تلاش برای کشف نشانه های حیات درمشتری

پژوهشگران ناسا برای بررسی نشانه های حیات در فضای خارج از کره زمین ، نخستین گام بزرگ را در ماموریت بین سیاره ای در منظومه شمسی برداشته اند . در این پروژه ، ستاره شناسان در تلاش هستند تا به طور قطعی مشخص کنند که آیا در قمر یخزده سیاره مشتری که به نام اروپا  Jupiter’s icy moon, Europa شهرت دارد ، نشانه هایی از حیات وجود دارد یا نه ؟

در این پروژه ، نه دستگاه ویژه و سنسورهای طراحی شده برای این هدف ، انتخاب شده و قرار است این پژوهش ها به طور قطعی مشخص کند که آیا در دریاهای شور و یخزده زیر پوسته  این قمر ، وجود حیات امکان پذیر است یا نه ؟ بر اساس اظهارات مقامات ناسا ، دمای این آب های یخزده امکان وجود حیات را داشته و باید بررسی های بیشتری در این زمینه انجام شود .

لازم به توضیح است که ستاره شناسان سازمان فضائی ناسا این پروژه جدید را بر پایه مطالعات قبلی خود در سال گذشته انجام می دهند که در این تحقیقات ،  با کمک تکنولوژی های روز دنیا موفق به بازسازی تصاویری شدند که فضاپیمای گالیله در اواخر قرن پیش از قمر سیاره مشتری گرفته بود . نتایج این بازسازی ، به دست آمدن دقیق ترین تصاویر با کیفیت بالا از این قمر بود که در کنار اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ فضائی هابل  این احتمال را به  وجود آورده است که قمر سیاره مشتری ، موسوم به اروپا ، دارای آب و پذیرای نوعی حیات است .  در حقیقت این تصاویر در سال 1990 میلادی توسط فضاپیمای گالیله Galileo گرفته شده بودند که به تازگی و با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا مجددا مورد بررسی و بازسازی قرار گرفتند که نتیجه کار بسیار فراتر از انتظار دانشمندان بود . بر اساس اعلام رسمی ناسا ، نتیجه این پژوهش و بازنگری ، به دست آوردین بهترین تصاویر ممکن با کیفیت بالا از قمر سیاره مشتری است که اطلاعات بسیار دقیق و متنوعی را در اختیار ستاره شناسان قرار می دهد .

سازمان فضائی ناسا در ابتدا و پیش از این ، یک تصویر با کیفیت پائین و نا واضح از ماه سیاره مشتری ، اروپا را در اختیار داشت که آن را در سال 2001 منتشر کرده بود ولی به تازگی دانشمندان و ستاره شناسان این سازمان موفق شدند با استفاده از  تکنولوژی های جدید ، این تصاویر را به صورت رنگی و با کیفیت بسیار بالائی بازسازی کنند که در نتیجه در تصاویر مورد نظر ، بخش هائی یخ زده در این قمر مشخص شد که  احتمال داده می شود در زیر آن نوعی مایع وجود داشته باشد . به همین دلیل سازمان فضائی ناسا ، ویدئوئی را که ملاحظه می کنید منتشر کرده و اطلاعات دریافت شده توسط این تصاویر و اهمیت قمر سیاره مشتری را توضیح داده است .

علاوه بر این موضوع ، دانشمندان بر اساس تصاویر دریافتی از تلسکوپ هابل دریافتند که نوعی بخار از سطح این دریاچه های یخزده متصاعد می شود که این موضوع می تواند احتمال وجود داشتن آب در این قمر را زیاد کند . به باور ستاره شناسان ، در صورت وجود آب در این قمر ، احتمال وجود گونه هائی از حیات در این منطقه امکان پذیر است . دانشمندان ناسا برای انجام تحقیقات بیشتر و ارسال یک فضاپیمای جستجوگر به این قمر ، در خواست تخصیص بودجه ای مناسب کرده اند که در صورت موافقت با آن ، عملیات کاوشش و جستجو در قمر سیاره مشتری آغاز خواهد شد .

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا