نگذاشتند آیمود جان بگیرد

بر اساس اخبار منتشر شده دارویی بدون عارضه کشف شده بود برای درمان ایدز. بیماری HIV (ایدز) بر روی سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد به گونه ای که موجب فلج شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود در نتیجه سیستم ایمنی بدن این بیماران در مواجهه با عفونت‌ها و میکروب‌ها، بیمار می‌شود و در نهایت عمر خود را از دست می‌دهد.

این در حالی است که آیمود (IMOD) یک داروی تعدیل کننده سیستم ایمنی، دارویی گیاهی است که در سال 1384 از سوی پژوهشگران کشور ساخته و در اسفند 1385 رونمایی شد و این دارو در آلمان و اتریش ثبت شده است. قرار بود این دارو برای بیماران مبتلا به ایدز مصرف ‌شود که از مطالعات بالینی آن نتایج مطلوبی نیز به دست آمده بود. 

داروی آیمود در مراحل مطالعات بالینی موفق بود و بیماران مبتلا با دریافت این دارو احساس نشاط بیشتری داشتند ضمن آنکه سیستم ایمنی آنها نیز ارتقا می‌یافت. اما با گذشت سالها از کشف این دارو، تاکنون وارد پروتکل‌های وزارت بهداشت نشده و هنوز به طور گسترده وارد بازار نشده است. نکته مهم‌تر درباره این دارو این است که از سال 1385 نه تنها به این پروژه بودجه داده نشد بلکه در دوره‌ای کل بودجه مربوط به این پروژه قطع ‌شد؛ برای همین این مطالعات ناقص ماند درحالی‌که قرار بود این دارو از سوی وزارت بهداشت به صورت رایگان در اختیار بیماران نیازمند قرار بگیرد.

 

اگر بودجه آیمود را متوقف نمی‌کردند، شاید در این زمینه در دنیا اول می شدیم

دکتر مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس مرکز تحقیقات ایدز که از ابتدای اجرای این طرح در جریان کار قرار داشته است، به سرنوشت داروی آیمود اشاره کرد و افزود: متاسفانه این پروژه که خیلی خوب هم جواب داده بود، متوقف مانده است.

وی با تاکید بر اینکه دارویی که اکنون به‌صورت روتین به بیماران مبتلایان به HIV/AIDS می‌دهیم، از هند خریداری می‌شود، گفت: متاسفانه از حدود ۱۰ سال گذشته تولید داروی آیمود متوقف شده و بودجه تحقیقات آن‌را هم ندادند و بسیار باعث تاسف است چرا که اکنون پایه داروهایی که در دنیا به‌عنوان درمان قاطع این بیماری از آن صحبت می‌شود، ایمنوتراپی است و اگر بودجه تحقیق و تولید "آیمود" در کشور را متوقف نمی‌کردند، شاید می‌توانستیم در این زمینه در دنیا اول باشیم.

وی با اشاره به اهمیت آیمود در بهبود وضعیت جسمانی بیماران مبتلا به ایدز در کشور گفت: این دارو بر روی بیش از ۴ هزار بیمار مبتلا به ایدز تزریق شده بود و خوب هم جواب داده بود، به‌طوری‌ که خود این بیماران متقاضی استفاده از این دارو شده بودند و در مدت سه ماه هر روز این دارو را تزریق می کردند که این نشاندهنده اثربخش بودن دارو بود.

محرز ادامه داد: همراه کردن این دارو با داروی HIV، خیلی اثربخش بود و می‌توانستیم در تحقیقات بعدی نشان بدهیم که آیمود برای سایر بیماری‌ها مثل روماتیسم، اثربخش است.

وی با بیان این مطلب که رئیس دولت هشتم، ۱۵ میلیون دلار بودجه جداگانه از دفتر فناوری ریاست جمهوری به این پروژه اختصاص داده بود، گفت: این پروژه متعلق به دفتر فناوری ریاست جمهوری بود که با منحل شدن این دفتر در دولت نهم، عملا پروژه متوقف ماند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز، در عین حال از ادامه پروژه برای تولید نوع خوراکی آیمود خبر داد و افزود: به دنبال این هستیم که اثربخشی نوع خوراکی دارو را بررسی کنیم که اگر به نتیجه مطلوب رسیدیم، ساخت آن را ادامه بدهیم.

بر اساس این گزارش، آمارهای رسمی نشان می‌دهد بیش از ۳۶ هزار مبتلا به ایدز داریم که در حدود ۲ تا ۳ برابر همین تعداد نیز، از بیماری خود خبر ندارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا