم در دانشگاه کمبریج، احساس نگرانی می‌کنیم.»

این بورسیه پژوهشی، علیرغم حضور دکتر نوح کارل در اجلاس اطلاعاتی لندن و دفاع عمومی وی از موضوعات به‌شدت نژادپرستانه و شبه‌علمی به وی اهداشده است. قابل‌ذکر است که در حال حاضر بسیاری از مجامع افراط‌گرا و محافل نژادپرست به این گزارش‌های شبه‌علمی دکتر نوح کارل استناد کرده و از آن باهدف تقویت بیگانه‌ستیزی و ایجاد درگیری‌های نژادی بهره می‌برند.

 در این بیانیه تصریح‌شده است که در شرایطی که راست‌گرایان افراطی در سراسر جهان در حال افزایش هستند، این نوع نژادپرستی آمیخته با شبه‌علم، خطری بسیار جدی برای توجیه سیاست‌هایی است که مستقیماً موجب بروز آسیب و دردسر می‌شود.

اجلاس لندن درزمینهٔ هوش به میزبانی یونورسیتی کالج لندن برگزارشده و پس از بروز این جنجال‌ها در آن، مسئولان دانشگاه اعلام کردند که موارد مطرح‌شده فوق بدون اطلاع و موافقت آن‌ها ابرازشده است. در حاشیه این اجلاس، بحث‌هایی با موضوع هوش انسانی انجام‌شده بود و در آن اظهارشده بود که باید زیرساخت‌های لازم برای اصلاح نژادی بشر صورت گیرد. ازجمله مهم‌ترین افرادی که در این زمینه سخنرانی کرده بودند می‌توان به ریچارد لین (Richard Lynn) متخصص روان‌شناسی اشاره کرد که به تفاوت‌های نژادی در هوش باور دارد و پیش‌ازاین نیز بارها به نژادپرستی علمی متهم شده بود. گرهارد میسنبرگ (Gerhard Meisenberg) که یکی دیگر از پژوهشگران بدنام درزمینهٔ شبه‌علم و نژادپرستی است نیز در این مراسم سخنرانی کرده است. وی در محافل علمی با عنوان فردی که به برتری نژاد سفید اعتقاد دارد، مشهور است.

لازم به توضیح است که دانشمندان و اساتید امضاکننده این بیانیه، گفته‌های دکتر نوح کارل را مصداق بارز شبه‌علم دانسته و آن را نادرست قلمداد کردند. دکتر نوح کارل تاکنون به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: theworldnews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا