نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درخت و سبزی خوردن: بهترین جایگزین‌های چمن

سرانجام این انتقادها باعث شد تا شهرداری بخشنامه ای برای ممنوعیت کاشت چمن در تهران ابلاغ کند. مختاری، رییس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به اینکه از سه سال پیش کاشت چمن در سطح شهر تهران را ممنوع کردیم، اظهار کرد: امیدواریم تا 4 سال دیگر در اماکن عمومی شاهد کاشت چمن نباشیم. امسال در فصل درختکاری به صورت ویژه برای این چمن‌ها برنامه داریم.

وی گفت: طی دو سال بیشتر چمن‌ها از بین خواهند رفت و درخت جایگزین آن‌ها خواهد شد، زیرا تهران بیشتر نیازمند درخت است تا برای شهر اکسیژن تولید کند.

وی با بیان اینکه هدف دیگر از این کار صرفه جویی در مصرف آب است، تصریح کرد: چمن هر روز هفته نیازمند آبیاری است، اما درخت و درختچه تنها دو روز در هفته به آب نیاز دارد.

به گفته وی، از اوایل دی تا 15 اسفند ماه در سطح شهر و در میان چمن‌ها درختکاری‌های جدیدی شروع خواهد شد و اگر مشاهده شود که کسی از پیمانکاران اقدام به کاشت چمن کرده، هزینه این کار از صورت وضعیت او کم خواهد شد، لذا هیچ پیمانکاری این کار را نمی‌کند و بیشتر از درخت و درختچه استفاده می‌کند.

چیپس درختی جایگزین چمن‌های منطقه 22 می شود

علی نوذرپور، شهردار منطقه 22 با اشاره به طرح حذف کاشت چمن در شهر تهران خاطر نشان کرد: برای اولین بار طرح چیپس درختی را بجای چمن کاری در شهر تهران انجام دادیم تا به عنوان طرح نوین و پایلوت در دیگر مناطق اجرا شود.

وی در مورد این طرح زیست محیطی گفت: به منظور کمک به جوان‌سازی درختان و ایجاد شرایط مناسب رشد، هزاران اصله درخت در سطح منطقه 22 هرس می‌شود که بلااستفاده دپو و دور ریخته می‌شدند. با اجرای این طرح سرشاخه‌های هرس شده به چرخه بازیافت برگشت داده شد و از آنها در موضوعات محیط زیستی و خدمات شهری استفاده کردیم. سرشاخه‌های هرس شده به وسیله ماشین آلات به چیس درختی تبدیل و با اکسید آهن موجود در کشورمان رنگ طبیعی زده می‌شوند و هیچ گونه آسیبی برای طبیعت ندارند.

وی با بیان اینکه این طرح کمک شایانی به زیباسازی فضای سبز شهری کرده است، گفت: با اجرای این طرح، فضای وسیعی از سطح منطقه را با رنگها و الگوهای ایرانی می‌توان زینت داد که شباهت و هم زیستی زیادی با فضای سبز دارد.

نوذرپور یکی از مزایا و فواید زیست محیطی این طرح را صرفه جویی در مصرف آب دانست و افزود: استفاده از این چیپس درختی در زیر درختان باعث کند شدن 60 درصدی تبخیر آب آبیاری درختان  و نیز باعث کاهش 4 برابری هزینه ریالی آبیاری درختان شده است. همچنین این طرح با همکاری سازمان زندانها انجام می‌شود تا به بتوانیم به اشتغال زایی زندانیان کشور کمکی شود.

ناز عقربی جایگزین مناسب برای چمن

ایمان سیف الهی، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان از جایگزین شدن «ناز عقربی و گوشتی» به جای چمن در فضاهای سبز شهر کرمان خبر داد و در این خصوص گفت: کرمان یکی از شهرهای گرم و خشک است که سال گذشته میزان بارندگی به کمتر از ۱۰۰ میلی متر رسیده و ذخیره آبی سفره های زیرزمینی نیز پایین آمده است.

وی افزود: علی رغم تلاش مسوولان در سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان، از سال ۹۱ دستور کشت چمن اسپورت که هر روزه نیاز به آبیاری دارد، کاملا منتفی شده و جای خود را به ناز عقربی و گوشتی، گیاه پوششی و چمن فرانکیا داده است.

وی گفت: کوتاه کردن چمن هزینه بر بوده و علاوه بر هزینه کارگر و دستگاه، انرژی و زمان زیادی صرف می شود. متاسفانه با کوتاه کردن چمن، عناصر خاک که جذب گیاه شده، بعد از چمن زنی دور ریخته و باعث می شود خاک فقیر شود و این عناصر دیگر به چرخه بر نمی گردد، در حالیکه گیاه ناز جایگزین مناسب تری بوده و نیاز آبی چندانی نداشته ضمن اینکه نیاز به کوتاه کردن هم ندارد.

وی اظهار کرد: این اقدام با بررسی کارشناسانه انجام شده است تا گیاهان جدید و سازگار با آب و هوای کرمان انتخاب و جایگزین چمن شوند.

سیف الهی با بیان اینکه گیاه ناز اگر چه در زمستان دچار خسارت جزیی شده، اما دوباره احیا می شود، خاطرنشان کرد: این گیاه دارای تنوع رنگ و گل در فصول مختلف بوده و اکسیژن بیشتری نیز تولید می کند ضمن اینکه نقش مهمی در افزایش سرانه ی فضای سبز شهر دارد.

سبزی‌های خوراکی را جایگزین چمن کنید

محققان طب سنتی پس از تحقیقات بیان کردند بهترین جایگزین برای چمن، سبزی خوردن است چرا که نه تنها در هزینه آب صرفه جویی می کند بلکه کاربرد هم  دارد.

جعفر غفار زاده، متخصص طب سنتی در خصوص بهترین جایگزین مناسب برای چمن اظهار کرد: به دلیل اینکه چمن نیاز به آب زیادی دارد تا بتواند سبز و باطراوت بماند لذا سبزی مناسبی برای فضای سبز نیست، همچنین این سبزی ضررهایی برای سلامتی افراد دارد چرا که  این سبزی از گرده‌هایی تشکیل شده است که  آلرژی‌زا است.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: توصیه می‌شود به جای چمن از سبزی‌هایی خوراکی  استفاده شود، علاوه بر اینکه برای این سبزی ها برای سلامتی مفید است؛ می‌تواند در بسیاری هزینه‌ها صرفه جویی کند؛ بهترین جایگزین برای چمن سبزی‌های خوراکی است، که هم برای سلامتی  مفید است  و کاربرد خوراکی دارد و هم در میزان آب مصرفی صرفه جویی کند.

وی افزود: سبزی‌ها کنار هم خواص زیادی دارند و بهتر است یک دسته‌ای کامل از سبزی‌ها در پارک‌ها کاشته شود، به طور مثال گیاه گشنیز جلوی بالارفتن بخار از معده را می‌گیرد و فرد دچار رفلاکس نخواهد شد، همچنین ریحان و جعفری برای بدن خواص زیادی دارد که می‌توان از آن در تمام وعده های غذایی استفاده کرد.

این متخصص طب سنتی گفت: اگر تمام سبزیجات با هم در پارک‌‌ها کاشته شوند مانند ترب، تره، گشنیز، ریحان، جعفری و غیره می‌تواند هم فضای پارک را زیباتر کند و هم به سلامتی مردم کمک کند علاوه بر این میزان آب دریافتی این سبزیجات نسبت به چمن کمتر است و در هزینه ها بسیار صرفه جویی می‌شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل