علم در 7 آبان ماه

  • روز جهانی پسوریازیس

7 آبان (29 اکتبر) روز جهانی پسوریازیس است. هدف از تعیین این روز جلب توجه پزشکان، بیماران و عموم مردم و اطلاع رسانی گسترده در مورد بیماری پوستی پسوریازیس است.میزان شیوع این بیماری تقریبا حدود 3 درصد است و مردان و زنان با هر نژاد و سنی در معرض ابتلا به آن قرار دارند و غالبا در سنین 15 تا 35 سالگی شیوع بیشتری دارد.پسوریازیس (ریشه لغت پسوریازیس از یک کلمه یونانی به معنای خارش است)، صدفک یا داءالصدف بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌های پوست می‌شود؛ یعنی افزایش بیش از حد سلول‌های پوستی از میزان ریختن آن‌ها.بیماری پسوریازیس مسری نیست. علت اصلی ابتلا به پسوریازیس دقیقا مشخص نیست، اما پزشکان معتقدند با سیستم ایمنی بدن و البته ژنتیک ارتباط دارد؛ به این معنی که به نسل های بعد هم منتقل می شود.

  • روز جهانی سکته  مغزی

روز جهانی سکته مغزی در 29 اکتبر هر سال با هدف یادآوری طبیعت خطرناک و تعداد بالای سکته مغزی، افزایش آگاهی نسبت به پیشگیری و درمان آن، و تضمین مراقبت و پشتیبانی بهتر از بازماندگان این عارضه برگزار می گردد. در این روز، سازمان هایی در سرتاسر جهان، رویدادهایی را با تاکید بر آموزش، آزمایش و در دست گرفتن ابتکار عمل در مقابله با اثرات مخرب سکته مغزی برگزار می کنند.این رویداد سالانه برای اولین بار در سال 2006 توسط سازمان جهانی سکتته مغزی برگزار گردید و سپس این سازمان در سال 2010 این عارضه را به عنوان یک اضطرار در حوزه سلامت عمومی معرفی نمود.

  • آغاز هفته كتاب و كتاب خواني

كتاب از ديرباز حافظ و احيا كننده تفكر و انديشه‏ هاي والا و منبع عظيمي بوده است كه طالبان علم و انديشه و حقيقت را سيراب كرده است. ارزيابي شرايط و امكانات موجود فرهنگي، مبين اين است كه امروز نيز كتاب به عنوان يك وسيله مطمئن و كارآمد در بسترسازي موجود فرهنگ مي‏تواند مورد استفاده قرار گيرد. شك نيست كه ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در جامعه، اولاً به توجه بيشتر مسؤولان فرهنگي و آموزشي كشور نياز دارد و ثانياً محتاج تلاشي همه جانبه، فراگير و ملي است. از اين رو، به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همكاري نهادهاي فرهنگي و در اجراي فرامين مقام معظم رهبري در مورد توسعه نمايشگاه‏هاي كتاب در سطح كشور و تشويق مردم به كتاب خواني، نخستين هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران در روزهاي چهارم تا دهم دي ماه سال 1372 با پيام رهبر فرزانه انقلاب اسلامي برگزار شد.

  • درگذشت ژان لرون دالامبر

ژان لرون دالامبر متولد ۱۶ نوامبر ۱۷۱۷ در پاریس، ریاضیدان، فیزیکدان فرانسوی و همچنین فیلسوف عصر روشنگری بود.او سرپرست قسمت ریاضیات دائرةالمعارف فرانسوی بود که توسط دنی دیدرو انتشار یافت.روشِ دالامبر در معادله موج نیز به نام خود او نامیده شده‌است.اصل دالامبر نیز که به اسم این دانشمند نامیده شده‌است، با قانون دوم نیوتون هم‌ارز است و از آن به راحتی مکانیک لاگرانژی به دست می‌آید.وی در۲۹ اکتبر ۱۷۸۳ در پاریس درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا