معضل آلودگی های زعفران برطرف می شود

به گزارش سیناپرس ، گل زعفران شامل کلاله، پرچم و گلبرگ است که کلاله مهمترین بخش تجاری این محصول ارزشمند است.فرایند تولید زعفران شامل مراحل کشت، داشت و برداشت می شود که مرحله برداشت محصول، دشوارترین و پرزحمت ترین و در عین حال حساس ترین مرحله زراعت آن است که شامل چیدن گل، جدا کردن اجرای مختلف، خشک کردن و در نهایت بسته بندی و نگهداری آن می شود.

عمر گل های زعفران 3 تا 4 روز بوده و اگر به موقع برداشت نشود از بین خواهد رفت. همچنین اگر گل مدت زیادی در معرض هوای گرم، باد و نور خورشید قرار گیرد، کیفیت رنگ و عطر آن کمتر شده و در نتیجه از مرغوبیت زعفران کاسته می شود.
پس از انتقال گل های زعفران از مزرعه، باید در کمترین زمان ممکن، اقدام به جدا سازی کلاله از سایر اجزای گل شود. در غیر این صورت به دلیل فسادپذیری سریع گل ها، غیر قابل استفاده می شود.
دکتر محمدباقر رضایی رئیس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جداسازی کلاله از سایر اجزای گل زعفران باید با استفاده از روش های مکانیکی و تجهیزات مناسب انجام گیرد.
وی تاکید کرد : جداکردن کلاله از سایر اجرای گل زعفران باید در مکانی مناسب، عاری از هرگونه آلودگی و با رعایت اصول بهداشتی انجام گیرد.
وی اظهار داشت: با جداکردن اصولی، بخش قابل توجهی از آلودگی های زعفران برطرف شده و این کار همچنین از غیرقابل استفاده شدن یا فساد پذیری گل های این محصول جلوگیری می کند.
رضایی بیان داشت: براساس گزارش ها، در حال حاضر زعفران ایران دارای آلودگی هایی بوده که با اجرای روش اصولی فرآوری پس از برداشت زعفران، این معضل برطرف خواهد شد.
وی تاکید کرد که چیدن به موقع گل ها، جداسازی اصولی و بهداشتی کلاله ها، خشک کردن اصولی گل زعفران و بسته بندی و نگهداری استاندارد از نکات مهم است که برای جلوگیری از کاهش کیفیت، کم شدن ارزش و بازار پسندی زعفران باید انجام گیرد.

 تدوین روش اصول فرآوری پس از برداشت زعفران
رضایی اظهار داشت: باید روش اصولی فرآوری پس از برداشت زعفران با استفاده از توان و ظرفیت صاحب نظران و اندیشمندان طراحی شده تا گام عملی برای فراوری این محصول برداشته شود.
وی جداکردن اصولی، استاندارد و بهداشتی کلاله از اجزای مختلف زعفران را مرحله اولیه روش اصولی فرآوری پس از برداشت زعفران اعلام کرد و بیان داشت: خشک کردن اصولی، نگهداری و بسته بندی استاندارد از مراحل دیگر این روش است که در تلاش هستیم با استفاده از توان اندیشمندان این حوزه، این موارد را در کشور نهادینه کنیم.
رئیس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران با اشاره به این که جداسازی اصولی و بهداشتی کلاله از سایر اجرای گل زعفران در راستای فرایند تولید استاندارد این محصول، انجام می گیرد، گفت: با این کار علاوه بر جلوگیری از کاهش کیفیت محصول، جداسازی استاندارد، رعایت اصولی بهداشت، زمینه توسعه تجاری سازی و نیز فرآوری بهتر این محصول را فراهم آورده و در نهایت سبب اشتغال پایدار خواهد شد.
رضایی ادامه داد که تجار و فعالان صنعت زعفران بهای کمی به علم و دانش موجود این حوزه می دهند و به همین دلیل است، ما سالیان طولانی فقط صادر کننده زعفران هستیم.
به گفته رئیس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران، برداشت زغفران از حدود یک ماه آینده آغاز می شود و در تلاش هستیم شرایط برای جداسازی اصولی و در نهایت فرآوری مناسب این گیاه فراهم شود.

 برپایی دوره آموزشی جداسازی اصولی کلاله از سایر اجزای زعفران
وی به برپایی دوره آموزشی جداسازی اصولی و استاندارد کلاله از سایر اجرای گل زعفران در چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: این دوره یک روزه با حضور تعدادی از کشاورزان بجستانی از استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
رئیس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران اظهار داشت: افراد برجسته حوزه زعفران، مطالب مورد نیاز را به شرکت کنندگان این دوره آموزشی ارایه کردند.
وی بیان داشت: این دوره آموزشی ابتدا با تعدادی از کشاورزان بجستانی برپا شد و در حال برنامه ریزی برای برگزاری این دوره آموزشی برای کشاورزان شهرهای گناباد، کاشمر و ترتبت حیدریه هستیم تا شاهد تولید محصولی استاندارد باشیم.
رضایی اظهار امیدواری کرد که با برپایی اینگونه دوره های آموزشی شاهد تحقق آرزوی دیرینه کشاورزان و فعالان این حوزه (که همان تولید زعفران با کیفیت و استاندارد است) در سال های نه چندان دور باشیم.
رئیس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران به راه اندازی سایتی در این زمینه اشاره کرد و گفت: این کار به منظور اطلاع رسانی مناسب و به موقع انجام شده است.
رضایی همچنین به راه اندازی دبیرخانه خانه زعفران شهرستان بجستان اشاره کرد و افزود: این دبیرخانه به شاخه انجمن علمی گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی متصل خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم شکل گیری انجمن بین المللی زعفران در کشور گفت: باتوجه به ظرفیت های بالای کشور در این زمینه باید انجمن بین المللی زعفران در کشور راه اندازی شود تا علاوه بر توسعه همکاری با نهادهای مرتبط، زمینه فرآوری و تجاری سازی بیشتر این محصول فراهم شود.
رضایی ادامه داد: مراحل بعدی فرایند تولید استاندارد زعفران، کشت ارگانیک این محصول است که باید اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد.
وی یکی از دیگر از موضوعات مهم حوزه گیاهان دارویی را مکانیزاسیون گیاهان دارویی به خصوص زعفران، گل محمدی و گل گاوزبان و چای اعلام کرد و گفت: در صورت استفاده از توان متخصصان فعال در این حوزه اعم از مراکز رشد و دانشگاه ها به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

جمع آوری و نگهداری زعفران با استانداردهای بومی
وی بر لزوم تدوین استاندارد جمع آوری و نگهداری زعفران تاکید و اظهار داشت که جمع آوری و نگهداری این محصول باید براساس استانداردهای بومی انجام گیرد.
رئیس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران افزود: جمع آوری و نگهداری مناسب و اصولی زمینه تولید استاندارد این محصول را در کشور فراهم می آورد.
رضایی بر اجرایی شدن مناسب و اصولی مرحله خشک کردن زعفران هم تاکید کرد و گفت: این کار با بهره گیری از توان و ظرفیت مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی اعم از دولتی و خصوصی محقق خواهد شد تا در این زمینه به نتایج مطلوب دست یابیم.

 خشک کردن زعفران
روش صحیح خشک کردن تأثیر زیادی بر کیفیت و ارزش محصول نهایی دارد. روش های خشک کردن عبارتند از: روش سنتی ایران، روش اسپانیایی و روش های صنعتی.
روش سنتی، مستلزم خشک کردن زعفران در سایه یا اتاق گرم و خشک برای حدود 8 تا 12 روز می باشد. در این روش امکان رشد و تکثیر میکروارگانیزم ها، افزایش آلودگی و همچنین کاهش قدرت رنگدهی در اثر فعالیت آنزیم ها، به دلیل طولانی بودن زمان خشک کردن وجود دارد.
کارشناسان کوتاهی مدت زمان خشک کردن، اجتناب از خشکانیدن زعفران روی سطوح فلزی غیربهداشتی و میزان کمتر از 10 درصدی رطوبت نهایی محصول را در پایان عملیات خشکانیدن، از مهمترین نکات در این امر می دانند.

 در فرآوری زعفران عقب هستیم
در همین پیوند، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به خبرنگار علمی ایرنا گفت: هرچند نوآوری هایی در سال های گذشته در موضوع زعفران انجام شده اما در فرآوری این محصول عقب هستیم.
دکتر محمدحسن عصاره اظهار داشت: یکسری از محصولات با ارزش افزوده بالا در این زمینه تولید شده اما در حوزه صنایع های_ تک و پیشرفته مانند صنعت داروسازی توفیقات ما کم بوده است.
وی بیان داشت: اقدامات جدی تری باید در این زمینه انجام گیرد تا ضمن جلوگیری از صادرات خام زعفران، شرایط برای فرآوری بیشتر و اشتغال پایدار در این زمینه فراهم شود.

 سطح زیرکشت زعفران در سال های اخیر رشد خوبی داشته است
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که در سال های اخیر سطح زیر کشت زعفران رشد خوبی داشته است، توضیح داد: سطح زیر کشت زعفران در سال 90 حدود 85 هزار هکتار بود که سال گذشته به 108 هزار هکتار رسید و تا پایان امسال با افزایش 2 هزار هزار هکتاری به 110 هزار هکتار افزایش می یابد.
عصاره عملکرد متوسط تولید زعفران در هکتار را 3.3 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: تولید زعفران سال گذشته 338 تن بود که با افزایش 2 هزار هکتاری این محصول تولید آن هم بیشتر خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا