ربات های تحقیقاتی در اعماق اقیانوس ها

در اردیبهشت ماه سال 2011 کنسرسیوم تحقیقاتی اتحادیه اروپا شروع به ساخت 3 نوع ربات مختلف با قابلیت حرکت در زیر آب کرد. این ربات ها با نظم خاصی همانند گروهی از ماهی ها در زیر آب حرکت کرده و اطلاعات دریافتی از محیط پیرامونی خود را با یکدیگر مبادله می کنند , این کار به آن ها اجازه می دهد تا ناحیه ای وسیع از کف و یا سطح اقیانوس را مورد بررسی قرار دهند و یکدیگر را از وجود اشیا و عناصر موجود در محل مطلع سازند. ربات ها به وسیله لامپ های LED که روی بدنه هر کدام نصب شده با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و توسط قطب نما و شتاب سنج های خود در محیط آبی به راحتی مسیر یابی می کنند.

با استفاده از الگوریتم حرکت زنبور ها ( نه ماهی ها ) آن ها می توانند یک دیگر را تشخیص دهند و از مختصات هم با خبر شوند بعلاوه اینکه می توانند حول یک نقطه تجمع نمایند و زمان اضافه شدن یک ربات به گروه سایرین از بازگشت آن با خبر شوند.

تک تک ربات ها می توانند از این گروه جدا شده و به دنبال انجام ماموریت خود بروند و در نهایت بعد از اتمام ماموریت به گروه ملحق شده و اطلاعات دریافتی را با اعضا به اشتراک بگذارند.

طی یک آزمایش دو گروه از ربات ها به نام های جف و لیلی در یک استخر پر از آب که با محل سقوط یک هواپیما شبیه سازی شده بود قرار داده شدند ( البته تعدادی آهن ربا و میدان مغناطیسی برای شبیه سازی میدان الکترو مغناطیس هواپیما در این استخر کار گذاشته شده بود.). در حالی که گروه موسوم به لیلی سطح آب را مورد جست و جو قرار می داد گروه جف به اعماق استخر رفته و نواحی پایین تر را بررسی می کرد و زمانی که یکی از اعضای گروه جف یک میدانی مغناطیسی در کف استخر پیدا میکرد , با استفاده از لامپ های LED به سایر اعضا اطلاع رسانی کرده و آن ها خود را به منطقه مورد نظر می رساندند و مشغول جمع آوری اطلاعات می شوند. در همین حال گروه لیلی با دریافت سیگنال های گروه جف دقیقا روی منطقه مورد نظر رفته و سطح آب را برای کسب اطلاعات لازم بررسی می کند.

این ربات ها در آب های اقیانوسی ایتالیا مورد آزمایش قرار گرفتند و با وجود موج های متعدد و آب شور اقیانوس موفق به تفتیش و جست و جوی منطقه مورد نظر شدند.

اگرچه فاز مقدماتی و آزمایشی این پروژه شهریور سال گذشته به پایان رسید اما محققان اکنون نتایج نهایی مربوطه را منتشر ساخته اند و با وجود تمام مراحل باقی مانده دانشمندان امیدوارند که این ربات ها به زودی برای اهداف مختلفی مثل کنترل حیات اقیانوسی جانوران , شناسایی بقایای هواپیما های سقوط کرده و سایر کاربرد های احتمالی آماده شوند.