حمایت از ۱۰۶ طرح جدید تصویب شد

به گزارش سیناپرس  ، دکتر نصرت‌الله ضرغام در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پروژه‌هایی که در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد علم ایران) ارائه می‌شوند یا بر اساس ارائه مستقیم از سوی پژوهشگران بوده است و یا بر اساس تفاهم‌نامه‌های امضا شده با مراکز تحقیقاتی و نهادهای مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

وی تعداد این تفاهم‌نامه‌ها را ۱۲۶ مورد ذکر کرد و ادامه داد: طرح‌هایی که برای دریافت حمایت به این صندوق وارد می‌شوند، در کارگروه تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و نتیجه بررسی‌ها به کمیته تخصصی ارجاع داده می‌شود.

ضرغام اظهار کرد: کمیته تخصصی هر ماه جلسه‌ تخصصی برگزار می‌کند و مصوبات آن مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرند و با اعلام نظر نهایی، بر اساس آن قراردادهای پژوهشی با محققان منعقد می‌شود و منابع مالی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

رییس بنیاد علم ایران با بیان اینکه به منظور اجرای تعهدات ذکر شده در تفاهم‌نامه‌ها، ناظری تعیین می‌شود، اضافه کرد: در اجرای این حمایت‌ها تلاش می‌شود تا دستاوردهای این تحقیقات در بخش‌های مختلف جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به نشست کمیته تخصصی این صندوق در هفته گذشته، ادامه داد: در این جلسه ۱۰۶ پروژه مصوب شد که از سوی استادیارها، دانشیارها و اساتید سراسر کشور ارائه شده بود که با آنها قراردادهایی منعقد می‌شود و بر اساس رقمی که تصویب شده است، منابع مالی به صاحبان ایده اختصاص می‌یابد تا پروژه‌های خود را اجرایی کنند.

ضرغام ۱۰۶ پروژه مصوب در کمیته تخصصی را در همه حوزه‌ها چون مهندسی، علوم پایه، محیط زیست، پزشکی، میان رشته‌ای، معارف و علوم اسلامی، کشاورزی و منابع طبیعی، دامپزشکی و شیلات و تغییر اقلیم دانست.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به اثربخشی طرح‌های تحقیقاتی، خاطر نشان کرد: اثر بخشی در حوزه‌های علم و فناوری قابل اندازه‌گیری است و بر اساس داده‌های پایگاه‌های بین‌المللی چون "وب‌آو ساینس"، "اسکوپوس" و "پاب مد" می‌توانیم اعلام کنیم که چه میزان تولیدات علمی داشته‌ایم؛ ولی از لحاظ اثربخشی نیاز به شاخص‌هایی داریم.

ضرغام با تاکید بر اینکه در صندوق به دنبال روش‌هایی برای سنجش اثربخشی طرح‌های تحقیقاتی هستیم، اظهار کرد: برای بررسی اثربخشی پروژه‌های تحقیقاتی صندوق گروهی را تشکیل دادیم تا میزان اثر بخشی طرح‌های تحقیقاتی را افزایش دهیم.

به گفته وی، تولید علم اثرات بلند مدتی در جامعه و اقتصاد دارد، یادآور شد: پروژه‌های کاربردی اثربخشی آنها ملموس‌تر است؛ از این رو به دنبال تدوین شاخص‌ها و ضرایب شاخص‌های اثربخشی طرح‌های فناورانه هستیم تا بتوانیم دریابیم میزان اثربخشی طرح‌های مورد حمایت صندوق در حوزه‌هایی چون علم، اقتصاد، جامعه، سلامت و محیط زیست تا چه میزان بوده است.

ضرغام اضافه کرد: آنچه که ما به دنبال آن هستیم، این است که "اثربخشی" معیاری برای تخصیص بودجه است. البته به این صورت نیست که اگر طرح اثربخشی نداشته باشد، مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. کشورهایی که به این مرحله رسیده‌اند و اثربخشی را شاخصی برای حمایت طرح‌ها قرار داده‌اند به تدریج به طرف این سیاست رفته‌اند، نه به یکباره.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران لازمه رسیدن به این امر را افزایش میزان تقاضا دانست و گفت: عرضه و تقاضا در حوزه فناوری باید متناسب باشد که در این زمینه افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش ظرفیت پذیرش از سوی صنعت و سنجش نیازهای کشور می‌تواند در تحریک تقاضا موثر باشد. هر چه میزان تقاضا بیشتر باشد، هم درهای دانشگاه‌ها بر روی متقاضیان بازتر خواهد شد و هم از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده می‌شود.  

وی با اشاره به میزان حمایت‌های صندوق از طرح‌های مصوب، افزود: برای گرنت پژوهشی استادیاران جوان تا سقف ۵۰ میلیون تومان، گرنت "پژوهشی آغاز" ۱۰۰ میلیون تومان و برای کرسی پژوهشی نیز گرنت اعطا می‌شود که اگر فردی باشد، سالانه ۵۰ میلیون تومان و اگر گروهی باشد، ۶۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود، ضمن آنکه هزینه‌های اجرای پروژه‌های پسا دکتری و یا دو رساله دکتری به این ارقام اضافه خواهد شد.

ضرغام با بیان اینکه اعطای گرنت "پژوهشی آغاز" در راستای انجام ماموریت‌های این صندوق در زمینه جذب و حفظ دانش‌آموختگان مقطع دکتری و اشتغال در مراکز علمی کشور برای دانش آموختگان برجسته جوان تعریف شده است،‌ گفت: متقاضی دریافت این گرنت باید فارغ التحصیل مقطع دکتری با درجه عالی از یکی از دانشگاه‌های برتر جهان (۱۱۱ دانشگاه اول جهان طبق رتبه‌ بندی لایدن) باشد و بیش از ۵ سال از زمان فارغ‌التحصیلی وی نگذشته باشد، ضمن آنکه در یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات تحقیقاتی دولتی کشور مشغول به فعالیت باشد.

وی با تاکید بر اینکه سقف حمایت مالی از رساله دکتری ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: ولی در حال حاضر نمی‌توانیم سقفی برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی در نظر بگیریم و اعلام کردیم هزینه‌های اجرای طرح‌ها را محاسبه می‌کنیم و به تناسب هزینه پروژه و همچنین اگر طرح در مرزهای دانش باشد و یا جزو اولویت‌های تحقیقاتی و از نیازهای کشور باشد، از آنها حمایت خواهد شد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران همچنین به حمایت این صندوق از ثبت پتنت اشاره کرد و گفت: تاکنون ۹۲ اختراع در اداره ثبت اختراعات آمریکا (US) به ثبت رسیده‌اند که ۱۲ اختراع از این تعداد مربوط به سال جاری بوده است.

به گفته وی، ۲۵ درصد از ۹۲ طرح به ثبت رسیده تجاری‌سازی شده‌اند.

ضرغام اضافه کرد: علاوه بر آن ۲۶۳ "فایل" نیز در این اداره داریم. به این معنی که این تعداد طرح‌ها مورد تایید قرار گرفته و در مرحله قبل از ثبت قرار دارند.

وی در عین حال یادآور شد: علاوه بر محققانی که به صندوق برای ثبت اختراع مراجعه کرده‌اند، به سراغ پژوهشگرانی رفته‌ایم تا در صورتی که دارای طرح‌های تحقیقاتی هستند، از آنها برای ثبت داخلی و خارجی حمایت کنیم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ادامه داد: کف حمایتی این صندوق برای ثبت پتنت ۶ هزار و ۵۰۰ دلار و سقف آن ۱۰ هزار دلار  در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه حمایت این صندوق از ثبت پتنت از ۵۰ درصد شروع شده و در حال حاضر به صورت ۱۰۰ درصد از ثبت اختراعات حمایت می‌شود، خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی‌های جدید اعلام شده است که تا سقف ۹۰ درصد از ثبت اختراع حمایت می‌شود و ۱۰ درصد باقی‌مانده حمایت‌ها به شرط تجاری‌سازی اعطا خواهد شد.

به گفته رییس بنیاد علم ایران، این طرح در راستای ایجاد انگیزه‌های تجاری‌سازی اجرایی می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا