نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغذیه مناسب، توجه و تمرکز دانش آموزان را افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، با شروع سال تحصیلی دور جدیدی از دانش اندوزی آغاز شد و در این میان، توجه به تغذیه مناسب و هدفمند توصیه مکرر کارشناسان به اولیای مدارس و والدین است. «خدیجه رحمانی» متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است همراهی اولیای خانه و مدرسه، زمینه ساز فرهنگ تغذیه سالم در میان دانش آموزان و به تبع آن رشد و شکوفایی تحصیلی آنان خواهد بود.

بهینه شدن یادگیری و گریز از تنبلی با تغذیه مناسب
این متخصص تغذیه روز شنبه در گفت و گو با ایرنا یادآور شد: تامین انرژی و مواد لازم مغذی برای فعالیت های ذهنی دانش آموزان علاوه بر اینکه سلامت جسم آنها را حفظ می کند، به آنها کمک می کند از ساعات حضور در کلاس ها بهترین بهره را ببرند و تمرکز حواس و یادگیری مطالب درسی به بالاترین حد ممکن برسد.
وی افزود: سوء تغذیه به معنای دریافت ناکافی یا نامتعادل مواد غذایی ضروری، فرد را دچار کم خونی و فقر آهن می کند و در مورد دانش آموزان موجب اختلال در یادگیری می شود.
به گفته رحمانی، حتی دانش آموزانی که اغلب تغذیه خوب دارند، در صورت حذف وعده صبحانه از برنامه غذایی، بر میزان یادگیری و حافظه کوتاه مدت آنان اثر گذاشته و دچار اختلال می شوند.

برنامه تغذیه سالم دانش آموزان چیست
رحمانی در ادامه گفت و گو، به وعده های غذایی مناسب حال دانش آموزان اشاره کرد و گفت: تغذیه بی تردید روی سلامت جسمی و یادگیری تاثیر می گذارد و سوتغذیه و حذف وعده های غذایی، توانایی جسمی را کاهش می دهد. بنابراین توصیه می شود دانش آموزان حتما روزانه سه وعده غذایی اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام داشته باشند و نیز از 2 میان وعده که می تواند شامل انواع میوه، آجیل و خشکبار باشد، استفاده کنند. در مورد بچه هایی که دچار سوتغذیه هستند، مصرف ساندویچ کوچک یا شیر و کیک به عنوان میان وعده می تواند مفید باشد.
وی با انتقاد از این که اقلام خوراکی عرضه شده در برخی مدارس ارزش غذایی چندانی ندارد، اما برخی مدارس دانش آموزان خود را به مصرف این مواد غذایی محدود می کنند و والدین هم به دلیل مشغله اعتراض نمی کنند، گفت: این مساله باید با نظارت جدی تر بر کیفیت مواد غذایی در مدارس برطرف شود.

ضرورت مصرف همه گروه های غذایی
این متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن برشمردن گروه های غذایی، گفت: در برنامه غذایی روزانه دانش آموزان، باید از گروه نان و غلات به عنوان منبع انرژی، گروه شیر و لبنیات برای ارتقای رشدی و سلامت و استحکام اسکلت استخوانی، گروه گوشت و پروتئین برای سلامت عضلات، ماهیچه ها و تامین منابع پروتئینی بدن و گروه سبزی ها و میوه ها به عنوان مهمترین منبع ویتامین ها و مینرال ها استفاده شود.
وی ادامه داد: در کنار این ها، آب و مایعات فراوان و تازه هم باید گنجانده شود.

همیاری والدین و اولیای مدرسه، تنظیم کننده عادات غذایی دانش آموزان
رحمانی با اشاره به این که نخستین الگو و محیط آموزش پیروی از تغذیه مناسب، خانواده است اضافه کرد: دانش آموزان نخستین الگوی غذایی خود را از خانواده می گیرند اما با ورود به مدرسه، یافته های قبلی را کنار می گذارند و بیشتر تحت تاثیر یافته هایی از دوستان و معلمان قرار می گیرند. پس اگر والدین نتوانند تاثیر پذیری خود را حفظ کنند، باید با مدد جستن از همراهی و همکاری اولیای مدرسه، فرزندان را از تغذیه نامناسب برهانند. پس در این ارتباط نیز رابطه تنگاتنگ میان اولیا و مدارس اهمیت دارد.
فضا و بوفه های اغذیه فروشی درون مدارس هم نقش برجسته ای در کمیت و کیفیت تغذیه دانش آموزان دارد، موضوعی که رحمانی هم بر آن تاکید کرد و گفت: بوفه های مدارس باید از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنند و فست فود یا غذاهای پرحجم با ارزش غذایی بسیار ضعیف نباید عرضه شود و نیز لازم است از سوی مسوولان بهداشت و تغذیه مدارس نظارت جدی شود تا در بوفه ها محصولات لبنی مانند شیر، دوغ و نان تازه هم که از گروه غلات کامل تهیه شده اند، به فروش برسد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل