آفرود؛تخریب طبیعت یا تفریح؟

اتوموبیلرانی یا موتورسواری آفرود (off road) یا خارج از جاده که چند سالی است در کشور رونق یافته و بیشتر با هدف رونق گردشگری در کشور انجام می‌شود؛ انتقادات بسیاری را به دلیل آسیب زدن به محیط زیست در پی داشته است.

 

آفرود چطور به ایران وارد شد

شروع برنامه‌های آفرود در ایران با آغاز کارهای تحقیقاتی در زمینه جنگل بانی و با ورود اولین خودروهای شاسی بلند که در اصطلاح به آن‌ها خودروهای( SUV sport utility  vehicle  ) یا دو دیفرانسیلی می‌گویند که برای جنگلبانی و تحقیقات تهیه شده بود در این حوزه کلید خورد.

شکار انگیزه بعدی ورود این نوع ماشین‌ها شد، این ماشین‌ها با قابلیت‌هایی که دارند این امکان را به آفرود سوار می‌دهند که هر جایی ناممکنی را برای خود ممکن کند.

کویر مرنجاب، لار، کویرهای اصفهان، جنگل ابر و برخی مناطق جنگلی در البرز مرکزی مناطقی است که مورد توجه آفرودسواران است.

 

گسترش بی‌ضابطه آفرود نفس طبیعت را می گیرد

نکته قابل توجه در این رابطه، مقوله آموزش است. چراکه، درواقع افرادی که آموزش نمی‌بینند نه تنها به خود، بلکه به طبیعت هم آسیب می‌رسانند.

به تازگی نیز، اللهیار دولتخواه، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست آران و بیدگل در این باره گفت: وظیفه اداره حفاظت از محیط زیست حفظ گونه های جانوری و زیستگاه موجودات کویری است که با ورود غیر اصولی  خودروها و موتور سیکلت‌های سنگین موجب نابودی زیستگاه انواع گونه‌های نادر روباه شنی، گربه وحشی ، گربه شنی و کاراکال و انواع پرندگان شکاری می شود.

وی افزود: چندی پیش دو توله گربه وحشی که بر اثر ورود خودروهای دو دیفرانسیل خارج از مسیر اصلی از مادر خود جدا شده بودند توسط دوستداران محیط زیست در منطقه  کویر "سیازگه ابوزیدآباد" زنده گیری و به انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد تحویل داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی فرهنگ درست استفاده از خودروها را نداریم همان بهتر که وارد کویر نشویم ٬ چون خسارتی که برخی خودروها به محیط زیست می زنند و زمین ها را شخم می زنند دیگر قابل جبران نخواهد بود و ضمن تخریب محیط زیست در سال‌های آینده طوفان عظیم خاک و شن را به سوی  منطقه روانه خواهد کرد.

بنا به نظر کارشناسان مربوطه، با رواج آفرودسواری کاهش پوشش گیاهی مناطق مورد توجه آفرودسواران نسبت به سال های قبل به خوبی محسوس است. ضمن اینکه، غیر از نابودی پوشش گیاهی، شاهد شخم خوردن پوشش سطحی خاک تپه های شنی هم هستیم که خود باعث به حرکت درآوردن تپه ها و بحران گردوخاک می شود.

ورود دهها خودروی آفرود به منطقه موجب ترس و وحشت حیوانات کویری نیز می شود که به دنبال کاهش امنیت زیستگاه، به جاهای خارج از زیستگاه طبیعی و مناطق نا امن هدایت می شوند.

فارغ از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، ورود آفرود سواران باعث ناامنی، آلودگی صوتی و گرد و خاک می شود و به دنبال آن آرامش و سکوت بکر که خاص اینگونه مناطق است بر هم می خورد که این هم باعث نارضایتی گردشگران داخلی و خارجی شده و در آینده نزدیک باعث از رونق افتادن گردشگری خواهد شد.

راهکارهایی از جمله تحت پوشش قرار گرفتن مناطق مورد نظر در مناطق چهار گانه تحت حفاظت محیط زیست جهت نظارت بیشتر، هماهنگی های بین دستگاه های اجرایی برای افزایش دایره نظارت و برخورد با معضل آفرودسواری، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی و پخش بروشور، افزایش گشت های یگان ویژه منابع طبیعی و محیط زیست و همچنین در صورت لزوم تفکیک قسمتی از محدوده مناطق مورد توجه افرودسواران صرفا برای آفرود سواری می تواند تا حدودی این معضل گردشگری را رفع کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا