گزارش ویدئویی از پرواز حشره رباتیک

دانشمندان با تداخل و تعامل سیستم یک ربات پرنده و یک سوسک رباتیک ، نوعی ربات پروازی ساختند که با موفقیت از زمین برخاسته و به پرواز در می آید.

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا (University of California) در برکلی (Berkeley) نوعی ربات پرنده به نام H2Bird را روی یک سوسک رباتیک به نام   VelociRoACHکار گذاشتند به گونه ای که سوسک روباتیک همانند یک ناو هواپیمابر، ربات میکرو هوایی را بر روی خود حمل می کند .

اوان اکرمن (Evan Ackerman) از محققان این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : ” ضمیمه کردن و چسباندن دو ربات با مهارت های مختلف به یکدیگر ، باعث حل مشکلات استراتژیک هوشمند شده است . طراحی یک ربات که بتواند هم راه رود و هم پرواز کند و هر دو مهارت را داشته باشد ، دشوار بوده و این روش جدید از کارکرد بالاتری برخوردار خواهد بود . “

لازم به توضیح است ، وزنی که توسط ربات پرنده با قرار گرفتن به سوسک رباتیک به این ربات اضافه کرده ، باعث شده تا میزان پرتاب و چرخش سوسک رباتیک کاهش پیدا کند . با این حال هنگامی که ربات پرنده برای بلند شدن از زمین به آرامی بال می زند، وزنش کمی کاهش پیدا کرده و اجازه می دهد تا سرعت سوسک رباتیک تا 12 درصد افزایش پیدا کند . بر اساس اعتقاد پژوهشگران ربات های چند منظوره بسیار جذاب تر و کارآمد تر خواهند بود .

این ربات ساخته شده جدید دارای موتور بوده و از جریان برق مستقیم در گیربکس‌ هایی جدا گانه بهره می برد که باعث می شود تا پاهای سوسک رباتیک به طور مستقل به حرکت در آید . بخش سیستم پروازی ربات پرنده از پلاستیک شفافی ساخته شده که روی یک چهارچوب فیبر کربنی باز می شود . این ربات دارای چهار بال بوده که آنها را برای اوج ‌گیری و فرود مورد استفاده قرار می دهد و تا مدتی که از انرژی باتری برخوردار باشد ، قادر به پرواز و شناورشدن در هوا خواهد بود .

بر اساس اعتقاد محققان و سازندگان این ربات مرکب ، بازده حمل و نقل در اینگونه ربات های چند منظوره با مهارت های مختلف از هر کدام از ربات ها به طور جداگانه بیشتر است . به این معنا که در حشره رباتیک که از دو ربات پرنده و سوسک رباتیک تشکیل شده ، عمل نقل و انتقال کارآمد تر از ربات های مستقل جداگانه انجام می گیرد .

ترجمه: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا