قشم، بزرگترین جزیره خلیج فارس سرسبز می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، حمیدرضا مومنی افزود: این رویکرد با ایجاد نمایندگی پژوهشکده محیط های خشک در قشم و با استفاده از دانش پروفسور محمد پسرک لی از دانشمندان شناخته شده و مطرح کشورمان در جهان، اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به نشست مسوولان سازمان منطقه آزاد قشم با این دانشمند و تیم پژوهشکده محیط های خشک که از مشهد به جزیره قشم سفر کرده اند، یادآوری کرد: در این نشست بیابان زدایی با کاشت گونه های گیاهی منطبق با شرایط آب و هوایی قشم و استفاده از آب دریا در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، کشاورزی این جزیره نیز که به دلیل خشکسالی های بیش از دو دهه گذشته با مشکل اساسی همراه شده است، براساس طرح های نوین و عملیات ژنتیکی احیا می شود.

وی با اشاره به هزینه های بالای نگهداری فضای سبز در قشم به دلیل گران بودن تولید آب شیرین، گفت: با کاشت گونه های مناطق شورزی، سرسبزی در کل این منطقه توریستی با کمترین هزینه و با استفاده از آب دریا عملیاتی خواهد شد.

مومنی ادامه داد: با اجرای طرح های بیابان زدایی پروفسور پسرک لی، نقاط مختلف چند کشور عربی از جمله العین امارات، چند کشور آفریقایی و استرالیا با استفاده از آب دریا و کاشت گیاهان خاص بومی و گیاهان دیگر نقاط جهان، سرسبز شده است.

وی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت پژوهشکده محیط های خشک در قشم یادآوری کرد: در مرحله نخست اجرای این طرح ها، کل جزیره قشم زیر پوشش فضای سبز قرار می گیرد و در برنامه های بعدی، احیای کشاورزی با روش های نوین اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اظهار کرد: شرایط آب و هوایی جزیره قشم همانند ایالت آریزونای آمریکا، امارات و عربستان است و همانگونه که سرسبزی در این مناطق با روش های نوین و ژنتیکی ایجاد شده، در قشم نیز این فرایند امکانپذیر است.

پروفسور محمد پسرک لی که در دانشگاه آریزونای آمریکا مشغول تدریس، تحقیق و پژوهش است به همراه تیم پژوهشکده محیط های خشک که دفتر مرکزی آن در مشهد مقدس قرار دارد، هفته گذشته برای انتقال فناوری توسعه فضای سبز و کشاورزی نوین به دعوت سازمان منطقه آزاد قشم، به این جزیره سفر کردند و ایجاد نمایندگی این پژوهشکده در قشم از مهمترین دستاوردهای این سفر اعلام می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا