نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مشکلات قلبی، حاصل چاقی در بارداری

دکتر دیوید کاو، استادیار دانشگاه کلرادو واقع در دنور و همکاران او، اخیرا یافته های حاصل از پژوهش خود را در کنگره نارسایی قلبی 2015  در سویل ارائه دادند. کاردیومیوپاتی حاملگی (PPCM) اختلال قلبی نادری است که بر اساس آمار بدست آمده، سالانه یک از 3000 تا 4000 زن در آمریکا به آن مبتلا می شوند. این بیماری به طور طبیعی، بین ماه های اخر بارداری و پنج ماه بعد از زایمان شروع به شکل گیری می کند و در سنین بالای 30 سال بسیار رایج است.

 با اینکه دلایل ابتلا به بیماری PPCM به وضوح مشخص نیست، متخصصان مراقبت های بهداشتی بر این باوراند که دلیل آن می تواند پمپاژ زیاد از حد خون، طی دوران بارداری به تمامی نقاط بدن باشد. در کنار این عامل، عوامل دیگری مانند فشار خون بالا و دیابت نیز مورد توجه قرار گرفته اند. در مجموع می توان گفت که این عوامل ممکن است تنش بیش از حدی را به قلب وارد کنند.

دکتر کاو می گوید که نزدیک به 70 درصد از زنان تقریبا و در برخی موارد کاملا سلامت قلبی خود را بدست می آورند. ولی در 10 تا 15 درصد از آن ها، نارسایی قلبی مشکلی همیشگی می شود و در برخی از موارد، بیمار نیاز به پیوند قلب و یا دستگاه کمکی بطن چپ دارد. اگر مادر در زمان زایمان مبتلا به PPCM باشد، احتمال اینکه نوزاد مرده به دنیا بیاید تا 4 الی 5 برابر افزایش می یابد. دکتر کاو و همکاران او در پی یافتن پاسخی برای این سوال بودند که در کدامین گروه از زنان خطر ابتلا به PPCM بیشتر است. دکتر کاو می گوید تشخیص بیمارانی که احتمال ابتلا به PPCM در آن ها بیشتر است می تواند برای بررسی وقوع بیماری قبل از شروع آن، یافتن درمان هایی اثربخش برای کند کردن روند بیماری و همچنین افزایش احتمال بهبودی، فرصت های مناسبی را در اختیار قرار دهد. چاقی و اختلالات خلقی، احتمال ابتلا به PPCM را طی زایمان دو چندان می کند.

پژوهشی پیشین که 4 میلیون مادر را-که 535 نفر از آن ها مبتلا به PPCM بودند- مورد بررسی قرار داد عواملی مانند کم خونی، فشار خون بالا، آسم، بیماری خود ایمنی، بیماری سوء مصرف مواد، بارداری چند قلو، پره اکلامپسی و داشتن نسب آفریقایی را افزایش دهنده خطر ابتلا به PPCM دانست. در این مطالعه اخیر، محققان به جمعیت 4 میلیونی پژوهش پیشین، 3/5 میلیون مادر نیز افزودند که 486 نفر از آن ها مبتلا به PPCM بودند. گزارشات بیمارستان درباره هریک از این مادران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 این گروه محقق، علاوه بر تایید عوامل شناخته شده توسط پژوهش پیشین، دو عامل دیگر را نیز تشخیص دادند: چاقی و اختلالات خلقی. آن ها مشاهده کردند مادرانی که اضافه وزن داشتند دوبرابر بیشتر از دیگر مادران در خطر ابتلا به PPCM بودند. این در حالی است که احتمال ابتلا به آن در مادرانی که اختلالات خلقی مانند اضطراب، افسردگی و اختلال دوقطبی داشتند، 1/7 برابر بیشتر از حالت طبیعی بود. دکتر کاو می گوید که چاقی و اختلالات خلقی با ناراحتی های قلبی همراه هستند. زمانی که این بیماری ها با بارداری نیز همراه شوند، می توانند با افزایش فشار بر قلب موجب بروز بیماری PPCM شوند.

او اشاره می کند که در بدن فردی چاق، ضخامت دیواره قلب به طوری غیر طبیعی افزایش می یابد؛ علاوه براین، این فرد دچار مشکلات دیگری نیز می شود. دکتر کاو همچنین متذکر می شود که اگر چاقی و بارداری با یکدیگر همراه شوند ممکن است تنش بیش از حدی را بر قلب وارد کنند، تنشی که قلب قادر نخواهد بود بدان پاسخ دهد و به حالت اولیه خود بازگردد. اختلالات خلقی، با افزایش هورمون های استرس از جمله کورتیزول، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را افزایش دهد؛ البته او اعلام می دارد که ارتباط بین این دو هنوز تایید نشده است. علاوه بر این ها، اختلالات خلقی ممکن است با تغییرات رفتاری در خواب، رژیم غذایی، فعالیت ها و مراقبت های دوران بارداری که می تواند سلامت قلب را تحت تاثر قرار دهد در ارتباط باشد.

 این گروه محقق بر این باور هستند که یافته های آن ها، با تشخیص آن دسته از مادرانی که در خطر ابتلا به PPCM هستند، می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده و در درمان آن، متخصصان را یاری کند. دکتر کاو می افزاید " از آن جایی که بیماری PPCM برای مادر و نوزاد بسیار مخرب است، با تشخیص ویژگی هایی که در افراد موجب بروز این بیماری می شود، می توان این ویژگی ها را در دوران بارداری با استفاده از شاخص هایی مانند اکوکاردیوگرافی، تروپونین و یا BNP (پپتید ناتریورتیک نوع B) که افزایش ناراحتی های قلبی را نشان می دهند تحت نظر قرار داد. اگر نشانه هایی از تضعیف قلب مشاهده کردیم، می توانیم با استفاده از بتابلوکرها و مهارکننده های ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین) هر چه زودتر از رشد بیماری جلوگیری کنیم و یا روند آن را کند کنیم؛ که این کار مسلما نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت. مطالعه ای اخیر نشان می دهد که چاقی در مادران باردار باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن نوزاد می شود.

این پژوهش به تازگی در ژورنال Pediatric Allergy and Immunology منتشر شده است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل