ژاپن به دنبال انجام دو مأموریت به ماه

این شرکت ژاپنی یکی از تیم‌های فینالیست رقابت 30 میلیون دلاری X Prize گوگل برای انتقال یک فرودگر/ ماه‌نورد بر سطح ماه بود. نام ماه‌نورد این شرکت موسوم به HAKUTO (به معنای خرگوش سفید)، براساس افسانه‌ای ژاپنی – زندگی کردن یک خرگوش سفید بر سطح ماه – انتخاب شد.

هیچکدام از فینالیست‌ها نتوانستند در موعد مقرر (31 مارس) فرودگر/ ماه‌نورد خود را راهی قمر زمین کنند و مهلت شرکت در جایزه X Prize گوگل به پایان رسید.

بسیاری از تیم‌های فینالیست با وجود اتمام مهلت شرکت در این رقابت، طرح‌های خود را با جدیت پیگیری می‌کنند و شرکت ispace نیز قصد دارد طی سال‌های 2020 و 2021 دو مأموریت به ماه انجام دهد.   

این شرکت در زمان حضور در رقابت X Prize برنامه‌ای برای ساخت فرودگر نداشته و قصد داشت از فرودگر تیم دیگری استفاده کند؛ اما در طرح جدید، فرودگر و ماه‌نورد برای فرود نرم بر سطح ماه طراحی شده‌اند.

مأموریت انتقال فضاپیما، فردگر و ماه‌نورد ispace توسط موشک‌ فالکون شرکت اسپیس‌ایکس انجام خواهد شد. انجام موفقیت‌آمیز این دو مأموریت بسیار حیاتی است، زیرا این شرکت تلاش می‌کند در آینده به عنوان شرکت ارائه‌دهنده خدمات به ماه فعالیت کند.

طرحی از فرودگر و ماه‌نورد ispace

نخستین مأموریت شامل انتقال یک فضاپیما به مدار ماه است. درصورت انجام موفق این برنامه، مأموریت دوم انجام خواهد شد که شامل انتقال یک فرودگر و ماه‌نورد برای اکتشاف سطح ماه است. این ماه‌نورد براساس چارچوب اصلی ماه‌نورد HAKUTO طراحی می‌شود، اما از لحاظ قدرت کلی، میزان بار قابل حمل و مسافت قابل پیمودن، ارتقا داده می‌شود.

البته پیش شرط انجام مأموریت دوم، قرار دادن یک فضاپیما در مدار ماه است. این فضاپیما دو ماه در مدار زمین باقی مانده و دوربین‌های ناوبری که قرار است روی فرودگر و ماه‌نورد نصب شوند را مورد آزمایش قرار می‌دهد؛ فضاپیما همچنین تصاویری از سطح ماه تهیه و به زمین مخابره می‌کند.

شرکت ispace امیدوار است با انجام موفق این دو مأموریت، زیرساخت فضایی پایداری برای انجام مأموریت به ماه و حتی سفرهای فضایی در آینده ایجاد کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: theverge

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا