تخریب تحریم‌ها و صادرات،افق روشن شرکت‌های دانش بنیان

این محصولات شامل ماده اولیه دارویی سپفووسبویر و ماده اولیه داروی داکلاتاسویر دی هیدروکلرید از شرکت دارویی خورشید کادوس برای داروی هپاتیت C، شربت غلیظ طبیعی حاوی ژل رویال سلطنتی عسل خالص طبی و عصاره میوه عناب بدون مواد نگهدارنده شرکت تحقیق و توسعه دایا دارو برای تقویت و افزایش سیستم ایمنی و رفع خستگی و درمان سرطان، ساینوژل با حجم ۲ میلی لیتر حاوی ۳۲ گرم هیالورونیک اسید تزریق داخل مفصلی و ویسکور با حجم ۲.۵ میلی لیترحاوی ۵۰ گرم و هیالورونیک اسید تزریق داخل مفصلی شرکت دانش بنیان نیکان طب کیمیا برای ترزیق در مفاصل و پانسمان پیشرفته‌ ترمیم زخم با ساختار شبیه پوست انسان شرکت دانش بنیان طبا زیست پلیمر برای درمان زخم بستر است.

یکی از مهمترین موضوعاتی که نشان از رشد کشور‌های مختلف دارد پیشرفت آن‌ها در حوزه پزشکی است؛ زیرا ساخت دارو و تجهیزات پزشکی مستقیماً با سلامت و جان مردم یک کشور ارتباط دارد و اگر دولت‌ و نخبگان بتوانند حضور مستقیم و حمایتی در این حوزه داشته باشند می‌توان شاهد پیشرفت کشور‌ها بود.

براساس این گزارش، تعداد شرکت های دانش بنیان به ثبت رسیده در کشور سه هزار و 170 شرکت است که از این تعداد 920 شرکت در عرصه های مختلف حوزه سلامت فعالیت دارند و از میان آنها، حدود 450 شرکت دانش بنیان محصولی را وارد بازار کردند.

شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در زمینه هایی مانند دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، کیت های تشخیصی، گیاهان دارویی و همچنین مهندسی بافت، لیزر و ژن تراپی فعالیت می کنند.

 

نگاهی به چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان

از سوی دیگر، این شرکت‌های دانش بنیان برای پیشرفت کشور تاسیس شده اند و اگر توجهات نسبت به آن‌ها بیشتر شود و موانع و مشکلات سر راهشان برداشته شود می‌توانند به پیشرفت بسیار خوبی دست پیدا کنند؛ اما متاسفانه‌ برخی مشکلات و همچنین نبود زیرساخت‌های مناسب سبب می‌شود تا گاهی اوقات این شرکت‌های دانش بنیان با مشکل مواجه شوند.

بر اساس ماده (3) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات،  آئین‌نامه تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان تدوین شد و به تصویب «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا» رسید.

بر اساس این آیین نامه، شرکت‌های مورد پذیرش در بخش ویژگی‌های عمومی باید ویژگی هایی را دارا باشند. برای اجرای این آیین‌نامه ارزیاب‌هایی برای ارزیابی شرکت‌ها تعیین شده‌اند، ولی بسیاری از شرکت‌ها از زمان‌بر بودن ارزیابی‌ها گله‌مند هستند.

علاوه بر این، طبق اظهارات این شرکت ها بخش تولید در کشور رها شده و بسیاری از صاحبان استارتاپ، تولید را امری غیرضروری در وضعیت اقتصادی کشور می‌دانند. چرا که بسیاری از آنها شرکت‌های دانش‌بنیان را صرفا استارتاپی برای پخش و اشاعه سیستم‌های خارجی و تولیدات خارجی می‌دانند. حتی بانک‌ها به جای آنکه در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند، به سمت سرمایه‌گذاری در  بخش‌های تجاری، خدماتی و بازرگانی رفته‌اند و هم استارتاپ‌ها را در نمی‌یابند و هم به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه چندانی نمی‌کنند. برخی از سرمایه‌گذاران هم صرفا به خاطر فرار مالیاتی به سرمایه روی شرکت‌های دانش‌بنیان روی می‌آورند.

از سوی دیگر، در حالیکه حجم زیادی از محصولات تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان داخلی با کالاهای تولید شده در برابر سطح بین‌المللی کیفیت قابل قبول و حتی بهتری دارند که به جای افتخار به این مسئله، سیاست‌های نادرستی وارد کار می‌شود که از پایه شرکت‌ها را نابود می‌کند. متاسفانه برخی شرکت‌های داخلی با سیاست قلع و قمع کردن رقیب خود وارد کارزار می‌شوند. البته این مساله تا حدودی در بازار داخلی حل شده و حالا شرکت‌های خارجی که توانمندی ساخته‌های ایرانی را حس کردند اقدام به دامپینگ می‌کنند. این در حالیست که شرکت های دانش بنیان براساس ماهیت خود می توانند دقیقا راهی را بروند که ضربه تحریم‌ها به بدنه بخش‌های گوناگون کشور را جبران سازد.

در آخر لازم است این نکته را متذکر شویم که شرکت‌های دانش بنیان با سیاست تحریم‌ها درگیر نمی‌شوند و به سراغ ساخت محصولاتی می‌رود که دولت و قسمت‌های تولیدی مختلف کشور را بی نیاز از محصولات و فناوری‌های تحریم شده کنند. افق روشن شرکت‌های دانش بنیان نه تنها تخریب تحریم‌ها بلکه صادرات محصولات به کشورهای منطقه است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا