جهان به اظهارات ترامپ خندید

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا عصر امروز (سه‌شنبه 3 مهر) در سخنرانی خود عنوان کرد: این دومین‌بار است که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کنم. سال گذشته، به تهدیداتی که جهان با آن روبرو است، اشاره و دیدگاهم را برای دستیابی به آینده‌ای روشن برای همه بشریت ارائه کردم.

رئیس جمهور آمریکا افزود: امروز در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافته‌ام تا پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای که در این مدت توسط دولتم حاصل شده است را با شما در میان بگذارم. در کمتر از دو سال، دولت من بهترین عملکرد را در میان دولت‌های تاریخ آمریکا داشته است.

این بخش از سخنان ترامپ، با خنده حضار مواجه شد؛ ترامپ پس از وقفه‌ای کوتاه گفت: انتظار چنین واکنشی را (از شما) نداشتم، اما مشکلی نیست.   

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود به موضوعاتی مانند رشد بورس و اقتصاد آمریکا، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ساخت دیوار برای ممانعت از ورود پناهجویان، و افزایش بودجه نظامی کشور اشاره کرد.

مروری بر دستاوردهای دولت ترامپ

با مروری بر تصمیمات و برنامه‌های دولت دونالد ترامپ در حوزه علم و فناوری و بدون درنظر گرفتن تصمیمات وی در عرصه سیاسی و اقتصادی، شاید بتوان دلیل خنده اعضای مجمع عمومی سازمان ملل را درک کرد:

کاهش یا افزایش آلودگی هوا: دولت ترامپ، برنامه جایگزین پیشنهادی خود را در حوزه انرژی پاک موسوم به طرح انرژی پاک مقرون ‌به‌ صرفه ((Affordable Clean Energy ارائه کرد. این برنامه قرار است جایگزین طرح ارائه شده توسط دولت باراک اوباما برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌ها شود.  

بر اساس گزارش سازمان حفاظت از محیط‌ زیست ایالات ‌متحده آمریکا (EPA)، برنامه جدید نه‌تنها آلودگی هوا را کاهش نخواهد داد، بلکه در افزایش آن نیز مؤثر است. قوانین جدید زیست‌ محیطی ترامپ، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، منجر به بحرانی‌تر شدن شرایط آب‌وهوایی شده و با خطر افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش کیفیت هوا همراه است.

لغو پیمان آب و هوایی پاریس: ایالات متحده به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا و دومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای پس از چین، با دستور دونالد ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس(Paris climate accord)  خارج شد.

وی این پیمان را نقطه شروعی برای تحمیل استانداردهای ناعادلانه به کسب و کارهای و کارگران آمریکایی عنوان و تأکید  کرد که از حقوق مردم آمریکا در برابر توافق‌نامه‌ای سختگیرانه، دفاع خواهد کرد. این درحالی است که پیمان آب و هوایی پاریس برای نخستین بار تمامی کشورهای جهان را برای مقابله با تغییرهای آب و هوایی متحد کرد.

لغو قوانین حمایت از مناطق ملی قطب شمال: ترامپ با امضای لایحه موافقت با انجام حفاری استخراج نفت و گاز در قطب شمال، تیر خلاص را به محیط زیست این منطقه شلیک کرد. حفاری در این ناحیه نه تنها زمین‌هایی را که برای حیوانات و ساکنان منطقه حیاتی هستند، نابود می کند، بلکه به گرم شدن کره زمین کمک کرده و تاثیرات مخرب آن در سطح جهانی مشاهده خواهد شد.

کاهش چشمگیر بودجه مراکز علمی: دولت ترامپ حجم عظیمی از موسسات و مراکز علمی این کشور را کاهش داد. انستیتوی سلامت ملی آمریکا با کاهش 27 درصدی بودجه مالی، بنیاد ملی علوم با کاهش 29 درصدی بودجه و درنهایت دفتر تحقیقات وزارت انرژی آمریکا نیز با کاهش 22 درصدی بودجه خود روبرو شده‌اند.

ممنوع شدن استفاده از 7 واژه علمی: دفتر رئیس جمهور آمریکا در یک دستور عجیب، استفاده از 7 واژه شامل: مبتنی بر علم (Science Based)، مبتنی بر شواهد (evidence-based)، جنین (Fetus)، تنوع (diversity)، آسیب‌پذیر(vulnerable) ، حق (entitlement)، فراجنسیتی یا ترانس ژن (Transgender) را در اسناد منتشر شده از سوی مراکز فدرال کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ممنوع اعلام کرد.

فضا، حوزه قلمرو جنگی: رئیس‌جمهور آمریکا از ایجاد شاخه کاملا جدید در ارتش این کشور، تحت عنوان نیروی فضایی (space force) برای حضور در درگیری‌های فضایی خبر داد. وی در این خصوص عنوان کرد: استراتژی ملی جدید من برای فضا، به رسمیت شناختن این مسئله است که فضا نیز مانند زمین، هوا و دریا، یک حوزه (قلمرو) جنگی است. شاید در آینده نیروی فضایی در کنار نیروی هوایی، ارتش و سایر شاخه‌های نظامی در جنگ‌ها حضور داشته باشند.

محدود کردن برنامه‌های ناسا: ترامپ در نظر دارد حمایت مالی ناسا از ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) را تا سال 2025 قطع کند. قطع حمایت مالی ناسا می‌تواند مانع عمده‌ای بر سر راه تلاش‌ها در زمینه اکتشافات فضایی باشد.

همچنین دولت وی، برنامه 10 میلیون دلاری ناسا برای نظارت بر کربن، متان و گازهای گلخانه‌ای که در گرمای جهانی نقش دارند، را لغو کرد. هدف برنامه موسوم به سیستم نظارت بر کربن (CMS)، شناسایی منابع انتشار دی‌اکسید کربن و تهیه مدل‌هایی از جریان کربن در زمین بود که به مقابله جهانی با تغییرات آب و هوایی کمک می‌کرد.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: independent / mashable / cnn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا