پژوهشگران به یک داروی ضد درد دست یافتند

دکتر امیر آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، داروی "ترامادول" را یکی از پرمصرف‌ترین داروها در میان دسته داروهای مسکن‌ شبه مخدر دانست و افزود: در این تحقیق با ارائه یک فرمولاسیون نانوساختار، شرایطی فراهم کردیم که آزادسازی داروی ترامادول در محل درد تحت کنترل قرار گرفته و اثرگذاری دارو به حد بهینه برسد.

وی ادامه داد: کنترل آزادسازی دارو موجب می‌شود تا اثربخشی دارو افزایش یابد و میزان داروی موردنیاز برای تسکین درد به حداقل مقدار برسد. بنابراین عوارض جانبی دارو کاهش ‌یافته و هزینه درمان نیز کم می‌شود.

آزادی با اشاره به مکانیسم منحصربه‌فرد این نانوفرمولاسیون در کنترل آزادسازی دارو، خاطرنشان کرد: نانوفرمولاسیون ایجاد شده دارای ساختاری موسوم به "پرونانوژل" است؛ به این معنی که دارو در فرم محلول فاقد ساختار نانو است و پس از تزریق به بدن بیمار در پاسخ به دمای بدن به یک ژل نانوساختار حاوی دارو تغییر حالت می‌دهد. این ژل قادر است داروی به دام افتاده در نانوساختارهای خود را در بازه‌های زمانی مشخص آزاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به جزئیات اجرای این تحقیق، یادآور شد: پس از طراحی فرمولاسیون و بهینه‌سازی آن به کمک طراحی D-optimal، مورفولوژی فرمولاسیون مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه آزمون‌های آزادسازی، پاسخ به دما، زمان ژل شدن، تورم پذیری و مخاط چسبی نیز انجام شد و نتایج نشان داد زمان ژل شدن در پاسخ به دمای بدن حدود یک دقیقه است و همچنین پایداری فرمولاسیون به یک ماه نیز می‌رسد.

به گفته وی، نحوه تبدیل این فرمولاسیون به ژل در دمای 37 درجه در بدن موش مورد بررسی قرار گرفته است.

این تحقیقات از سوی دکتر امیر آزادی، دکتر سلیمان محمدی سامانی و دکتر هاجر اشرافی از  اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر لیلا پورطالبی محقق این دانشگاه و دکتر مائده براتی دستیار تخصصی فارماسیوتیکس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرایی شده و نتایج آن در ‌ International journal of biological macromolecule با ضریب تأثیر 3.909 منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا