برون رفت ایران از خشکسالی کذب است

درحالی که ایران چند سالی است با کمبود آب دست‌ و پنجه نرم می‌کند؛ عده ای از کارشناسان با توجه به بارندگی های اخیر معتقدند کشور دوره خشکسالی را پشت سر گذاشته و وارد ترسالی شده است.

این در حالی است که پروفسور حسین اردکانی از بنیانگذاران هواشناسی هواشناسی پیش بینی ورود ایران به دوره ترسالی را اشتباه دانست و گفت: برخلاف پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، امسال بارندگی‌ها بالاتر از حد نرمال است و نمی‌توان سال ۹۷ را آغاز شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر در ایران نامید.

این استاد با بیان اینکه میانگین بارندگی‌ها امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، افزود: جای تعجب است که چرا رییس سازمان هواشناسی در ابتدای امسال پیش بینی کرده بود خشکسالی شدید تا پایان سال زراعی ۹۶- ۹۷ ادامه می‌یابد و هشدار به آغاز شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر در ایران را داده است.

اردکانی با اظهار تاسف از پیش‌بینی اشتباه وضع هوا از سوی سازمان هواشناسی درخصوص بارندگی‌های امروز اظهار داشت: قبلا پیش بینی کرده بودم که از ۲۱ آبان‌ماه به شدت بارندگی‌ها افزوده شده و حتی در ارتفاعات شاهد بارش برف هستیم. بارندگی‌های پاییز و زمستان امسال همانند بهار از حد نرمال بالاتر خواهد بود و در میانه سال‌های خشک ایران امسال شاهد ترسالی هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه‌ای نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چندین سال پیاپی بارندگی‌ها همانند امسال در کشور ادامه داشته باشد، اما به صورت تصادفی هر چند سال یکبار ترسالی بر کشور حاکم می‌شود.

باران‌ پاییزی کم‌آبی‌ها را جبران نمی‌کند

صادق ضیاییان، رییس مرکز ملی خشکسالی با بیان اینکه سهم پاییز ۲۵ درصد از کل بارش‌های سال است، گفت: از ابتدای پاییز تا دیروز (۲۲ آبان ماه) میانگین بارش کل کشور ۳۵.۵ میلی متر بود که نسبت به بلندمدت حدود ۱۴ میلی‌متر بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان فصل پاییز بازندگی‌ها در حد نرمال یا بالاتر از نرمال باشد، با این وجود خشکسالی‌های انباشته و افت شدید آب‌های زیرزمینی جبران نمی‌شود.

وی اظهارکرد: از اول مهر تا روز گذشته (۲۲ آبان) میانگین بارش بلندمدت کشور ۲۱.۶ میلی‌متر و برای مدت مشابه در سال گذشته، ۱۱.۲ میلی‌متر ثبت شده است بنابراین در ایران نسبت به بلندمدت حدود ۱۴ میلی‌متر و نسبت به سال قبل حدود ۲۴ میلی‌متر افزایش بارش وجود دارد.

این کارشناس سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه در اغلب استان‌ها از ابتدای مهر تاکنون نسبت به متوسط بلندمدت افزایش بارش ثبت شده است، استان‌های پربارش و کم‌بارش را برشمرد و گفت: در استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد نسبت به بلندمدت این استان‌ها افزایش بارش قابل توجه ثبت شده است. از سوی دیگر در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، زنجان و قزوین نسبت به میانگین بلندمدت این استان‌ها بارش کمتری دریافت شده است.

ضیاییان در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر بارش‌های اخیر در جبران کمبود منابع آبی تصریح کرد: برای پاسخ به این سوال باید بدانیم پاییز به طور نرمال چه سهمی از بارش‌های کل سال زراعی را دارد.  بارش‌های پاییز سهم ۲۵ درصدی از کل بارش‌های یک سال آبی دارد، بدین ترتیب که سه درصد از کل بارش‌های کشور در طول سال برای مهر، هشت درصد برای آبان و ۱۴ درصد برای آذرماه است.

باران‌های پاییز ۶ درصد بیش از حد نرمال

وی با بیان اینکه مهر و آبان ۱۱ درصد از بارش‌های کل کشور را شامل می‌شوند، گفت: بررسی آوردهای بارشی نشان می‌دهد که تاکنون این ۱۱ درصد سهم مهر و آبان تامین شده و حتی حدود شش درصد جلوتر از بارش نرمال طی این دو ماه هستیم و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان پاییز امسال در غالب مناطق کشور بارش‌ها در حد نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد و به احتمال قوی، پاییز امسال ۲۵ درصد سهم بارشی خود را دریافت می‌کند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان با تاکید بر اینکه خشکسالی و کمبود شدید آب در ایران به این آسانی جبران نمی‌شود، تصریح کرد: با اینکه ۱۳ میلیمتر بارش بیشتر از ابتدای مهر تاکنون خوشحال کننده است  اما برای جبران خشکسالی‌های متمادی به هیچ وجه کافی نیست چون در ۱۱ سال آبی گذشته حتی یک بار هم ترسالی نداشتیم و بارش‌ها زیر نرمال یا نهایتا در حد نرمال بوده است، در نتیجه این شرایط هم منابع آب‌های زیرزمینی و آب‌های ذخیره‌شده پشت سدها به شدت افت کرده است و حداقل باید ۱۱ سال بارش بالای نرمال داشته باشیم تا این وضعیت جبران شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا