رصد جهان با دوربینی با سرعت نزدیک به نور

ستاره‌شناسان همواره تلاش می‌کنند با استفاده از روش‌های پیشرفته‌تر، جهان را رصد کنند. هر زمان که پژوهشگران روش جدیدی را اختراع می‌کنند، اطلاعات بی‌سابقه‌ای جمع‌آوری شده و درک مردم از کائنات افزایش پیدا می‌کند.

پروژه بلندپروازانه Breakthrough Starshot در آوریل 2016 توسط یوری میلنر، سرمایه‌گذار اینترنت، مارک زوکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، و استیفن هاوکینگ، فیزیکدان برجسته جهان مطرح شد. دانشمندان می توانند اطلاعات ارزشمندی را از طریق این رصدخانه‌های متحرک جمع‌آوری کنند.

ایده این پروژه، ارسال دسته‌ای از نانوفضاپیماهای کوچک مجهز به دوربین به نزدیک‌ترین همسایه ستاره‌ای، سیستم سه ستاره‌ای آلفا قنطورس (Alpha Centauri) است.

نانوفضاپیما با سرعت نزدیک به نور – 160 میلیون کیلومتر در ساعت – حرکت می‌کند. هر فضاپیما و دوربین‌ آن به نزدیک‌ترین ستاره این سیستم شامل Proxima Centari و سیاره آن Proxima b در فاصله 4.26 سال نوری از زمین نزدیک می‌شوند.

هدف تیم این برنامه، بستگی به فناوری‌هایی دارد که هنوز به اثبات نرسیده‌اند. بادبان‌های نوری می‌توانند فضاپیما را با سرعت بیشتر به مسافت دورتر منتقل کنند. لیزرهایی از روی زمین با تاباندن نور، فضاپیما را در فضا به جلو هدایت می‌کنند.

این پروژه به توسعه فناوری در 3 حوزه مستقل متکی است. نخست، پژوهشگران باید اندازه و وزن قطعات میکروالکترونیک برای ساختن دوربین را کاهش دهند. هر نانوفضاپیما نباید در مجموع بیش از چند گرم وزن داشته باشند که نه تنها شامل دوربین، بلکه سایر اجزا مانند منبع تغذیه و تجهیزات ارتباطی است.

چالش دیگر، ساخت مواد نازک، فوق سبک و بازتاب‌دهنده به عنوان بادبان نوری است. یگ گزینه احتمالی، ساخت بادبان گرافنی تک لایه به ضخامت یک مولکول – 0.345 نانومتر است. ، توسعه لیزری با قدرت 100 گیگاوات برای سرعت بخشیدن به حرکت فضاپیما، چالش دیگر این پروژه است.

حتی اگر چنین دوربینی ساخته شود، برای رسیدن به سیستم آلفا قنطورس، چالش‌های دیگری پیش روی دانشمندان قرار دارد. آیا امکان ساخت چنین دوربینی اساسا وجود دارد؟ آیا چنین دوربینی می‌تواند بدون آسیب، این سفر 20 ساله را تکمیل کند؟ آیا انتقال اطلاعات تهیه شده توسط دوربین به زمین از چنین فاصله دور از زمین وجود خواهد داشت؟

برای توسعه این فناوری‌ها حداقل به 2 دهه زمان نیاز است تا دانشمندان بتوانند نانوفضاپیمای مجهز به دوربین را با سرعت نزدیک به نور به فضا ارسال کنند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: theconversation

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا