عبور کاسینی از کیوان؛ششمین سیاره دور از خورشید

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی Space.com، فضاپیمای کاسینی با فاصله 19 هزار مایل دریایی از مقابل حلقه این قمر که شکل نامنظمی دارد، عبور می کند.مایل دریایی یا میل دریایی یک واحد اندازه گیری طول است. یک مایل دریایی معادل دقیقا ۱۸۵۲ متر تعریف می شود.

ناسا اعلام کرد: این مقابله کهکشانی حدود ساعت 9:30 روز یکشنبه به وقت شرق آمریکا رخ می دهد و تصاویر آن در فاصله زمانی میان 24 تا 48 ساعت بعد به زمین منتقل می شود.مهندسان امیدوارند که کاسینی بتواند تصاویری با جزئیات بیش از پیش از سطح هایپریون تهیه کند،اما چرخش این قمر بیضی شکل غیر قابل پیش بینی است و این موضوع پیش بینی اینکه چه بخش هایی از این قمر در مقابل دوربین کاسینی قرار می گیرد را برای دانشمندان دشوار می سازد.

هایپریون که برای اولین بار در سال 1848 کشف شد یکی از 150 قمر تخمینی زحل است اما به دلیل شکل نامنظم و ظاهر اسفنجی آن یکی از عجیب و غریب ترین قمرهای این سیاره به شمار می رود.

کاسینی در 10 سال گذشته چند بار از مقابل هایپرون عبور کرده است و نزدیکترین عبور آن 2005 بود که تنها 314 مایل (505.33 کیلومتر) با این قمر فاصله داشت.

فضاپیمای کاسینی که در اکتبر 1997 به همراه فضاپیمای هویگنس آژانس فضایی اروپا به فضا پرتاب شد، در سه سال آینده چند ماموریت مهمتر انجام خواهد داد.کاسینی وقتی در سال 1997 زمین را ترک کرد ، هفت سال بعد یعنی در سال 2004 به زحل رسید. از آن پس این فضاپیما در حال چرخش به دور سیاره زحل بوده است. کاسینی تمام وقت در حال ارسال تصاویر و اطلاعات جدید به زمین است. این فضاپیما تصاویر شگفت انگیزی از حلقه های زحل گرفته است.

کاسینی به دور زحل گشته و اطلاعاتی از آن به زمین مخابره می کند ولی هویگنس یک فضاپیمای کوچک بود که از کاسینی به سمت قمر زحل یعنی تیتان فرستاده شد و اطلاعاتی از سطح آن کسب و به زمین مخابره کرد.

زُحَل یا کِیوان، پس از مشتری، دومین سیارهٔ بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره دور از خورشید است. زحل یک گلوله گازی غول پیکر است که با وجود حجم زیادش تنها ۹۵ برابر زمین جرم دارد. یک روز کامل در کیوان برابر ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه در زمین و یک سال آن برابر ۲۹٫۵ برابر سال زمین است. در این سیاره نیز مانند زمین چهار فصل مشاهده می شود.

ستاره شناسی به نام گالیله 400 سال قبل اولین کسی بود که حلقه های زحل را دید و این کشف را در سال 1610 میلادی با استفاده از تلسکوپ انجام داد.دانشمندان به طور قطع می گویند که حلقه های زحل به ضخامت و قطر هزاران کیلومتر از یخ و سنگ تشکیل شده است. ازدیگر نکات جالب این است که اگرچه زمین تنها یک ماه دارد ، اما کیوان دستکم 60 ماه دارد. زحل بسیار بزرگتر از زمین است به گونه ای که بیش از 700 زمین می تواند در داخل آن جای بگیرد.