صادرات فناوری کشور را قدرتمندتر می کند

از این رو، آگاهی از سیاست تشویقی اعمال شده در جهان و همچنین بررسی لوایح و قوانین به منظور تشویق و افزایش توسعه صادرات در داخل کشور، امری ضروری است. توسعه صادرات غیرنفتی نه تنها از دیدگاه ارزآوری آن، بلکه از نظر ایجاد اشتغال در داخل کشور از اولویت ویژه ای برخوردار است. به نظر می رسد تنوع صادرات غیرنفتی نه تنها دیدگاه اقتصادی، بلکه به عنوان یک راه حل سیاسی در راستای پیشبرد اهداف دولت نیز مؤثر است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با جایگزین کردن صادرات فناوری به جای نفت گفت: به طور کلی یکی از مهم ترین مشکلات کشورهای در حال توسعه و جهان سوم، تک محصولی بودن و وابستگی اقتصاد آنها به صدور موادخام و اولیه است که آثاری منفی در ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی برجای گذاشته است.

یوسف محنت فر تاکید کرد: از آنجایی که بخش بزرگی از درآمدهای ارزی این کشورها فقط با صدور یک یا چند قلم مواد خام و اولیه به دست می آید، در برابر ناملایمات و فشارهای خارجی ساختاری بسیار ضعیف و شکننده دارند. بدیهی است در چنین شرایطی هرگونه نوسان غیرعادی که در قیمت این کالا یا کالاهای محدودی که منابع اصلی درآمد این کشورها را تشکیل می دهد به وجود آید، آثار پردامنه ای بر ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی آنها برجای خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: کشور ما به علت افزایش شدید جمعیت، کاهش ذخایر نفتی و تنزل تدریجی بازده چاه ها و بالارفتن هزینه استخراج، اطمینان نداشتن به آینده بازار جهانی و تغییرات قیمت نفت و… به ارز بیشتری نیازمند خواهد بود، در نتیجه راهی جز تأکید بیشتر بر صادرات غیرنفتی در پیش ندارد.

محنت فر عنوان کرد: از سوی دیگر، با توجه به رشد تکنولوژی و فناوری به نظر می رسد تمرکز بر روی صادرات غیرنفتی و به ویژه صادرات فناوری و تکنولوژی که از پتانسیل های کشور به شمار می رود راه مناسبی برای مقابله با تحریم ها و همچنین جایگزین کردن صادرات نفتی است.

این در حالیست که به تازگی رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران نیز با اشاره به افزایش میزان اشتغال به کمک دانش روبوکاپ، گفته است: کشورهای پیشرفته‌ای چون ژاپن و چین با بهره بردن از ربات‌ها به دنبال افزایش بهره‌وری صنعتی و اشتغال‌زایی هستند و ما هم باید به همین سو حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه علم رباتیک مزایای بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: با حمایت همه‌جانبه می‌توانیم از این حوزه برای تشخیص استراتژیک استفاده کنیم. اکنون شرکت بنز اعلام کرده است که رقبای او دیگر شرکت‌های خودروسازی نیستند بلکه شرکت‌های نرم‌افزاری و هوش مصنوعی تبدیل به رقبای قدر برای او شده‌اند.

موسی‌خانی با اشاره به نسل آینده کشور، بیان کرد: امیدواریم به همت نسل آینده و حمایت مسئولان در آینده‌ای نزدیک به جای صادرات نفت، تکنولوژی را به دیگر کشورها صادر کنیم.

بر اساس این گزارش، با توجه به دسترسی ایران به بازارهای بین‌المللی در سطح جهان و به‌ویژه بازار نزدیک به 400 میلیون نفری منطقه، باید برای حضور مؤثر در تجارت جهانی، همزمان با هدف‌گذاری برای تعیین و تقویت جایگزین‌های نفت، تأمین زیرساخت‌های لازم از جمله؛ سیستم حمل و نقل (شامل انواع راه و وسایل حمل و نقل)، تهیه فناوری‌های نوین و تولید ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن، تقویت صنایع بسته‌بندی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و نیز بهبود وضعیت موضوعاتی مانند؛ خلاقیت و نوآوری، استانداردسازی، بازاریابی، تبلیغات بین‌المللی، گسترش برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی وخارجی، تسهیل مبادلات مالی، کیفیت، بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سربار و سایر موارد مشابه نیز با جدیت و سرعت مضاعف، در دستور کار قرار گیرد. 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا