بازار سیاه دارو داغ شد

دولت آمریکا بنا دارد با اعمال دوباره این تحریم‌ها، فشار بر اقتصاد ایران، به حد دوران قبل از توافق هسته‌ای برسد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، خروج از برجام را اعلام کرد. شانزدهم مرداد ۱۳۹۷، دور اول تحریم‌های آمریکا و روز ۱۳ آبان، تمام تحریم‌ها باز گشتند.

اگرچه تنها  تحریم ها شامل مبادلات نفتی، کشتی سازی و کشتی رانی ایران، فعالیت های بندرگاهی، مبادلات مالی  تعهدات خدماتی و بیمه ای، افتتاح حساب ریالی در خارج از ایران، نرم افزارهای مورد نیاز در صنایع ایرانی، تحریم محصول های ساخت ایران، تولید و تامین قطعات خودروسازی، خرید و فروش مواد خام و نیمه خام و خرید و فروش قطعات هواپیما می شود و کالاهای بشردوستانه مانند دارو و غذا از تحریم‌های آمریکا مستثنی شده‌اند اما محدودیت‌های شدید روی موسسات مالی ایران کشورهای دیگر را مجبور کرده در بیزینس خود با ایران تجدیدنظر کنند.

لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی مفصل درباره وضعیت بازار داروی ایران و تاثیر تحریم‌های آمریکا بر آن نوشت و اعلام کرد: اگرچه کالاهای بشردوستانه مانند دارو و غذا از تحریم‌های آمریکا مستثنی شده‌اند اما محدودیت‌های شدید روی موسسات مالی ایران کشورهای دیگر را مجبور کرده در بیزینس خود با ایران تجدیدنظر کنند. در حالی که دولت‌های قبلی آمریکا علاوه بر تحریم ایران، شرکت‌ها را هم به ادامه تجارت بشردوستانه با ایران تشویق می‌کردند اما دولت ترامپ همین کار را هم نکرده است.

بر اساس این گزارش، افزایش شدید نرخ تورم، کمبود مواد اولیه و کاهش واردات باعث شده تا دارو در ایران گران و کمیاب شود. هزینه مواد اولیه تولید دارو مانند مقوا، آلومینیوم و لاکتوز برای شیرین کردن قرص‌ها تا حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

تحلیلگران و شرکت‌های دارویی نگران وضعیت بیماران مبتلا به سرطان و بیماری‌های نادر هستند‌ که بیشتر در معرض خطر قرار دارند. بازار سیاه دارو نیز در همین شرایط داغ شده و برخی بیماران مجبورند برای تامین داروهای موردنیاز خود به آن مراجعه کرده و داروها را به ۱۰ برابر قیمت اصلی بخرند.

آمریکا حتی بانک پارسیان را که در جریان تحریم‌های قبلی نقش اساسی در تجارت بشردوستانه ایران با اروپا داشت، تحریم کرده است.

صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ممنوع شد

به دنبال اجرای تحریم ها، صادرات دارو و تجهیزات پزشکی در ایرن نیز ممنوع شد. دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این خصوص گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و تخصیص ارز دولتی به حوزه مواد اولیه دارو و تجهیزات ضروری پزشکی، هر گونه صادرات در این حوزه‌ها منوط به دریافت مجوز اداره کل مربوطه از سازمان غذا و دارو است.

وی توضیح داد: از آنجاکه ارز ترجیحی به حوزه دارو و تجهیزات ضروری پزشکی تخصیص می‌یابد، بنابراین عملا نوعی یارانه مستقیم به این حوزه تزریق می‌شود. علاوه بر آن با توجه به اتفاقات ماه‌های اخیر و احتمال بروز کمبود در برخی موارد دارویی و تجهیزاتی، قاعدتا اولویت در حوزه دارو و تجهیزات، تامین نیاز داخلی بیماران و مصرف کننده ایرانی است. بر همین اساس هر گونه صادرات در این حوزه‌ها به صورت موردی باید با مجوز اداره کل مربوطه یعنی اداره کل دارو یا اداره کل تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو صورت گیرد.

وی همچنین درباره تمهیدات اندیشیده شده در حوزه تامین دارو با توجه به تهدیدات آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید از 13 آبان ماه، گفت: از 13 آبان ماه به بعد اتفاق جدیدی لزوما برای صنعت دارو نمی‌افتد؛ چراکه بر خلاف همه هیاهوها و تبلیغات ایالت متحده آمریکا در این عرصه، اقدامات و اتفاقاتی که می‌توانستند و قرار بود انجام دهند، از ماه‌ها پیش در این حوزه انجام داده‌اند و لذا بعید می‌دانیم اتفاق جدیدی از 13 آبان به بعد، افتد.

وی افزود: با توجه به اقداماتی که قبلا از سوی طرف مقابل انجام شده و همچنین تاثیرات آن بر بازار و صعنت دارویی کشور، همزمان تمهیداتی اندیشیده شد که بتوان به صورت حداکثری در مقابل این سیاست‌ها مقاومت کرد؛ بنابراین انتظار اتفاق جدیدی در این عرصه را نداریم؛ چراکه به هر حال آنها رنج ملت‌ها را از تحریم دنبال می‌کنند و از ماه‌ها قبل نیز این اقدام را هم در جنگ روانی و هم در اقدامات تهدیدی خود علیه تامین کنندگان مواد اولیه دارویی یا بانک‌هایی که تراکنش مالی ایران را داشتند، انجام داده‌اند.

مردم نگران تامین داورهایشان نباشند

دکتر ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت درباره‌ نگرانی برخی از بیماران خاص مبنی بر کمبود داروهایشان در چند ماه آینده، گفت: طرف‌های خارجی ما دشمنی‌ها را به اوج رساندند؛ به طوری که نشریات بین‌المللی مانند گاردین، نیویورک تایمز، الجزیره، واشنگتن پست و حتی برخی هنرمندان خارجی، پزشکان خارجی و برخی از نشریات علمی معتبر به شرایطی که آمریکا سعی می‌کند برای دارو و تجهیزات پزشکی ایران ایجاد کند، اعتراض می‌کنند. آنها دروغ می‌گویند که دارو را تحریم نکردند، اتفاقا سیاست‌شان سیاست تحریم‌های دردناک است. در بسیاری از کشورها می‌بینیم که حکومت و مسوولان حکومتی را تحریم می‌کنند، اما در حال حاضر از آنجایی که هدف‌شان براندازی است، عمده سیاست‌هایشان ایجاد تحریم دردناک و مضیقه برای مردم است و همه توان‌شان را به کار برده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: باید توجه کرد که قسمت عمده داروهای مصرفی ما داخلی است و از طرفی روابط خوبی با برخی از کشورها داریم و کانال‌های خوبی ایجاد و نهادینه کرده‌ایم. از طرفی بر خلاف تحریم‌های دور قبل که به قول دکتر دستجردی یک تحریم داخلی هم داشتیم و ارز وزارت بهداشت را نمی‌دادند، اما دولت فعلی کاملا حامی است و ارز مورد نیاز  را از بهترین کانال در اختیار ما قرار داده و امیدواریم بدون مشکل این مسیر را طی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ کبودهایی مانند دستکش یا سایر ملزومات پزشکی با توجه به تحریم های آمریکا، گفت: شرایط تحریم آن طور نیست که بگوییم بی تاثیر است و هم تحریم‌های خارجی و هم مشکلات داخلی وجود دارد. در چند ماه نخست بعد از اعلام تحریم‌ها توسط آمریکا، مشکلات‌مان قابل توجه بود و بالاخره برخی از وارد کنندگان و تولیدکنندگان همراهی لازم را چه در زمینه دارو و چه در زمینه‌ تجهیزات انجام ندادند و انتظار داشتند مانند سال‌های قبل افزایش قیمت بدون توجه به قیمت تمام شده اتفاق افتد تا بتوانند در شرایط تحریم استفاده کنند. در حالی که باید با اقتصاد ملی همراهی می‌کردند. البته اکثر تولیدکنندگان دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی همکاری خوبی داشتند و بعد از شوک اولیه‌ای که پیش آمد وضعیت‌مان در اکثر کالاها به حد طبیعی و نرمال رسید، البته همیشه در حد زیر یک تا ۱.۵ درصد کمبود وجود دارد.

حریرچی ادامه داد: هم اکنون موضوعی که هم از سوی مردم  و هم از سوی ارایه کنندگان خدمت می‌بینیم این است که به دلیل جو روانی که دشمن تشدید می‌کند، سعی می‌کنند دارو را گرفته و آن را نگه دارند. این رفتار چندان درست نیست و کاملا مضر است و منجر به بروز کمبود کاذب می‌شود. ما در برخی از اقلام و ملزومات مصرفی مانند شیر خشک به اندازه مصرف سه ماه توزیع می‌کنیم، اما می‌بینیم در عرض پنج روز تمام می‌شود؛ علت این موضوع این است که افراد می‌خواهند این کالاها را ذخیره‌سازی کنند. مردم مطمئن باشند در این شرایط تغییر جدیدی به وجود نمی‌آید و آمریکا نمی‌تواند فشار بیشتری وارد کند؛ چرا که هر هنری که در چنته داشته رو کرده است. هم اکنون شرایط ما نرمال است و وابستگی‌مان به مواد اولیه دارویی به ۳۳ درصد کاهش دادیم و مردم نگران نباشند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا