سیلیکا منشا ماده اصلی شیشه است

جئون گیرو از موسسه SETI کشف کرده انفجار ابرنواخترها چنان قدرتمند است که با اکسیژن و سیلیکون ترکیب می شود و نوعی سیلیکا به وجود می آورند. این ترکیب  در حدود ۶۰ درصد پوسته زمین وجود دارد.

سیلیکایی که از انفجار ابرنواخترها به وجود می آید با نحوه تشکیل سیارات و شهاب سنگ ها نیز ارتباط دارد. از سوی دیگر  سیلیکا در حقیقت از بازالت و شن تشکیل شده که با فراوری به شیشه تبدیل می شود در ساختمان سازی به کار می رود.

البته مدت هاست که دانشمندان می دانند سیلیکون یکی از  محصولات ایجاد ابرنواخترها است. اما گیرو یک گام فراتر گذاشته و اعلام کرده است بادهای عظیمی که از انفجار ابرنواخترها به وجود می آید به ترکیب سیلیکون و اکسیژن منجر می شود. در نتیجه ترکیب دی اکسید سیلیکون به وجود می آید که به نام سیلیکا نیز مشهور است.

گیرو با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر، طیف سیلیکا در ابرنواخترهای  Cassiopeia A و G۵۴.۱ ۰.۳ را برررسی کرد. این ابرنواخترها قدمتی ۳۰۰ و ۲ هزار ساله در کهکشان ما دارند.

مشاهدات بعدی وی نشان داد این انفجارات به اندازه کافی غبار سیلیکا تولید کرد که وجود مقادیر این ماده ها در اوایل پیدایش جهان را توضیح می دهد.

این درحالی است که ۶۰ درصد پوسته زمین از سیلیکا تشکیل شده و خالص ترین شکل آن نیز کوارتز است. انسان سیلیکا را به شیشه و سیمان تبدیل می کند که از مصالح ساختمان سازی هستند اما تا به حال مبدا این ماده مشخص نبوده است.