سواد رسانه‌ای: چالش نخست فرهنگی ایران

امروزه سواد رسانه ای می تواند با تبیین مسایل اصلی و فرعی در رسانه ها و بیان تکنیک هایی که رسانه ها جهت مدیریت افکار عمومی مورد استفاده قرار می دهند، از هدر رفت زمان و امکانات جلوگیری کرده و مانع از تشتت تصمیم گیری های کلان چه برای کاربران و چه برای مسوولان شود.

سواد رسانه ای به مخاطبان توانایی  تشخیص مسایل اصلی و فرعی، سره از ناسره و … در رسانه ها را می دهد و به آنها می‌آموزد چگونه در میان انبوه پیام های رسانه ای غرق نشده و هوشمندانه رفتار کنند. همچنین سواد رسانه ای با تبیین تکنیک‌های رسانه ای به کار گرفته شده جهت تغییر سبک زندگی و ذائقه مخاطب و مدیریت افکار عمومی در جهت منافع از پیش تعیین شده، نقش مهمی در هدایت افکار عموم جامعه و مدیران به سمت مسایل اساسی و اصلی جامعه را ایفا می کند. سواد رسانه ای دیگر موضوعی فرعی نیست، این دانش و مهارت امروزه یکی از موضوعات کلان و اساسی جامعه است.

فقدان سواد رسانه ای در بین 100 مساله اول ایران

نتایج آینده پژوهی سال 97 منتشر شده در مرداد ماه امسال توسط مجموعه آینده بان حاکی از آن است که فقدان سواد رسانه ای در بین 100 مساله اول ایران در حوزه موضوع های فرهنگی رتبه اول و در بین کل موضوع ها رتبه 49 را از دیدگاه خبرگان تمامی حوزه ها و رتبه 58 را از دیدگاه خبرگان حوزه فرهنگی کسب کرده است.

مقایسه این نظرات و نتایج سال های 1396و 1397 نشان می دهد که برخلاف سایر حوزه ها، در حوزه فرهنگی رتبه بندی مسایل تغییرات قابل توجهی داشته است. مسایل صدا و سیما که در سال 1396 رتبه اول را داشته به جایگاه پنجم رفته و مسایل فقدان سواد رسانه ای از جایگاه هفته به مهمترین مساله فرهنگی در سال 1397 تبدیل شده است.

رسانه‌ها تعیین کننده سبک زندگی هستند

معصومه نصیری، قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای کشور گفت: رسانه فقط روزنامه و شبکه‌های مجازی نیست بلکه دارای ابعاد مختلفی است. فیلم، انیمیشن، بازی‌های کامپیوتری و هر آنچه که پیامی را منتقل کند، رسانه نامیده می‌شود.

وی با تاکید اینکه مخاطب دارای سواد رسانه‌ای تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند، افزود: سواد رسانه‌ای همان مهارت رسانه‌ای است.

نصیری نخستین عامل در برخورد با شایعات را توجه به منبع پیام و چرایی ارسال پیام دانست و گفت: امروزه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان مخاطب را شناخته و مطابق با آن برنامه تولید می‌کنند. در دنیای امروز رسانه‌ها تعیین‌کننده سبک زندگی هستند.

وی با بیان اینکه اصل مهم در سواد رسانه‌‌ایی درک خط‌های نانوشته بین پیام‌هاست تصریح کرد: باید دارای چنان توانمندی بوده که در عصر رسانه بتوانید اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید در غیر اینصورت بازیچه دست رسانه‌ها خواهید بود.

وی با اشاره به فقر سواد رسانه‌ای در جمع مسوولان، اصحاب رسانه و جامعه اذعان کرد: مشکل سواد رسانه‌ایی محدود شدن در دایره اساتید و عدم خروجی مناسب در جامعه است.

ضرورت کاربردی کردن سواد رسانه‌ای در جامعه

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر فراگیری سواد رسانه‌ای، گفت: مشکل عمده این بخش عدم کاربردی و عملیاتی کردن مباحث آن در جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه فقط فضای مجازی را شامل نمی‌شود، تصریح کرد: همانطور که تهدید به معنای محدود کردن رسانه خوب نیست، گسترش و توسعه آن هم مطلوب نیست.

فاضلی با تصریح اینکه در رسانه پردازش بیش از حد به یک بعد ما را از سایر ابعاد منحرف می‌کند، گفت: همه رسانه‌ها با قدرت پیوند خورده‌اند که این قدرت فردی، اجتماعی و تصوری است.

وی با بیان اینکه در شفاف‌سازی باید به قدرت تصورسازی تاکید کرد، اظهارداشت: جلسات نباید تنها در بخش تئوری باقی بماند بلکه باید جنبه کاربردی و عملیاتی داشته باشد.

فاضلی با اشاره به سواد رسانه‌ایی تصریح کرد: مشکل ما در کاربردی کردن مباحث سواد رسانه‌ایی است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا