بیانیه روز جهانی گردشگری

انجمن علمی گردشگری ایران همزمان با روز جهانی جهانگردی بیانیه‌ای صادر کرد و بر ضرورت بسترسازی فناوری‌های هوشمند در عرصه گردشگری کشور تاکید کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است: 

شعار «گردشگری و تحول دیجیتالی» درحالی از سوی سازمان جهانی گردشگری برای سال 2018 انتخاب شده که تحولات دیجیتالی و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به مهم‌ترین ابزارهای استراتژیک مدیریتی تبدیل شده و شاهد تغییرات ملموس در ماهیت ارتباطات انسانی هستیم. گردشگری به عنوان رکن چهارم اقتصادی جهان شناخته می شود و تحولات دیجیتالی در زمینه‌های «تجربیات گردشگران»، «فرآیندهای عملیاتی» و «مدل‌های کسب و کار» نقش مهمی داشته و قادر است هزینه‌های توسعه پایدار گردشگری را به پایین‌ترین حد خود برساند.

در جهان امروز که هر گردشگر از امکاناتی برخوردار است تا همزمان با بازدید از مقصدهای مختلف گردشگری، محتوای صوتی و تصویری تولید نموده و درکوتاه‌ترین زمان ممکن، پیام خود را به دورترین نقاط ارسال نماید، اهمیت فناوری و تحولات دیجیتالی بیش از هر زمان دیگری محسوس است. همچنین شاهدیم که کسب‌ وکارهای نوین گردشگری به مدد تحولات دیجیتالی و فناوری‌های اطلاعاتی به عرصه‌های پویایی تبدیل شده‌اند که با استفاده از فرصت‌های ناشی از توسعه و ترویج فناوری در جوامع بشری به سرعت درحال عبور از  کسب‌و‌کارهای سنتی بوده و فاصله میان انتظارات گردشگران دیجیتال و ارزش واقعی تحویلی به آن‌ها به کم‌ترین حدممکن رسیده است.  

تحولات دیجیتالی عصر فناوری اطلاعات، علاوه بر نقش موثر در دانش محور شدن گردشگری، منجر به سفر مسوولانه و خلق تجربه متمایز از سفر شده و بر ضرورت به کارگیری فناوری جامع نگر و آینده‌گرا در حوزه‌های مختلف ‌گردشگری پایدار افزوده است. توسعۀ پایدار، مفهومی هنجاری است که تحت‌‌‌‌تأثیر محدودیت‌‌‌های ناشی از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و زیست‌‌‌محیطی قراردارد و پیچیدگی و وابستگی متقابل میان موضوعات زیستی، اجتماعی، اقتصادی و سیاست‌‌‌ها در تشخیص و تبیین دسترسی به اهداف پایداری بسیار مهم است. از آن جا که مفهوم گردشگری پایدار از اصول توسعۀ پایدار تبعیت می‌‌‌کند؛ اتخاذ استراتژی‌های مسئولانه و بهره‌مندی از تحولات نوین دیجیتالی، فرصت‌های پرشمار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی را برای جوامع مختلف ایجاد نموده است که بهره برداری از این فرصت ها به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت جوامع بازمی‌گردد.

انجمن علمی گردشگری ایران، به عنوان مرجع برتر علمی گردشگری کشور، ضمن تبریک روز جهانی گردشگری، بخش دولتی را به بسترسازی فناوری‌های هوشمند بارویکرد توسعه پایدار گردشگری توصیه نموده و از اندیشمندان، دانش‌آموختگان و دانشجویان علوم‌ گردشگری دعوت می‌کند تا بیش از پیش پیگیر تحولات دیجیتالی و تکنولوژی‌های هوشمند بوده و با بهره‌مندی از فضای موجود، مطالعات خود را در مسیر کارآفرینی و اطلاع رسانی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و معنوی ایران اسلامی هدایت نمایند.

 انجمن علمی گردشگری ایران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا