علم در 10 آبان ماه

  • روز جهانی نویسنده

دهم آبان مصادف با اول نوامبر روز جهانی نویسنده است.نویسندگی فقط یک شغل نیست، باید عاشق باشی تا سختی‌های آن را تاب بیاوری. روز نویسنده بر همه نویسندگان مبارک.این روز بهانه کوچکی‌ست برای گرامی داشتن کسانی که با روح خلاق و قلم جادویی‌شان در هر خط کتاب‌ها و نوشته‌هایشان غرق شدیم و هزاران تجربه دوست‌داشتنی را با خواندن هر کتاب رقم زدیم.

  • روز جهانی مدیریت پروژه

از سال 2004 میلادی، اولین پنجشنبه نوامبر هر سال به‌عنوان روز جهانی مدیریت پروژه تعیین شده است. این مناسبت، برای تشویق سازمان‌های پروژه‌محور و سازمان‌هایی که متدولوژی‌های مدیریت پروژه را به‌کارگرفته یا تسری می‌دهند تعریف شده است. برخی سازمان‌ها در سراسر جهان، چنین روزی را به‌عنوان یکی از مناسبت‌های رسمی سازمانی خود تلقی نموده و در این روز برنامه‌های ویژه ای به این مناسبت برگزار می‌کنند که طی آن‌ موفقیت‌های مدیران پروژه و تیم‌های پروژه شناسایی شده و از آن‌ها قدردانی می‌شود. هدف کلی از تعیین چنین روزی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های محلی توسط سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که می‌خواهند مدیران و تیم‌های پروژه را برای گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌ در آینده شناسایی نموده و افراد فعال و موثر در این حیطه را به یکدیگر معرفی نمایند.

  • تولد تیم کوک

تیموثی دونالد کوک متولد اول نوامبر ۱۹۶۰، درموبیل ایالت آلاباما در آمریکا است. وی مدیر عامل اجرایی و عضو هیئت مدیره شرکت اپل است.کوک در مارس ۱۹۹۸ به اپل پیوست و در ۲۴ اوت ۲۰۱۱، بعد از استعفای استیو جابز رسماً مدیر عامل جدید این شرکت شد. نخستین مسئولیت وی مدیریت عملیات «روزانه» به عنوان نایب رئیس، در این شرکت بوده‌است. در سال ۲۰۱۲، یک میلیون سهام اپل به او اهدا شد. تیم کوک یکی از مدیران با بالاترین دستمزد در دنیا است.

  • تولد آلفرد لوثار وگنر

آلفرد لوثار وگنر،دانشمند، زمین‌شناس ، هواشناس آلمانی و ژئوفیزیکدان در ۱ نوامبر ۱۸۸۰ در شهر برلین متولد شد. شهرت اصلی این دانشمند بابت نظریه جا به جایی قاره‌ها است که آن را در سال ۱۲۹۴ خورشیدی ارائه کرد.

  • تولد رابرت بتز لافلین

رابرت بتز لافلین متولد ۱ نوامبر ۱۹۵۰ است. وی  استاد فیزیک و فیزیک کاربردی در دانشگاه استنفورد است. او به همراه هورست لودویگ اشتورمر از دانشگاه کلمبیا و دانیل چی تسوئی از دانشگاه پرینستون در سال ۱۹۹۸ برای کشف جدید از یک فرم مایع کوانتومی موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شدند.

  • درگذشت کریستیان ماتیاس تئودور مومسن

کریستیان ماتیاس تئودور مومسن متولد  ۳۰ نوامبر ۱۸۱۷ بود. وی  پژوهش‌گر، تاریخ نویس، حقوق‌دان، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و باستان‌شناس آلمانی بود. وی همچنین بزرگ‌ترین نویسنده کلاسیک در سده ۱۹ به حساب می‌آید. کار او بر روی تاریخ روم هنوز برای پژوهش‌های اکنون به عنوان پایه شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۰۲ جایزه نوبل ادبیات را برنده شد. وی همچنین یک سیاست‌مدار مهم در آلمان و عضو پارلمان آلمان و پروس بود. کار او بر قانون روم و قانون اجبارها تأثیر به سزایی بر روی قانون مدنی آلمان داشت. او در ۱ نوامبر ۱۹۰۳ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا