نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشگاه همواره مدافع عقلانیت و سیاست مدبرانه است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، منصور غلامی روز یکشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی با حضور رییس جمهوری در دانشگاه تهران افزود: دانشگاه در تلاطم های دی ماه سال قبل با درایت لازم از هر گونه موج آفرینی پرهیز کرد و این مطالبات را مورد تحلیل و مداقه عالمانه قرار داد.

وی ادامه داد: وزارت علوم، رسالت خود را در سطوح چند گانه بین المللی، ملی و محلی تعریف می کند و دانشگاه به عنوان نهادی که بالاترین سطح اجتماعی در بین مردم را دارد حفظ وحدت را جزو آرمان های خود می داند.
وزیرعلوم، تحقیات و فناوری گفت: نظام آموزشی و علمی همواره نهادی تغییر آفرین، اثرگذار و متعهد به آرمان های دینی بوده است و سهم آنها در تحقق انقلاب اسلامی ، جنگ تحمیلی، پیشرفت وتوسعه کشور سهمی در خور توجه بوده که استمرار آن در گرو بالندگی و حفظ جایگاه نهاد دانشگاه است.
غلامی افزود: قرار گفتن دانشگاه ها در مرزهای دانش و رقابت با مراکز علمی جهان و شریک شدن در تولید علمی از مسیرهای جدی است.
وی ادامه داد: نهاد دانشگاه مسوول انتقال فرهنگ ملی و دینی است و تنها مرکز تولید علمی و مادی نیست و نهادی اجتماعی و فرهنگی است که با کارویژه فرهنگ پذیری عمل می کند و مهمترین آن تولید انسانی آگاه و فرهیخته است.
وزیر علوم با اشاره به دستاوردهای علمی دانشگاه ها گفت: ایران در سال 2017 میلادی، در بین 25 کشور برتر علم دنیا با رشد 8.9 درصد رتبه اول رشد نسبی علم را به دست آورد و کشورهای روسیه و چین به ترتیب با 6.6 درصد و 4.3 درصد رتبه های دوم و سوم را داشتند که نشانگر تلاش دانشگاهیان دانشجویان و اساتید است.
غلامی افزود: رقابت علمی ایران در مجموعه کشورهای در حال توسعه نبوده بلکه با کشورهای توسعه یافته ، صورت می گیرد و به همین منظور رشد علمی کشور بر اساس مقالات ثبت شده در پایگاه های معتبر دنیا طی سال های 2012 تا 2017 میلادی صعودی بوده است.
وی گفت: مقالات ثبت شده در سال 2017 نسبت به 2012 رشد 34 درصدی را تجربه کرده که در منطقه رتبه اول و در بین کشورهای غیر متعهد بعد از کشور هند قرار داریم.
وزیر علوم گفت: فضای نقد و انتقاد بسیار سازنده است ولی نباید از دستاوردهای امیدبخش و حاصل تلاش اساتید غفلت کرد تا امید آنها تضعیف شود.
وی افزود: درحوزه علم و فناوری در سال 2018 میلادی 18 دانشگاه کشور در رتبه بندی تایمز و بیش از 22 دانشگاه در کشور در رتبه بندی لایدن قرار گرفتند
وزیر علوم گفت: در حوزه دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان در سال 96 در رده 75 ارزیابی شدیم که آن هم به دلیل حضور شرکت های دانش بنیان در کنار مراکز علمی است ، 43 پارک علم و فناوری حامی شرکت های نوپا و دانش بنیان در کشور فعال است .
غلامی با بیان اینکه دانشگاه نمی تواند دیگر دانشگاه دهه پیش باشد، گفت: دانشگاه برای حفظ موقعیت خود باید در ساختار و برنامه ریزی خود را تضمین کند و تعادل بین نیاز ، منابع، شرایط محیطی، و پایداری در خور توجه است.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی ، بررسی و بازنگری در آموزش عالی جزو برنامه های جدی دولت بوده است، افزود: دولت تلاش دارد تا با حمایت از مراکز علمی و ماموریت گرا کردن و هم افزایی امکانات پراکنده در سطح کشور اتفاق بیفتد.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه ها توجه به حل مسایل و مشکلات کشور در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی را در برنامه های خود دارند و در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی از ظرفیت های انجمن های دانشجویی بهره مند می شوند ، افزود: توانمند سازی دانشجویان در این حوزه ها کارساز است.
وی اظهار داشت: دانشگاه سنتی عمر خود را همواره در عرصه های مختلف طی کرده و نیازمند نوسازی علمی به منظور تامین مطالبات بر اساس نیازهای جدید است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل