طرح پژوهشی مشترک ایران و مالزی آغاز شد

به گزارش سیناپرس، فرح سادات هالک روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به دنبال انعقاد تفاهم نامه خرداد ماه امسال بین پژوهشگاه مواد و انرژی ایران و دانشگاه صنعتی مالایا مالزی(UTM) ، اکنون طرح پژوهشی باهدف شناسایی ریشه های آلودگی هوا در پایتخت های ایران و مالزی آغاز شده است.

وی یادآور شد: این تفاهم نامه تا پنج سال اعتبار دارد و در صورت موافقت طرفین قابل تمدید است.
مجری این پروژه تحقیقاتی ادامه داد: محققان پژوهشگاه مواد وانرژی ایران و دانشگاه صنعتی مالایا در این طرح تحقیقاتی در زمینه مطالعه تطبیقی آلاینده های هوای کوالالامپور و تهران خواهند پرداخت.
وی بیان داشت: این طرح تحقیقاتی به همت معاونت بین الملل پژوهشگاه مواد و انرژی ایران تصویب و اجرایی شده است.
هالک با اشاره به اینکه شهر کوالالامپور؛ پایتخت کشور مالزی، همانند بسیاری از کلانشهرها از آلاینده های مختلف رنج می برد، افزود: این مطالعه تطبیقی آلاینده های هوا برای نخستین بار در ایران و با توجه به متفاوت بودن منشا آلاینده های هوا در کوالالامپور و تهران ، انجام می شود.
این پژوهشگر اظهار داشت: در این طرح ضمن پایش آلاینده ها در 2 فصل گرم و سرد تهران و کوالالامپور به بررسی منشاء آلاینده ها و مدل سازی می پردازد.
هالک یادآور شد: آلودگی هوای مالزی ریشه در آتش سوزی جنگل‌های سوماترا دارد که وسعت و شدت آلاینده ها در این کشور رو به افزایش است.
دانشگاه مالایا (UM) در سال 1934 تأسیس شده و از مهم ترین دانشگاه های مالزی است و هر ساله نام این دانشگاه فهرست معتبرترین مراکز دانشگاهی دنیا قرار می گیرد.
این دانشگاه بیش از 17 هزار دانشجو دارد که 23 درصد از آنان را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می دهند. پژوهشگاه مواد و انرژی ایران وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در مشکین دشت فردیس استان البرز مستقر است.
محققان این پژوهشگاه تاکنون اختراعات زیادی در سطح جهانی ، منطقه و کشور به ثبت رسانده که بخشی از این دستاوردها تجاری سازی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا