امضای تفاهم نامه همکاری جهاد دانشگاهی با شرکت راه آهن شهری تهران

در مراسم انعقاد این تفاهم نامه که در معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، دکتر علی امام، مدیرعامل متروی تهران، جهاد دانشگاهی را شجره طیبه انقلاب دانست و از خدماتی که تاکنون عرضه داشته قدردانی کرد و گفت: بعد از استقرار من در مترو تهران، مجموعه جهاد دانشگاهی به سراغ ما آمد و برای تامین نیازهای مترو تهران به صورت تخصصی و با تکیه بر ظرفیت های داخلی اعلام آمادگی کرد؛ جلسات خوبی برگزار شد در این زمینه و با توجه به وضعیت پیش آمده و اعمال تحریم ها ضرورت را بر این دیدیم که هرچه سریعتر در اختیار دوستان جهاد دانشگاهی قرار بگیریم.
وی ادامه داد: سعی داریم با اتکا به توان های داخلی و مجموعه های دانش بنیان این فعالیت ها را آغاز کرده و ادامه دهیم.
امام همچنین ذکر کرد: تنها بخشی از فعالیت هایی که قرار است انجام شود در تفاهم نامه ذکر شده و در صورت لزوم فعالیت ها را گسترش خواهیم داد.
در ادامه دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، صنعت حمل‌ونقل ریلی به خصوص در حوزه شهری را مهم شمرد و سرعت پیشرفت آن را مطلوب توصیف کرد.
وی همچنین گفت: علاوه بر نقشی که این صنعت در جابجایی مسافر دارد، در کاهش خسارات، تصادفات، آلودگی هوا و هزینه های کشور نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند و کسب دانش تجهیزات مورد نیاز این صنعت می تواند حجم بالایی از اشتغال را برای رده های مختلف تخصصی و به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه ها و رونق اقتصادی کشور ایجاد کند و با توسعه ساخت داخل، امکان صادرات این خدمات به خارج از کشور نیز فراهم خواهد شد.
طیبی در ادامه ذکر کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به مجموعه تخصص های مرتبط با صنعت ریلی و با توجه به فعالیت هایی که از قبل در این حوزه انجام داده بود، پیوستن و کمک به صنعت ریلی کشور را در دستور کار خود قرار داد و در چند زمینه فناوری های مرتبط با صنعت حمل‌ونقل ریلی شهری تولید کرد ولی زمان زیادی برای ورود این تجهیزات به سیستم حمل‌ونقل ریلی به طول انجامید؛ خوشبختانه با سیستم جدید مدیریت حمل‌ونقل شهرداری، مدیرعامل محترم مترو تهران نسبت به توسعه زیرساخت های مترو اقدام کردند که در این زمینه جلسات خوبی برگزار شد که از قبال آن ها به نتایج خوبی دست یافتیم که امروز شاهد بخشی از آن هستید.
وی ادامه داد: در طول سال ها فعالیت در جهاد دانشگاهی مطلع شدم که ما از توان علمی فناورانه خوبی مخصوصا در حوزه علوم مرتبط با مترو در کشور برخوردار هستیم و این فرصتی است که تولیدات خودمان به تولید تکنولوژی بپردازیم و از این فرصت برای انتقال فناوری استفاده کنیم و با توجه به حجم بالای نیاز به واگن در متروی تهران، خودمان وارد این عرصه شده و از تولیدات داخل استفاده کنیم و چون تهران مرجعیت خاصی نسبت به سایر شهرها دارد میتواند در استفاده از ظرفیت های داخلی برای سایر شهرها الگو قرار بگیرد.
طیبی همچنین توضیح داد: در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات مرتبط با مترو توان فناورانه خوبی داریم و فناوری هایی که تولید میکنیم دقیقا بر اساس استانداردهای مورد نظر است ولی مشکل ما در این حوزه نداشتن آزمایشگاه های مرجع است که کارفرما باید اجرای آن در شرایط خاص بدهد.
وی در پایان از تمام مجموعه هایی که در انعقاد این تفاهم نامه زحمت کشیدند تشکر کرد و قول اجرای آن به بهترین نحو را داد.
دکتر محسن پور سید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در ادامه صحبت ها گفت: اولویت ما در شهر تهران برای حل مسئله ترافیک، گسترش مترو است که یک نیاز ضروری به شمار می آید که ۱۲ خط برای آن طراحی کرده ایم که در حال حاضر اولویت ساخت و تحویل با خطوط ۶ و ۷ مترو است.
پور سید آقایی ادامه داد: ما در این مسیر تصمیم به اتکا به توان و ظرفیت داخل گرفتیم که هم به جهت ارزی و هم در راستای خودباوری می تواند به ما کمک زیادی کند.
وی همچنین گفت: امروزه در زمینه حفاری مترو نیازی نداریم و متکی به ظرفیت های داخلی هستیم و تمام مراحل آن از طراحی تا اجرا توسط توان داخلی در حال اجراست ولی در زمینه تجهیزات تا حدی وابسته به خارج هستیم و در این حوزه با مشکلات ارزی و تکنولوژی برخورد کردیم که امیدواریم این تفاهم نامه به کل ما را نسبت به کشورهای خارجی بی نیاز کند و بتوانیم با استفاده از نیروی داخل، رشد و توسعه در صنعت حمل‌ونقل ریلی ایجاد کنیم که این حرکت، خود راه برون رفت از مشکلات و وضعیت فعلی کشور است.
پورسید آقایی در انتها گفت: نمونه فعالیت های موفقی که جهاد دانشگاهی داشت، ما را بر این امر مصمم تر کرد که برای توسعه زیرساخت های ریلی به سراغ این نهاد برویم؛ مشتری مداری و تعهدی که جهاد دانشگاهی نسبت به مجموعه های طرف قرارداد با خود دارد نیز یکی دیگر از دلایلی بود که ما را به سمت این ارگان کشاند.
لازم به ذکر است این تفاهم نامه دو جانبه در زمینه های فناوری های مرتبط با سیستم رانش و واگن های مترو، سیستم های کنترل تردد و دسترسی، سیستم علائم و ارتباطات، ساخت تجهیزات فلزی مورد نیاز صنعت مترو، طراحی و ساخت سیستم های کنترل واگن و تجهیزات تعمیراتی ناوگان و تجهیزات برقی منعقد شد.

 

گزارش: امیرمحمد غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا