چاپگرهای سه‌بعدی به کمک درمان دیابت می آیند

روش چاپ سه‌بعدی موسوم به bioplotting، محققان را یک گام به سمت کمک به بیماران مبتلا به هیپوگلیسمیک حاد (افت قند خون) نزدیک‌تر کرد؛ حدود یک سوم بیماران مبتلا به دیابت نوع یک از این عارضه رنج می‌برند.

خوشه‌هایی از سلول‌های تخصصی مسئول تولید انسولین و گلوکاگون در لوزالمعده موسوم به جزایر لانگرهانس، با موفقیت توسط این روش چاپ سه‌بعدی بر روی یک داربست چاپ شدند.

محققان دانشگاه توئنته (Twente) هلند در تلاش برای افزایش شانس پیوند جزایر لانگرهانس، داربست‌های مهندسی زیستی تولید کردند که به انتقال بهتر سلول‌های پیوندی به بیمار کمک کرده و محافظت از سلول‌ها و عملکرد صحیح آنها را در زمان قرار گرفتن در بدن گیرنده پیوند تضمین می‌کند.

جزایر لانگرهانس (سلول‌های تخصصی لوزالمعده)، در طی فرآیند چاپ برای ایجاد داربست متخلخل سه‌بعدی، در مخلوط هیدروژل مایع قرار داده شدند.

سپس این سلول‌ها درون داربست‌های سه‌بعدی ساخته شده از مخلوط آلژینات/ ژلاتین جاسازی شده و عملکرد کاملی را در زمان استخراج نشان دادند؛ این بدان معناست که داربست می‌تواند در آینده بعنوان وسیله‌ای برای انتقال سلول‌های پیوندی مورد استفاده قرار گیرد.

ساختار متخلخل داربست به تبادل موثر گلوگز و انسولین کمک می‌کند؛ در عین حال داربست به گونه‌ای طراحی شده است که از جزایر لانگرهانس در برابر سیستم ایمنی محافظت کرده و مانع از حمله به آنها بعنوان سلول‌های خارجی می‌شود که شانس رد شدن پیوند را به حداقل می‌رساند.

این امید وجود دارد که داربست‌های تولید شده، از قابلیت پیوند زدن به بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع یک برای کمک به تنظیم سطوح قند خون و پیشگیری از هیپوگلیسمی برخوردار باشند.

نتایج این تحقیق در مجله Biofabrication منتشر شده است.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا