نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فوتوداینامیک روشی برای از بین بردن باکتری‌های محل زخم

به گزارش سیناپرس ،  خاطره خرسندی در گفت و گو با ایسنا، درباره روش "فوتوداینامیک تراپی" اظهار کرد: این روش در واقع یک روش درمانی نوین است که با استفاده از حساس‌گر نوری و طول موج خاصی از لیزر، به تولید اکسیژن‌های فعال می‌پردازد تا بافت یا سلول‌های مورد نظر را از بین برده و اثر درمانی داشته باشد.

وی ادامه داد: از این روش بیشتر در درمان سرطان ملانو و برست (پوست و سینه) و ترمیم زخم استفاده می‌شود  و بدین ترتیب باکتری‌هایی که در محل زخم‌ها از جمله زخم‌های دیابتی وجود دارند و باعث کند شدن روند ترمیم زخم می‌شوند از بین می‌رود.

مدیر گروه پژوهشی فوتوداینامیک مرکز لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یادآور شد: پیشرفت‌هایی که ما در استفاده از این روش داشته‌ایم، استفاده از نانو ذرات‌ها بوده تا بتوانیم داروها را در نانوحامل قرار دهیم تا هم بهتر به محل مورد نظر برسند و هم کارایی و عملکرد مد نظر را افزایش دهند.

 خرسندی افزود: از بین بردن باکتری‌های محل زخم با روش  PTD در کشورهای دیگر نیز انجام می‌شود. در ایران نیز در واقع ما متولی این روش  هستیم.

وی درباره اینکه این روش درمانی در چه مرحله‌ای قرار دارد، توضیح داد: فعلا فاز آزمایشگاهی این روش را انجام می‌دهیم تا در آینده در کلینیک مورد استفاده بیماران قرار گیرد.

عضو هیات علمی مرکز لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران درباره مشکلاتی که باکتری‌های اطراف محل زخم ایجاد می‌کنند گفت: یکی از مشکلاتی که این باکتری‌ها دارند این است که مقاوم به درمان‌اند یعنی پس از استفاده از آنتی بیوتیک بعد از مدتی مقاوم می‌شوند.

دومین مشکل مهم در حوزه سلامت تا سال ۲۰۲۰

خرسندی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در دنیا از سال ۲۰۲۰ به بعد بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت مقاومت دارویی است، یعنی بعد از سرطان، مقاومت به دارو مهمترین مشکلی است که وجود خواهد داشت است.

وی تاکید کرد : روش PTD با مکانیزم خاصی که دارد می‌تواند مقاومت باکتری‌ها را از بین ببرد، ضمن اینکه عوارض جانبی آن نسبت به داروها کمتر است، به همین خاطر در حال حاضر در بسیاری از کلینیک‌های کشورهای مختلف، حتی در دندانپزشکی‌ها و برای درمان ضایعات دهانی از این روش استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی مرکز لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: در حال حاضر در کشور کارهای آزمایشگاهی این روش در حال انجام است تا به کلینیک برسد، یعنی روی کشت میکروبی روی باکتری‌های شناخته شده یا باکتری‌هایی که از محل زخم جدا می‌شوند در حال کار هستیم.

خرسندی اضافه کرد: از آنجایی که داروها را خودمان طراحی و سنتز کرده ایم باید از عملکرد آنها مطمئن شویم و اول از فاز سلولی وارد فاز حیوانی شده و سپس فاز انسانی آن را انجام دهیم.

وی توضیح داد: این روش از سه جز تشکیل شده است؛ یکی ماده حساس‌گر نوری که دارویی حساس به نور است، منبع نوری که می‌تواند لیزر یا LED باشد و دیگری طول موج که اندازه آن به طول موج جذب دارو بستگی دارد.

عضو هیات علمی مرکز لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران افزود: با مکانیزمی که این روش دارد با استفاده از این سه جز به تولید اکسیژن‌های فعال می‌پردازد که در نهایت باعث تخریب باکتری‌ها یا سلول‌های مورد نظر می‌شود.

خرسندی با بیان اینکه روش PTD با لیزر تفاوت دارد، توضیح داد:PTD  لیزر به اضافه حساس‌گر نوری است، یعنی در این روش علاوه بر لیزر از یک دارو نیز استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه داروهای مختلفی برای استفاده در این روش وجود دارد اظهار کرد: خیلی از این داروها اثرات جانبی دارند و یکی از دلایلی که باعث می‌شود کمتر از این روش در کلینیک‌ها استفاده شود همین اثرات جانبی داروها است.

کاهش عوارض جانبی ماده حساس‌گر نوری با "نانو"

عضو هیات علمی مرکز لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: کاری که ما انجام می‌دهیم این است که دارو را به شکل نانو استفاده می‌کنیم تا اثرات جانبی آن را کاهش دهیم.

خرسندی یادآور شد: سنتز این دارو انجام شده و مقالات آن نیز به چاپ رسیده است و امیدواریم هر چه زودتر وارد فاز حیوانی و کلینیکی شویم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر کارهای تحقیقاتی که در ایران و جهان انجام می‌شود موکد آن است که بهتر است برای درمان از روش‌های ترکیبی استفاده کنیم و از این رو PTD نیز می‌تواند یک روش کمکی در کنار سایر روش‌ها برای درمان سرطان و ترمیم زخم باشد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل