میانگذر ارومیه تعیین تکلیف می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، علیرضا مجتهدی امروز چهارشنبه در نشست بررسی اثرات جاده میانگذر شهید کلانتری بر خشکی دریاچه ارومیه افزود:بنابراین هر اقدامی اعم از حذف یا اصلاح میانگذر باید در قالب بهسازی یا اصلاح صورت گیرد.

وی درباره راهکار گفت: ایجاد پل های آب گذر یا کابلی به عنوان یک گزینه مناسب تشخیص داده شد؛ هر چه ابعاد آب گذرها بزرگ تر باشد بازگشت و چرخه آب بهتر صورت خواهد گرفت.با وجود هزینه بالا دو بازشدگی به اندازه ٥٠٠ متر در ساحل غربی و شرقی مناسب تشخیص داده شده است.
مجتهدی اظهار داشنت: الان پذیرفته شده که پروژه های عمرانی باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشند؛ اما برای میانگذر دریاچه ارومیه این ارزیابی انجام نشده و کارشناسان معتقدند یک پروژه ناپایدار است.در پروژهای عمرانی که با آب و دریا تداخل دارد موضوع پیچیده تر می شود و باید حتما مطالعات هیدرو دینامکی با جدیدت صورت گیرد.
مجری مطالعات اثرات بررسی میانگذر شهید کلانتری بر خشکی دریاچه ارومیه ادامه داد: اکنون پل های بزرگ و طویلی در دنیا ساخته شده که گاهی تا 55 کیلومتر طول دارند؛ قطعا در تمام این سازه ها مسائل چرخش آب و رسوب گذاری ها دیده شده تا مشکلات چشمگیری ایجاد نکنند.
وی گفت: از سال 82 بحث اثرات زیانبار دریاچه ارومیه مطرح شد و بر اساسی مطالعات اولیه مشاوران معتقد بودن که باید اصلاحات انجام شود.دریاچه تحت اثر عوامل مختلف مانند توسعه نامتوازن کشاورزی، اضافه برداشت آب، تغییر اقلیم و تبخیر به شرایط فعلی رسیده است که می توان میانگذر را هم به عنوان روان کننده بحران مطرح کرد.
مجتهدی اظهار داشت:در سال 1990 میلادی پل میانگذر دریاچه ارومیه حدود 90 درصد پیشرفت داشت؛ در آن زمان آب دریاچه روند افزایشی اما بعد از اجرای میانگذر روند نزولی آب آغاز شد. البته بررسی ها نشان می دهد میانگذر تاثیری چندانی بر روند نزولی نداشته است؛اما چون در دیدرس قرار دارد مجرم شناختن آن راحت تر است .
مجری مطالعات اثرات بررسی میانگذر شهید کلانتری بر خشکی دریاچه ارومیه ادامه داد: تغییرات شدید تراز آب در دریاچه چه زمان پر آبی چه کم آبی 80 سانتی متر را تجربه کرده است. همه قبول دارند که این تغییرات اثرات تخریبی داشته بنابر این اینکه دریاچه امروز به این شرایط رسیده است باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: سیاست ما این بود که با یک روش ارزیابی وضعیت کنونی میانگذر را به شرایط مورد تایید تبدیل کنیم که در این روند باید گردش آب، تبخیر و رسوب گذاری مد نظر قرا می گرفت.
مجتهدی بیان کرد:این پروژه اثرات منفی زیست محیطی به همراه داشته که باید در کنار آن بهسازی این اثرات را دنبال کنیم ؛ بررسی ها نشان می دهد که میانگذر اگر نزدیک 60 درصد مانع گردش آب شود طی 10 سال حدود 4 متر افت دریاچه را خواهیم داشت؛ اینکه ساخت این میانگذر باعث شد گردش جریان آب دچار بحران شود برکسی پوشیده نیست اما به تنهایی هم عامل خشک شدن دریاچه نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا