علم در 29آبان ماه

  • روز جهانی کودک

روز کودک روزی است که برای یادبود و افتخار کودکان شناخته شده‌است. کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مختلف، روزهای متفاوتی را به‌عنوان روز کودک اعلام کرده‌اند و آن را جشن می‌گیرند.  سازمان ملل متحد، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) را روز جهانی کودک اعلام کرده‌است. مجمع عمومی سازمان ملل در چنین روزی در سال ۱۹۵۹ اعلامیهٔ حقوق کودک و در سال ۱۹۸۹ نیز کنوانسیون حقوق کودک را تصویب کرد.

  • آغاز ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین

 ۲۰سال قبل یکی از بلندپروازانه ترین پروژه های ساخت و ساز تاریخ بشر با ارسال موشک روسی پرتون به مدار زمین آغاز شد.این وسیله نقلیه رباتیک در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۹۸ یک ماژول کنترل به نام Zarya را به مدار زمین برد که به نخستین قطعه از ایستگاه فضایی بین المللی در مدار زمین تبدیل شد.

  • ساخت اولين هواپيما با نيروي محركه خورشيدي

اولین هواپیما که نیروی محرکه آن نیروی خورشیدی بود سولار چلنجر (solar challenger ) نام دارد که توسط یک گروه علمی زیر نظر دکتر (پال مک گریدی) طراحی و ساخته شد و اولین پرواز ازمایشی خود را در 20 نوامبر 1980 انجام داد. در 7 ژانویه 1981 در پروازی بر فراز دریای مانش (بین فرانسه و انگلیس) مسافت 290 کیلومتری را در 5 ساعت و 23 دقیقه و حداکثر ارتفاع 11 هزار فوت طی کرد.

  • تولد غلامرضا رشید یاسِمی گوران

غلامرضا رشید یاسِمی گوران متولد ۲۹ آبان ۱۲۷۵، گهواره بود. وی مشهور به رشید یاسِمی، نویسنده، مورخ، مترجم و شاعر ایرانی کُردتبار بود.او  ۱۸ اردیبهشت ۱۳۳۰، تهران در گذشت.

  • تولد بنوآ مندلبرو

بنوآ مندلبرو متولد ۲۰ نوامبر ۱۹۲۴ بود.وی  ریاضیدان فرانسوی‌تبار آمریکایی بود که به پدر هندسه برخالی شهرت یافته‌است.او در۱۴ اکتبر ۲۰۱۰ در گذشت.

 

  • درگذشت تولستوی

لِف نیکلایویچ تولستوی  متولد ۹ سپتامبر ۱۸۲۸ در یاسنایا پالیانا بود. وی فعال سیاسی-اجتماعی و نویسنده روسی بود. تولستوی از نویسندگان نامی تاریخ معاصر روسیه به‌شمار می‌آید. رمانهای جنگ و صلح و آنا کارنینا تولستوی از بهترین‌های ادبیات داستانی جهان هستند. تولستوی در روسیه بسیار محبوب است و سکه طلای یادبود به احترام وی ضرب شده‌است. تولستوی در زمان زنده بودنش شهرت و محبوبیتی جهانی داشت اما به سادگی زندگی می‌کرد. نام تولستوی در زبان انگلیسی معمولاً به صورت «لئو تولستوی» نوشته می‌شود.  تولستوی در روز ۲۰ نوامبر ۱۹۱۰ درگذشت و در زادگاه خویش به خاک سپرده شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا