نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تمام توان را برای رفع مشکلات فرهنگی و هنری بگذاریم

در نشستی که در پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، توضیحاتی در خصوص برنامه های آینده پارک ارائه شد.

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: ظرفیت های فرهنگی هر کشور جزو امکاناتی است که اقتصاد آن کشور از آن بهره میبرد و به نوعی واحد مولد هر جامعه است که گردش بالای مالی در آن شکل میگیرد ولی در کشور ما تاکنون اینطور نبوده است و بخش فرهنگی جزو اجزاء کوچک و کم کاربرد در جامعه ایفای نقش میکند.

وی ادامه داد: پس از پیگیری های انجام شده در این حوزه، بحث رشد فعالیت های فرهنگی توسط یک ارگان دولتی به صورت جدی تری دنبال شد و در نهایت تصمیم برآن شد که در این راه از الگوها و ظرفیت های داخلی موجود استفاده کنیم و مجددا پس از بررسی های مکرر مشخص شد که این امر می تواند با وجود پارکی فعال در حوزه علوم و فناوری های نرم محقق شود و در نهایت تصمیم بر آن شد این امر مهم توسط مجموعه جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ با ایجاد پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی صورت پذیرد.

ایمانی در خصوص نوع فعالیت های این پارک گفت: در این پارک بخشی از فعالیت ها به علوم انسانی تعلق دارد و ایده های موجود دراین زمینه پس از بررسی های کارشناسان و محققین به محصول تبدیل می شود؛ همچنین بخشی دیگر از فعالیت ها به صنایع مرتبط با علوم انسانی مربوط می شوند و پارک در مسیر گسترش و توسعه این صنایع از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

رئیس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی همچنین گفت: برای این پارک محدوده رشد گسترده ای تعریف شده است و پارک در صدد است پردیس های خود را در استان های دیگر راه اندازی نماید که در این حوزه با استان زنجان مذاکراتی صورت گرفته و از سایر استان ها نیز تقاضا برای راه اندازی پردیس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برای ما ارسال شده است که در آینده ای نزدیک همکاری های خود را با آن ها آغاز خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: با 12 کشور فعال در حوزه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جلساتی را برگزار کردیم و سعی برآن داریم از تجربیات این کشورها استفاده حداکثری داشته باشیم و در این مسیر برای جبران خلاءهایی که در این حوزه ها وجود دارد با سرعت بیشتری حرکت کنیم تا بتوانیم در حوزه بین المللی به آن کشورها برسیم.

ایمانی در ادامه گفت: تاکنون گروه های خوبی برای همکاری و آغاز فعالیت های خود به پارک مراجعه کرده اند که از ایده های خوبی برخوردار بودند؛ همچنین پس از اعلام فراخوان جذب شرکت هایی که قصد فعالیت در حوزه های مرتبط با پارک را دارند، 60 گروه به پارک مراجعه کردند که پس از بررسی های انجام شده توسط کمیسیون های مرتبط، 17 گروه فعالیت خود را در پارک آغاز کردند.

وی به جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری نیز اشاره کرد و در این خصوص گفت: یکی دیگر از وظایفی که ما در این پارک عهده دار آن هستیم ایفای نقش در حوزه فرهنگ و هنر است و از آنجا که صنعت گردشگری یکی از صنایع در حال رشد در کشور است ما با برگزاری همایش جایزه ملی تعالی سعی در جمع آوری صنایع فعال مرتبط با این حوزه و  معرفی آنها و استفاده از پتانسیل های موجود این شرکت ها داریم که در اسفندماه شاهد آن خواهیم بود.

وی در خصوص دوره های کارآموزی این مرکز نیز توضیحاتی را ذکر کرد و گفت: با توجه به کمبود نیروهای فعال در حوزه صنایع فرهنگی، پارک سعی در آموزش و تربیت نیروهای متخصص دارد که در غالب دو گروه 20 نفره به مدت 128 ساعت شامل 40 ساعت آموزش تئوری و ما بقی به صورت کار عملی در مجموعه خواهد بود که در انتهای دوره، کارآموزان در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی یا پردیس های آن مشغول به فعالیت خواهند شد.

رئیس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی همچنین افزود: صنایع فرهنگی بخش مهمی از جامعه را تشکیل می دهند و حتی شرایط بد اقتصادی نیز نباید مانع ادامه فعالیت های فرهنگی بشود؛ ما نیز در این پارک تمام امکانات و تجهیزات خود را در مسیر رشد و تعالی فرهنگ و هنر کشور به کار خواهیم گرفت و از هیچ کمکی به فعالان این حوزه دریغ نخواهیم کرد.

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا صندوق های سرمایه گذاری میتوانند با اطمینان خاطر در این پروژه های مرتبط با حوزه صنایع فرهنگی سرمایه گذاری کنند؟ گفت: به خاطر اینکه تاکنون کمتر فعالیتی در حوزه های مرتبط با فناوری های نرم صورت گرفته است صندوق های سرمایه گذاری از ورود به این حوزه ترس دارند و کمی با احتیاط وارد این حوزه می شوند که این فرایند در پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، سرمایه گذار را با پارک طرف می کند و ریسک کار را برای سرمایه گذار پایین می آورد.

مهندس مهدی عباسی، معاون فناوری پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی: نقطه قوتی که این پارک از ابتدا با خود همراه داشته است فعالیت آن به صورت تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر است که این خود، پارک را در این زمینه قدرتمندتر کرده است.

وی ادامه داد: مرکز شکوفا نیز در کنار مرکز اصلی مشغول فعالیت است که برنامه های آموزشی پارک را برعهده دارد. گروه های علاقمند پس از مراجعه به مرکز شکوفا، آموزش های لازم در حیطه فعالیت خود را دریافت می کنند و با مشاوره و پشتیبانی متخصصان این مرکز به شکوفایی و رشد خواهند رسید.

 ایمانی گفت: این پارک به پشتوانه جهاد دانشگاهی ایجاد شده است و از تمام ظرفیت های جهاد دانشگاهی در مسیر تحقق اهداف خود استفاده خواهد کرد به نحوی که تمامی دفاتر جهاد دانشگاهی در استان ها می توانند به پارک های علم و فناوری استان خود تبدیل بشوند.

ایمانی همچنین ذکر کرد: این پارک از دل یک دانشگاه نسل3 و کارآفرین به وجود آمده است که شاهد آن هستیم که غالبا فارغ التحصیلان این دانشگاه پس از اخذ مدرک وارد بازار کار شده و فعالیت خود را اغاز می کنند که این امر به کمک فعالیت های بنیاد کسب و کار بوده است که دانشجویان را برای انتخاب شغل خود و ورود به بازار کار آماده سازی میکند که امروزه شاهد آن هستیم که این بنیاد تنها متعلق به دانشگاه علم و فرهنگ نبوده و متقاضیان از دانشگاه های دیگر نیز برای استفاده از خدمات این بنیاد به آن مراجعه می کنند.

در پایان مراسم، دکتر سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ از حمایت های دانشگاه از پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی خبر داد و گفت: دانشگاه از ابتدا موافق حضور این پارک در مجموعه خود بوده است و در آینده نیز همواره حامی و پشتیبان آن خواهد بود و هر دو از ظرفیت های یکدیگر برای رشد خود استفاده خواهیم کرد.

 

گزارش: امیر محمدغفاری

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل