نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماموریت جدید راکت ماهواره‌بر آریان5

ماهواره‌های مخابراتی DirecTV-15 و SKYM-1 متعلق به آمریکا و مکزیک توسط راکت آریان5 به فضا پتاب شدند و 38 دقیقه پس از پرتاب، یکی پس از دیگری از راکت جدا شدند. محموله حمل شده توسط راکت آریان5- 9960 کیلوگرم بوده است که 9200 کیلوگرم از آن مربوط به ماهواره‌ها بوده است. ماهواره دایرکتیوی-15 توسط شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس و با استفاده از پلت فرم یورواستار E3000 ساخته شده است و خدمات را در باندهای  Ku، Rو Ka را ارائه خواهد داد و این ماهواره به عنوان یکی از قدرتمندترین ماهواره‌های پخش برنامه است که برای آمریکا ساخته شده است.

ماهواره SKY Mexico-1 متعلق به شرکت خصوصی مکزیکی « اسکای مکزیکو» است که فرستنده‌های باند Kuو Rرا با خود حمل کرده است. شرکت آریان اسپیس راکت‌های آریان را از مرکز فضایی گویان در کورو واقع در گویان فرانسه در قاره آمریکای جنوبی پرتاب می‌کند، زیرا نزدیکی آن مکان به خط استوا مزیت‌های زیادی برای پرتاب بهتر بدست می‌دهد. پیشنهاد ساخت خانواده موشک‌های فضایی آریان نخستین بار توسط فرانسه در سال ۱۹۷۳ میلادی مطرح شد و پس از مذاکراتی بین فرانسه، بریتانیای کبیر و آلمان، پیشنهاد فرانسه پذیرفته شد و پروژه آغاز گشت.

خانواده راکت‌های فضایی آریان ۴ و آریان ۵ از قابل اطمینان‌ترین راکت‌های فضایی موجود در جهان هستند. مدل بهبود داده شده آریان ۵ موسوم به Ariane 5-ECA توانایی حمل بیش از ۹ تن بار به مدار زمین را دارا است. این شرکت در سال جاری چهار پرتاب به فضا انجام داده است و پرتاب آریان ۵ را می‌توان ۶۵ امین موفقیت متوالی این شرکت از سال ۲۰۰۳ تاکنون دانست.  نسخه جدید آریان به نام آریان 5 ام ای قادر به حمل محموله‌ای با وزنی یک و نیم تن بیش از آریان پنج است و توانایی انجام ماموریت‌های چندگانه از جمله قرار دادن  دو ماهواره همزمان با هم در مدار را دارد. توانایی قرار دادن دو ماهواره در دو نقطه کاملا متفاوت از مدار همان نوآوری بزرگ موشک آریان پنج ام ای است که علاوه بر آن، دماغه موتور جدیدی در مرحله بالاتر عملیات پرتاب خواهد داشت.   ظرفیت آریان 5 در حمل و قرار دادن دو ماهواره همزمان با هم، همیشه یک امتیاز محسوب نمی‌شود. مهندسانی که در حال ساختن موشک در اروپا هستند، برای طراحی موشک‌های آینده  باید نیاز مشتریان را به دقت در نظر داشته باشند. چرا که این بازار با رقابت جدی از طرف سازندگان این صنعت در خاور دور و شرکت‌های خصوصی آمریکایی مواجه است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل