نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر منفی تلاطم‌های اقتصادی بر کسب و کارهای ایرانی

در همین حال رتبه فضای کسب و کار ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی با ۲.۳۴ امتیاز بهبود به ۵۹.۹۸ رسید. همچنین نیوزلند با ۸۶.۵۹ امتیاز، سنگاپور ۸۵.۲۴ امتیاز، دانمارک ۸۴.۶۴ امتیاز، هنگ کنگ ۸۴.۲۲ امتیاز و کره جنوبی ۸۴.۱۴ به ترتیب در جایگاه نخست تا پنجم جهان به لحاظ فضای برتر کسب و کار قرار گرفتند. البته ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان با امتیاز ۸۲.۷۵ در رتبه هشتم قرار گرفت.

ضمن اینکه کشورهای لیبی، یمن، ونزوئلا، اریتره و سومالی به ترتیب به عنوان ۵ کشور آخر در جدول منتشر شده از سوی بانک جهانی به لحاظ فضای کسب و کار در سال ۲۰۱۹ میلادی قرار گرفتند. بر پایه این گزارش شاخص های این رتبه بندی بر اساس شروع کسب و کار، گرفتن مجوزهای ساخت، گرفتن انشعاب برق، ثبت دارایی، گرفتن اعتبار، پرداخت مالیات، تجارت برون مرزی، حمایت از سرمایه گذاران اقلیت، انعقاد قرار دادها و رفع ورشکستگی است.

هزینه های کسب و کار در ایران بالاست

محمد ماهیدشتی، کارشناس اقتصادی گفت: مطالعات علمی نشان می دهد شاخص کسب و کار تاثیر مستقیمی بر کارآفرینی، اشتغالزایی، نوآوری و رشد اقتصادی دارد. در کشور ما نیز به این نتیجه رسیده اند که استان هایی که فضای کسب و کار بدتری دارند با نرخ بیکاری بالایی مواجه هستند.

وی افزود: همچنین فضای کسب و کار تاثیر مستقیمی بر شاخص های آزادی اقتصادی و رقابت پذیری دارد و در صورتی که فضای کسب و کار کشور مناسب نباشد این دو شاخص که نقش بیشتری در تشویق سرمایه گذاران دارند نیز وضعیت بدی پیدا وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته هزینه های کسب و کار بسیار پایین هستند اما در  کشورما، هم زمان و هم هزینه های راه اندازی کسب و کار ، آشکار و پنهان بسیار زیاد است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در ایران یک چشم انداز ثابت برای رویه های کسب و کار وجود ندارد و تلاطم های اقتصاد کلان، رویه های کسب و کار را به شدت تحت تاثیر منفی قرار داده است.

ماهیدشتی افزود: بهترین رتبه ما (نسبت به کشورهای دیگر) تنها در بحث اخذ مجوز ساخت است و بقیه زیرشاخص ها همچون حمایت از سرمایه گذاران خرد، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، ورشکستگی و تسویه دیون با وضعیت مطلوب به شدت فاصله دارند.

وی تاکید کرد: نبود یک رویه بلندمدت و عمیق که هرگونه تغییر شرایط را پیش بینی کرده باشد تا کارگزاران دولت و مدیران کسب و کار بدانند که چه باید بکنند، نداریم.

این کارشناس اقتصادی افزود: البته فساد اقتصادی، بازار گسترده، کیفیت زیرساخت ها و ثبات اقتصاد کلان نیز بر فضای کسب و کار تاثیر مستقیمی دارند.

تاثیر تصمیمات اقتصادی بر محیط کسب و کار

چندی پیش فرشید شکرخدایی، کارشناس مسایل حوزه کسب و کار با اشاره به فضای کسب و کار در نیمه نخست امسال به مهر گفت: با توجه به مشکلاتی که دولت در ۶ ماه اول امسال داشت، فضای کسب و کار به شدت تحت تاثیر قرار گرفت؛ به نظر می رسد با این محیط کسب و کار فعلی شاهد نزول شاخص ها باشیم.

وی افزود: خروجی عمده بهبود فضای کسب و کار این حفظ، توسعه یا خلق کسب و کار است اما شرایط فعلی و عدم پیش بینی آینده، موجب شده فعالان اقتصادی به تعدیل نیرو و حرکت کردن روی حداقل ها رو آورند که این مساله رکود، کاهش تولید و کاهش ارایه خدمات را در پی دارد

وی با اشاره به برخی اقدامات دولت در چند ماه اخیر اظهار داشت: سرکشی بدون مجوز و حکم دادگاه به انبارها عامل مخرب محیط کسب و کار بود؛ این عمل شاید در کوتاه مدت برای جلوگیری از احتکار نتیجه بخش باشد اما در دراز مدت موجب می‌شود فضای کسب و کار قابل اطمینان نباشد.

وی ادامه داد: همچنین ممنوع کردن برخی اقلام برای صادرات و عدم واردات برخی مواد اولیه که منجر به کاهش انگیزه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی برای گستره دامنه فعالیت هایشان می شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: از سویی دیگر بزرگترین دغدغه فعالان اقتصادی عدم یافتن فرد تحصیل کرده کاربلد است که این مساله حکایت از عدم بهره وری دانشگاه ها دارد و اینکه خروجی دانشگاه های ما به درد محیط کار نمی خورند.

وی به دسترسی به بازارهای مالی اشاره کرد و گفت: دسترسی در کشور ما بسیار سخت است و بانک ها و ابزارهای مالی نمی‌توانند منابع مالی بخش خصوصی را تامین کنند؛ یکی از بزرگترین مشکلات بخش خصوصی محدودیت در منابع مالی است.

شکرخدایی در ادامه با بیان اینکه بیماری مزمن اقتصاد ما تورم درازمدت است، تصریح کرد: این دولت مثل دولت های قبل ۴ سال اول فنر قیمت ارز را پایین نگه داشت اما ناگهان این فنر رها و روند قیمت ارز هیجانی شد.

وی افزود: اگر تورم مسیر طبیعی خود را می رفت آرامش بیشتری در جامعه حاکم می شد؛ از سویی دیگر افزایش قیمت ها تازه از انتهای پاییز شروع می شود زیرا موجودی انبارها مصرف شده و کالای جدید با قیمت جدید وارد بازار خواهد شد. موج بعدی تورم به خصوص برای قشر ضعیف و آسیب پذیر بسیار نگران کننده است.

90 درصد کسب و کارها در سال اول دچار مشکل می‌شود

سیدرضا علوی، مدیر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان، گفت: طبق آمارهای جهانی 90 درصد کسب و کارها در سال اول دچار مشکل می‌شود و دلیلش هم این است که بسیاری از افراد ایده‌ای را دارند و فکر می‌کنند، در صورتی که ایده را عملی کنند می‌توانند آن را به راحتی بفروشند و با گرفتن وام در صدد تولید آن برمی‌آیند و وقتی نمی‌توانند آن را بفروشند ورشکست و دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه در جامعه امروز، هر کسی هر کاری می‌کند واژه استارتاپ را استفاده می‌کند و این واژه را به‌دنبال کار خود یدک می‌کشد که این کار درستی نیست و عمدتا کسب و کارهایی که نوآورمحور هستند و بازارهای حداقل ملی یا جهانی دارند و به دنبال بهبود بخشیدن جهان هستند، استارتاپ‌محور هستند و ارزش دارد که وقت صرف شود تا این کار به بهترین نحو صورت گیرد.

معاون فن‌آوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی خوزستان با مقایسه کسب و کارهای خرد و استارتاپ‌ها، اظهار کرد: واژه استارتاپ به کسب و کارهای ناب برمی‌گردد و ابزارهای کسب و کار مخصوص به خودش را دارد.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل