انتشار نوآوری در شبکه های اجتماعی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محمد حسینی مقدم در جلسه ارایه رساله دکتری خود با عنوان انتشار نوآوری در شبکه های اجتماعی، عمر انتشار، نشست انتشار و قواعد احتمالی به بررسی چگونگی تحلیل های معطوف به شباهت، مرکزیت، اثرگذاری و تاثیرگذاری از سطح کلان به خرد پرداخت.

وی دراین سخنان که در محل انجمن جامعه شناسی دانشگاه تهران برگزار شد ، با بیان اینکه انتشار به سه حالت منبع مرکزی، روابط میان فردی و انتشار ترکیبی تقسیم می شود، گفت: هرگاه در یک محیط، شبکه و جامعه وضعیتی خاصی حاکم باشد برای تغییر از یک وضعیت به وضعیتی دیگر نوآوری صورت می گیرد.
این پژوهشگر با ارایه دسته بندی از مدل های مختلف انتشار، خاطر نشان کرد: مدل ها با یکدیگر همپوشانی دارند. از این رو مدل های انتشار به صورت های مختلف بر رفتار جمعی تاثیر گذار و اراده اکثریت تاثیرگذار است ولی ممکن است فعال یا غیر فعال باشند.
وی به تشریح مدل های آستانه خطی و آبشاری مستقل در انتشار پرداخت و تصریح کرد: هدف از بررسی این مدل ها، تخمین گره های فعال شده پس از اتمام فرآیند بوده و در آن اتصالی بین دو فرد ایجاد می شود که احتمال تاثیر گذاری از سطح آستانه فرد مقابل بیشتر می شود.
حسینی به مدل های مبتنی بر نظریه گراف تکاملی اشاره کرد و ادامه داد: این مدل ها بطور کلی از همان قواعد مدل های آبشاری مستقل پیروی می کنند و هدف این مدل بررسی میزان تناسب یک فرد با جامعه و میزان انتشار عدم تناسب در شبکه است. این مدل در توزیع ژنی (انسانی) کاربرد دارد.
وی درباره مدل برنامه ریزی منطقی نیز اظهار داشت: هدف این مدل لحاظ ویژگی های فردی در فرآیند انتشار است که بیشتر در هوش مصنوعی کاربرد دارد.
حسینی در ادامه جلسه ارایه پایان نامه دکتری خود افزود: گفت: افرادی اطلاعات بیشتری دریافت می کنند که بیشتر در معرض اطلاعات قرار می گیرند و به همین دلیل ممکن است براساس فشار جامعه به مرور زمان افکار خود را کنار گذاشته و در مارپیچ سکوت یا خودسانسوری قرار گیرند.
وی با ارایه فرمول های ریاضی ثابت کرد که افرادی که 10 بار در معرض مطالب مختلف قرار گیرند برای بار یازدهم نظرات خود را تغییر می دهند چون تحت تاثیر پیرامون خود قرار می گیرند.
حسینی افزود: البته به هر میزان این اطلاعات بیشتر تکرار شود بعد از بار دهم، تاثیرگذاری بر افراد کاهش می باید چون پس از آن افراد تصمیم خود را گرفته و به مطالبی منتشر شده توجه نخواهند کرد.
این دانشجوی دکتری دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر افراد در معرض انتخاب های بیشتر قرار گیرند ، آستانه شکنندگی بیشتر می شود، خاطر نشان کرد: البته اگر افراد در جامعه ای قرار گیرند که افکار ثابتی داشته باشند، دیرتر به مرز شکنندگی می رسند.
وی تصریح کرد: مردم آنچیزی را که به اجبار پذیرفته و یاد گرفته اند، به سرعت جدا شده یا به فراموشی خواهند سپرد پس آن چیزی که به مرور زمان پذیرفته می شود نیز دیرتر از اذهان خارج می شود.
حسینی در پایان افزود: وقتی اطلاعاتی زودتر از زمان اتفاق منتشر شود، تاثیر کمتری خواهد داشت و زمانی که اتصال در شبکه های اجتماعی زیاد باشد، سرعت انتشار آن کمتر خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا