دومین تلسکوپ ناسا خاموش شد

تلسکوپ فضایی چاندرا (Chandra) یک رصدخانه پرتو ایکس است که انتشار گازها از بخش‌های بسیار داغ کائنات را جمع‌آوری می‌کند. این تلسکوپ پیشرفته به بررسی نقطه شروع و پایان سیاهچاله‌ها و کهکشان‌ها کمک کرده و درک دانشمندان از فرآیندهای مرکزی جهان را افزایش داده است.   

از شروع فعالیت تلسکوپ فضایی چاندرا بیش از 19 سال می‌گذرد، درحالیکه مدت مأموریت تلسکوپ 5 سال تعیین شده بود. ناسا انتظار دارد که چاندرا تا چند سال دیگر نیز به فعالیت ادامه دهد.

اما درست چند روز پس از بروز مشکل نامشخصی برای تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپ چاندرا نیز به دلیل مشکل نامشخصی خاموش شد. علت بروز این مشکل برای دو تلسکوپ فضایی ناسا هنوز مشخص نشده و تحقیقات در این رابطه همچنان ادامه دارد.

براساس اطلاعیه ناسا، این مشکل به دلیل اختلال نامشخصی در ژیروسکوپ‌های چاندرا روی داده است. با کمک این ژیروسکوپ‌ها، تلسکوپ در جهت درست قرار می‌گیرد.

با هدف حفظ انرژی و حفاظت از تلسکوپ، چاندرا از روز 10 اکتبر (18 مهر) وارد حالت ایمن شده است. در این شرایط، پنل‌های خورشیدی حداکثر انرژی را دریافت کرده و آینه‌ها از خورشید دور می‌شوند.

بروز مشکل برای تلسکوپ‌های هابل و ناسا، در کنار نقص فنی برای کپسول فضایی سایوز، زمینه‌ساز طرح شوخی‌هایی در این زمینه شده است. ویلیام کیل (William Keel)، استاد دانشگاه آلاباما در توئیتی نوشت: با بروز این مشکلات باید منتظر حمله موجودات بیگانه، برخورد دنباله‌دار با یک سیاره، یا پدیده‌های عجیب دیگری نیز باشیم.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا