علم در 10 مهرماه

  • روز جهانی فلج مغزی

دوم اکتبر برابر با دهم مهرماه به عنوان روز جهانی فلج مغزی نامگذاری شده است.فلج مغزی (cerebral palsy) یا CP به معنای اختلال و ناتوانی حرکتی به علت یک ضایعه مغزی است. این یک اصطلاح کلی است که گروهی از ضایعات مزمنی که کنترل حرکتی فرد را مختل می کنند، شامل می شود. اختلال حرکتی ناشی از این ضایعه در سال های اولیه زندگی ظاهر می شود و معمولاً با گذشت زمان بدتر نمی گردد.

فلج مغزی در شرایط نقصان تکامل یا آسیب به مناطق حرکتی مغز بوجود می آید و درنتیجه، این مناطق قادر به کنترل حرکتی یا وضعیت بدنی (پوسچر) فرد نخواهند بود.شیوع فلج مغزی ۳/۳ در هر ۱۰۰۰ نفر است; تقریباً ۸۱ درصد آنها مبتلا به نوع اسپاستیک فلج مغزی هستند در میان کودکان با فلج مغزی ۸ درصد دچار طیفی از اختلالات مانند اوتیسم و ۳۵ درصد مبتلا به صرع هستند. ۵۶ درصد قادر به راه رفتن به تنهایی و ۳۳ درصد دچار محدودیت حرکتی و یا ناتوانی در راه رفتن هستند. فلج مغزی توسط آسیب یا ناهنجاری‌های مغزی ایجاد می‌شود. بسیاری از این مشکلات در دوران جنینی رخ می‌دهند اما این اختلال می‌تواند در هر زمان دیگری طی ۲ سال اول زندگی، زمانی که مغز کودک همچنان در حال تکامل است رخ دهد.

  • روز جهانی بدون خشونت

دوم اکتبر سالروز تولد مهاتما گاندی رهبر استقلال هند به عنوان روز بین المللی نفی خشونت انتخاب شده است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور ترویج فرهنگ صلح، تسامح و تفاهم و عاری از خشونت از دولت ها از نهادهای تحت پوشش این سازمان، سازمان های منطقه ای و سازمان های غیردولتی و نیز افراد دعوت کرد روز دوم اکتبر را به عنوان روز نفی خشونت گرامی بدارند و به ترویج فرهنگ نفی خشونت از طریق آموزش و ارتقای آگاهی عمومی کمک کنند.

 

  • زادروز ویلیام رمزی

ویلیام رمزی (William Ramsay) شیمیدان اسکاتلندی در 2 اکتبر 1852 به دنیا آمد. کاشف گازهای نئون، آرگون، هلیوم و کریپتون موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی 1904 شد. وی در 23 ژوئیه 1916 درگذشت.

 

  • زادروز الکسنادر تاد

الکساندر رابرتوس تاد (Alexander Robertus Todd) زیست شیمیدان اسکاتلندی در 2 اکتبر 1907 به دنیا آمد. این دانشمند به دلیل مطالعه درباره نوکلئوتید و کوآنزیم‌های نوکلئوتیدی موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی 1957 شد. وی در 10 ژانویه 1997 درگذشت.

 

  • زادروز کریستین دو دوو

کریستین رنه ماری ژوزف (کریستین دو دوو)، بیوشیمیست بلژیکی در 2 اکتبر 1917 به دنیا آمد. این دانشمند به دلیل کشف پراکسی زوم و لیزوزوم به همراه دو دانشمند دیگر، جایزه نوبل فیزیولوژی – پزشکی 1974 شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا