نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه ژنتیکی مهاجرت نخستین انسان های هوشمند

مطالعات پیشین نشان می دهد که خاستگاه اولیه انسان هوشمند یا هومو ساپینس ها که انسان های امروزی نیز از همین نژاد هستند ، قاره آفریقا بوده و آن ها از این قاره به سایر مناطق جهان مهاجرت کرده اند . پژوهشگران در مطالعات جدید خود در پی کشف این مسیر مهاجرتی هستند .

تیمی از پژوهشگران بین المللی به سرپرستی دانشمندی به نام لوکا پاگانی Luca Pagani در حال بررسی و مطالعه ژنتیکی و ترسیم  توالی ژنوم 225 نفر از ساکنین دو کشور اتیوپی و مصر هستند . این پژوهش ها با پشتیبانی و حمایت موسسه پژوهشی ولکام تراست سنگر Wellcome Trust Sanger Institute  و دانشگاه کمبریج  University of Cambridge  در حال پی گیری است .

در این مطالعات ، پژوهشگران دریافتند که نمونه های ژنتیکی مطالعه شده از افراد ساکن سرزمین مصر با نمونه های افراد غیر آفریقائی شباهت زیادی دارد و نمایانگر حضور توالی ژنتیکی افراد خارج از قاره آفریقا است در حالی که این موضوع در بین افراد بومی و ساکن اتیوپی ، کمتر دیده می شود .  

بر اساس این پژوهش ها ، دانشمندان احتمال می دهند که انسان های نخستینی که در حدود 60 هزار سال پیش از قاره آفریقا به سایر نقاط جهان مهاجرت کرده اند ، از مسیر سرزمین امروزی مصر عبور کرده و این منطقه ، کانال اصلی ارتباطی و عبور نخستین انسان های هوشمند مهاجر از قاره آفریقا بوده است .

این مطالعات همچنین نشان می دهد که انشعاب ژنتیکی انسان هایی که در خارج از آفریقا زندگی می کنند از انسان های مصری ، ده هزار سال جدید تر  از این انشعاب توسط ساکنین اتیوپی است .

در همین زمینه توماس کیویسلد Toomas Kivisild از پژوهشگران دانشگاه کمبریج و اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " اگر چه مطالعات ما به طور دقیق قادر به تعیین زمان و امکان پیچیدگی و گسترش مردم خارج از آفریقا نیست ، ولی قادر به ترسیم تصویر روشنی از مهاجرت اصلی انسان از قاره آفریقا به سایر نقاط است . در این مطالعات ما به خوبی دریافتیم که این انسان ها برای مهاجرت خود از مسیر شمالی استفاده کرده اند و مسیر های مهاجرتی جنوب ، مد نظر آن ها قرار نداشته است . "  

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل