نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همایش خلیج‌فارس برای ملت‌های خلیج‌فارس برگزار شد

این همایش با در نظر گرفتن گستره دریای باستانی پارس؛ منطبق با محدوده جغرافیایی خلیج‌فارس و دریای مکران، وجوه مختلف مسائل این منطقه جغرافیایی را درگذشته، حال و آینده ملت‌های ساکن در آن موردبررسی قرارداد. این همایش امروز و در محورهای اصلی تاریخی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی اقتصادی و گردشگری و با حضور پژوهشگران، استادان و دانشجویان حوزه‌های مرتبط و جمعی از میهمانان کشوری و لشکری در محل بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.

همایش خلیج‌فارس برای ملت‌های خلیج‌فارس با در نظر گرفتن گستره دریای باستانی پارس منطبق با محدوده جغرافیایی خلیج‌فارس و دریای مکران، وجوه مختلف مسائل این منطقه جغرافیایی را درگذشته، حال و آینده ملت‌های ساکن در آن موردبررسی قرارداد.

همایش خلیج‌فارس برای ملت‌های خلیج‌فارس با سخنرانی آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایران‌شناسی آغاز شد، وی با تأکید بر خلیج‌فارس به‌عنوان یک خلیج تاریخی؛ به اقدامات مذبوحانه دولت‌های بیگانه برای کم‌اهمیت کردن خلیج‌فارس اشاره‌کرده و این منطقه جغرافیایی را یک ‌راه‌آبی پربرکت در طول تاریخ دانست که تأثیر به سزایی در اقتصاد جهانی دارد. به گفته رئیس بنیاد ایران‌شناسی، سرزمین ایران معلم و مبلغ تمدن در عالم بوده و مدرس اخلاقی و دین آموزی محسوب می‌شود. در این میان خلیج‌فارس به‌عنوان آبراهه‌ای بسیار مهم، نقش یک وسیله ارتباطی با عالم را برای ملت ایران بر عهده داشته و ادیان مختلفی نیز از این طریق در جهان منتشرشده‌اند. آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، خلیج‌فارس را متعلق به ملت‌های با اصالت منطقه دانست که با وحدت فرهنگی و مذهبی در طول تاریخ در کنار یکدیگر زیسته‌اند. وی در ادامه توضیحات خود فقدان امنیت و حضور بیگانگان را مهم‌ترین آسیب در این منطقه معرفی کرد.

سخنران بعدی این همایش، دکتر کاظم سجادپور، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود که به بررسی سیاست بین‌المللی در تاریخ چند سده گذشته خلیج‌فارس پرداخته و حضور دائمی قدرت‌های استعماری در این منطقه را طی ۵۰۰ سال گذشته نشانگر اهمیت این خلیج در سیاست بین‌المللی دانست. به گفته وی در حال حاضر موازنه قدرت در این منطقه دچار تغییر شده و کشورهای منطقه نقش مهم‌تری ایفا می‌کنند و در این میان قدرت اصلی ایران در خلیج‌فارس شامل ترکیب قدرت نظامی، نرم‌افزاری و علمی است که باید خود را در این حوزه‌ها تقویت کنیم.

در بخش بعدی همایش، دکتر محمدمهدی مظاهری رئیس سازمان بین‌المللی اکوی فرهنگی، اصلی‌ترین موضوع در مطالعات خلیج‌فارس را امنیت محسوب کرده و خلیج‌فارس را بازتاب‌دهنده هژمونی جهانی دانسته و رفتار آمریکا در این رابطه را مصداقی برای این موضوع معرفی کرد.

امیر سرتیپ محمدحسن نامی ریاست سابق رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سخنران بعدی این مراسم با معرفی مرزهای سیاسی و مرزهای فرهنگی ایران که فراتر از مرزهای سیاسی امروزی است، خلیج‌فارس را مرکز تحولات ژئوپلیتیک، استراتژیک و ژئواستراتژیک منطقه دانسته و به تبیین مرزهای مختلف ایران با سایر کشورهای منطقه در حوزه خلیج‌فارس پرداخته و به اهمیت حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، کوچک و بوموسی اشاره کرد.

دکتر مجید تفرشی، دبیر علمی همایش و محقق و سند پژوه مطالعات خلیج‌فارس با موضوع حاکمیت تاریخی ایران بر جزایر سه‌گانه و ضرورت گسترش دیپلماسی عمومی در تحکیم جهانی آن؛ به مسئله ورود کرده و عنوان کرد: در بیش از ۳۰. هزار سند بین‌المللی طی ۲۰۰ سال گذشته بر حاکمیت ایران در جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس تأکید شده است. وی بابیان این موضوع که اگرچه از منظر تاریخی و حقوقی حق با ماست، افزود: همسایگان ما با صرف هزینه‌هایی هنگفت سعی در تاریخ‌سازی داشته و تلاش می‌کنند افکار عمومی جهانیان را با خود همسو کنند.

دکتر کورش احمدی پژوهشگر و ایران‌شناس نیز در این کنفرانس، به معرفی کتاب جزایر و سیاست بین‌المللی در خلیج‌فارس پرداخت که در سال جاری میلادی منتشرشده است. وی در این کتاب به بررسی اهمیت جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس در طول تاریخ پرداخته و حق حاکمیت ایران بر این جزایر را از منظر پژوهش‌های حقوقی و تاریخی بررسی کرده است.

یکی از دیگر مقالات ارائه‌شده در این کنفرانس، مطالعه معماری ابنیه حاشیه شمالی خلیج‌فارس در قرون میانی اسلامی بود که توسط دکتر احسان محمدحسینی (باستان‌شناس)، دکتر فاطمه کردی (باستان‌شناس) و دکتر سید محسن حاج سید جوادی پژوهشگر هنر و معماری ایران و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور  تهیه‌شده و در آن به بررسی سبک‌های معماری و تزئینات هنری ابنیه تاریخی خلیج‌فارس در قرون ششم تا نهم هجری پرداخته‌شده است. در این پژوهش هفت اثر شاخص معماری ایران در حاشیه خلیج‌فارس به‌صورت مجزا موردمطالعه قرارگرفته‌اند. در خاتمه گفتنی است که آثار برگزیده ارائه‌شده در این همایش، در فصلنامه علمی مطالعات خلیج‌فارس و کتاب سال خلیج‌فارس منتشر خواهند شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل