نقش فناوری در تجارت جهان پیش رو

به‌تازگی گزارشی از پیش‌بینی روند تحولات دیجیتال در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشرشده است. این روند تحول در خلأ اتفاق نخواهد افتاد و بر تمامی کسانی که در چشم‌انداز این حوزه فعالیت دارند ازجمله مدیران ارشد بازاریابی تأثیر خواهد گذاشت.

وقتی‌که مدیران بازاریابی امروز، در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی فارغ‌التحصیل شدند، نمی‌توانستند نوع جهانی را که فقط چند دهه بعد در آن کار خواهند کرد، تصور کنند. شاید دیگر بخش‌های این تشکیلات مجبور نباشند همانند مدیر ارشد بازاریابی، نقش و مأموریت خود را بر مبنای تحولات دیجیتال تعریف کنند.

وقتی‌که مدیران بازاریابی امروز، در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی فارغ‌التحصیل شدند، نمی‌توانستند نوع جهانی را که فقط چند دهه بعد در آن کار خواهند کرد، تصور کنند. شاید دیگر بخش‌های این تشکیلات مجبور نباشند همانند مدیر ارشد بازاریابی، نقش و مأموریت خود را بر مبنای تحولات دیجیتال تعریف کنند.

هنگامی‌که به فروش آگهی‌ها و بیلبوردهای تبلیغاتی تمرکز شود، مشخص می‌شود که مدیران ارشد بازاریابی دیجیتال امروز در بسیاری از موارد، اولین تشکیلاتی به شمار می‌روند که از تکنولوژی‌های پیشرفته بهره می‌برند حال چه آمادگی مواجه‌شدن با این فناوری‌ها را داشته باشند چه این آمادگی را نداشته باشند.

تغییرات بازاریابی در سال ۲۰۱۹ میلادی چیست؟ آیا در فن‌آوری‌های جدید بازاریابی از روش‌های مختلفی استفاده خواهد شد؟ آیا مدیران ارشد بازاریابی دیجیتال مسئولیت بیشتری در تحولات دیجیتال بر عهده خواهند گرفت؟

پیش‌بینی‌های موجود در این رابطه عبارت‌اند از:

نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G): در حال حاضر تمرکز بسیاری از شرکت‌های پیشرو در فناوری،  بر این محصول دیجیتال است. تحقیقات نشان می‌دهد که نسل شبکه  ۵G ،هزار برابر سریع‌تر از نسل ۴G باشد. استانداردهای پیشنهادی بسیار متفاوتی برای نسل جدید ارتباطات سیار ۵G  در نظر گرفته‌شده و این محصول پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود. در این محصول تمرکز بر برنامه‌ریزی جهت افزایش سرعت اتصال اینترنت از سمت اپراتورها به میزان ۲۰ گیگابایت، به همراه افزایش بیشتر ظرفیت نسبت به نسل چهارم است. در این نسل از شبکه حداقل یک‌میلیون کاربر بیشتر به شبکه متصل می‌شوند و هر کاربر باید در فعالیت‌های اینترنتی خود در شلوغ‌ترین حالت حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه کند. این موضوع  در استاندارد نسل چهارم قید نشده است. شاید تصور کنید شبکه ۵G  برای خیلی از ما مسئله خاصی نباشد اما برای مدیران بازاریابی دیجیتال دری است که دنیای جدیدی از تبلیغات و فرصت‌ها را به رویشان باز می‌کند.

روبات سخنگو یا چت‌بات(Chatbots): چت‌بات یک برنامه رایانه‌ای است که برای شبیه‌سازی یک مکالمه هوشمند با یک یا چند کاربر انسانی از طریق صدا یا متن طراحی‌شده است. هیچ تیم بازاریابی به مشتریان این محصولات خدمات ارائه نمی‌کنند. اگر خدمات باکیفیت و کمپین‌های تبلیغاتی مؤثر به معرفی این محصولات بپردازند تأثیر به سزایی درفروش و ارائه محصولات خواهد داشت و در اینجا نقش مهم مدیران بازاریابی دیجیتال مشخص می‌شود.   

رایانش‌های ابری (Connected Clouds): رایانش‌های ابری بر پایه شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت فعالیت می‌کنند که با به‌کارگیری شبکه الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی ارائه می‌کنند. اگر مدیران بازاریابی دیجیتال این رایانش‌های ابری را به‌عنوان بخشی اساسی از عملکرد شغلی خود و به‌عنوان شیوه‌ای در راستای بهره‌برداری از  کارکنان فناوری اطلاعات  در نظر بگیرند ،این رایانش‌های ابری به آن‌ها اجازه می‌دهند تا داده‌های موردنیاز خود را جمع‌آوری و پردازش کنند. این مدیران با توسعه تکنولوژی در سال ۲۰۱۹ این فعالیت‌ها را به‌طور بهتر و کارآمدتری انجام خواهند داد.

زنجیره بلوکی (Blockchain): حتماً این روزها نام بلاک چین به گوشتان رسیده است. این فناوری در سال ۲۰۱۹ مورداستفاده قرارگرفته و  می‌تواند  از دید مدیران بازاریابی یکی از راه‌های سودآور محسوب شده به‌عنوان فرصتی ایدئال برای نگاه به فروش دوباره اطلاعات پردازش‌شده به دیگران تلقی شود.

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای یادگیری ماشینی در برابر هوش مصنوعی: یادگیری ماشین (Machine learning) به‌عنوان یکی از شاخه‌های وسیع و پرکاربرد هوش مصنوعی،  به تنظیم و اکتشاف شیوه‌ها و الگوریتم‌هایی می‌پردازد که بر اساس آن‌ها رایانه‌ها و سامانه‌ها توانایی آموزش و یادگیری پیدا می‌کنند. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) به هوشی که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد، گفته می‌شود. برخی پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی به رنسانس بازاریابی منجر خواهد شد.

مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (General Data Protection Regulation): به‌طورکلی هدف این مقررات اعطای کنترل داده‌ها به شهروندان و ساکنان منطقه و ساده‌سازی محیط مقررات برای کسب‌وکارهای بین‌المللی از طریق یکسان‌سازی مقررات است. تحقیقات نشان داده‌اند که این مقررات برای حدوداً دوسوم شرکت‌ها پیاده‌سازی نشده و احساس می‌شود برای بسیار از آن‌ها بیشتر یک دردسر محسوب می‌شود تا یک هدف بازرگانی. بااین‌حال مدیران بازاریابی دیجیتال می‌توانند از این مقررات برای ایجاد اعتماد و وفاداری مشتری استفاده کنند.

آری به واقعیت افزوده (Augmented Reality) ، نه به واقعیت مجازی (Virtual Reality): محصولات واقعیت افزوده فرصت‌های بسیاری را برای مشتریان خود فراهم ساخته است تا خدماتشان را تجربه کنند، مهارت‌های جدید یاد بگیرند و به‌سادگی لذت ببرند. واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم و معمولاً در تعامل با کاربر است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. عناصر مذکور بر اساس تولیدات کامپیوتری ایجاد می‌شود. در واقعیت افزوده معمولاً چیزی کم نمی‌شود بلکه فقط اضافه می‌شود. واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که توسط یک شبیه‌ساز، دنیای واقعی را کاملاً شبیه‌سازی می‌کند. در واقعیت مجازی کلیهٔ عناصر درک شده کاربر، توسط کامپیوتر ساخته می‌شود اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی دیگر توسط کامپیوتر ساخته می‌شوند.

فناوری اطلاعات به‌عنوان یک سرویس (IT) مبتنی بر مصرف: در دوره خدمات، مدیران ارشد بازاریابی با کمک فناوری اطلاعات مبتنی بر مصرف انعطاف‌پذیری بیشتری خواهد داشت. فناوری مبتنی بر مصرف، درها را برای مدیران ارشد بازاریابی باز می‌کند تا از فن‌آوری‌های جدید بدون نیاز به سرمایه‌گذاری و تنها با بهره‌گیری از سرمایه انسانی استفاده کنند.

مدیران ارشد اجرایی (Chief Executive Officer): ممکن است بین تصمیم‌گیری با پشتیبانی داده‌ها کمی اختلاف وجود داشته باشد. مدیران ارشد بازاریابی نیازمند این مسئله هستند که اطمینان روسای خود یعنی مدیران ارشد اجرایی را از هر لحاظ جلب کنند چراکه آن‌ها در سال‌های آتی به حمایت از منابع و تکنولوژی نیاز دارند تا توانایی خود را نمایش دهند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: forbes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا