کابوس های کودکان را جدی بگیرید

پژوهش های جدید نشان می دهند که کودکان قربانی خشونت بیشتر در معرض خطر اختلالات خواب و کابوس های شبانه می شوند . سوزت تانیا لرییا (Suzet Tanya Lereya) از پژوهشگران دانشگاه وارویک (University of Warwick) واقع در انگلستان که در این تیم تحقیقاتی همکاری داشته می گوید : "در واقع کابوس در دوران کودکی مساله نسبتا شایعی محسوب می شود با این حال وحشت شبانه تا ده درصد در کودکان رخ می دهد .

در تحقیقات این گروه ، پژوهشگران 4 هزار و 60 نفر که در بریتانیا متولد شده بودند را مورد بررسی قرار دادند . آن ها از توضیحات و گزارش های والدین این افراد در رابطه با کابوس های شبانه ای که کودکان در سنین بین دو تا نه سالگی به طور منظم دچار آن می شده اند ، استفاده کردند .

سپس این محققان مصاحبه ای با شرکت کنندگان برگزار کردند تا به جمع آوری داده ها مورد نیاز خود در رابطه با کابوس ، وحشت های شبانه ، راه رفتن در خواب در سن 12 سالگی و تجربیات روانی در 18 سالگی  دست پیدا کنند .

اندرو تامپسون (Andrew Thompson) از دانشکده پزشکی دانشگاه وارویک که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته ، اعلام کرد : " وجود علائم اضطراب و افسردگی می تواند به طور بالقوه به عنوان عامل مداخله گر به اختلال خواب در افراد منجر شود . "

بررسی ها نشان می دهد که در سن 12 سالگی 24.9 درصد از کودکان در گزارش های خود اعلام کرده بودند که در شش ماه گذشته دچار کابوس های شبانه شده بوده اند و 7.9 درصد از نمونه ها علائم روان  پریشی پیدا کرده بودند . در حدود دو برابر ، احتمال تجربه علائم روان پریشی در گزارش های اولیه کابوس های شبانه پیش بینی می شود .

اندرو تامپسون در ادامه توضیحات خود می گوید : این تحقیقات ممکن است  بر این مساله دلالت داشته باشد که کابوس های شبانه اولیه و وحشت و ترس در شب به طور بالقوه ما را متوجه مراقب های ویژه و مخصوص نسبت به کودکان سازد . در واقع این نشانه های اولیه اگر در کودکان دوام پیدا کند می تواند به عنوان شاخص خطری بالقوه محسوب شود که به ایجاد تجارب روان پریشی و اختلالات روانی در مراحل بعدی منجر شود  .

در پایان قابل ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله بریتانیایی روان پزشکی (Psychiatry) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا