نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کیپ تاون، قله علمی آفریقای جنوبی

تنوع گیاهی و حیوانات منحصر به فرد کیپ تاون، نظر بسیاری از متخصصان و کارشناسان از سراسر جهان را به خود جلب کرده است. ستاره شناسان برای رصد مناطق جنوبی، به این منطقه سفر می کنند. امروزه کیپ تاون، مرکزی جهانی برای مطالعه تنوع زیستی و نجومی است.

رادیو تلسکوپ میرکت (MeerKAT) در شهر کارنارون در 600 کیلومتری شمال کیپ تاون ساخته و اواسط تیرماه سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفت و طبق برنامه‌ریزی قرار است به یکی از قدرتمندترین تلسکوپ های جهان تبدیل شود.

اما در سال‌های پس از نخستین انتخابات دموکراتیک در آفریقای جنوبی در سال 1994، این میراث علمی به یک شمشیر دو لبه تبدیل شده است.

موسسات علمی برجسته در کیپ تاون با فشار از بین بردن تسلط مردان و بحث تبعیض نژادی روبرو هستند که به معنای حضور بیشتر پژوهشگران، کارمندان و دانشجویان زن و سیاه پوستان است.

کیپ تاون، شهر علمی آفریقا

زمانی که سهم کیپ تاون در چاپ مقالات در 82 مجله معتبر علمی در نیچر ایندکس را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، درمی‌یابیم که این شهر، شهر علمی پیشرو در آفریقای جنوبی است. دانشگاه کیپ تاون (UTC) قدیمی‌ترین دانشگاه آفریقای جنوبی در سال 1829 تأسیس شد.

دو دانشگاه کیپ تاون (UTC) و دانشگاه کیپ غربی (UWC) در استان کیپ غربی (Western Cape) 31.8 درصد بودجه تحقیقات تحصیلات عالیه در آفریقای جنوبی در سال 2015 را جذب کردند.

یک تیم بین‌المللی از محققان درحال ساخت یک تلسکوپ رادیویی در صحرای مرکزی کارو (Karoo) هستند که هزاران دیش آن در استرالیا و آفریقا نصب خواهند شد. دانشگاه‌های کیپ تاون و کیپ غربی هر دو در پروژه ملی African Research Cloud برای توسعه ظرفیت مورد نیاز پایگاه داده این تلسکوپ مشارکت دارند.

در سال 2016 شورای تحقیقاتی علمی و صنعتی آفریقای جنوبی، سریعترین ابررایانه آفریقا را مورد بهره‌برداری قرار داد. ابررایانه Tsessebe یا antelope برای تجزیه و تحلیل داده‌های نجومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

یکی دیگر از پروژه‌های مهم تحقیقاتی آفریقای جنوبی، افتتاح مرکز توالی ژنوم قاره آفریقا است. مردم آفریقا دارای بیشترین تنوع ژنتیکی در جهان هستند. محققان قصد دارند تأثیر این تنوع ژنتیکی بر بیماری و سلامت ساکنان قاره سیاه را مورد مطالعه قرار دهند.

این کشور قصد دارد با همکاری چین تا پایان سال 2018، بزرگترین مرکز توالی کامل ژنوم قاره آفریقا را در کیپ تاون افتتاح کند.

علم و نوآوری برای بهره‌وری اجتماعی و تحول اقتصادی

یکی از راه‌های نزدیک کردن دانشمندان به شهروندان، همکاری برای حل مشکلات مهم کشور از جمله موضوعاتی مانند خشکسالی ویرانگری است که به ویژه شهر کیپ تاون از سال گذشته با آن روبرو شده است. این شرایط امکان استفاده از علم در موقعیت واقعی را برای دانشمندان فراهم می‌کند.

متخصصان و پژوهشگران با ارائه راهکارهای مدیریت مصرف آب، طراحی و تولید دستگاه‌های کاهنده مصرف آب، ارائه مشاوره به سازمان‌های مسئول، به حفظ منابع آب موجود و گذر از این شرایط سخت کمک کردند.

دولت آفریقای جنوبی نیز مصمم است از علم برای حل مشکلات کشور استفاده کند. سیاست علمی 20 ساله این کشور 10 سپتامبر 2018 از سوی دولت ابلاغ شد که در آن، علم و نوآوری برای بهره‌وری اجتماعی و تحول اقتصادی، به عنوان اولویت کلیدی کشور شناخته شده است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: natureindex

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل