درمان زخم پای دیابتی با کمک دانش بومی

به گزارش سینا پرس دکتر سید مهدی طبایی، رییس پنجمین کنگره ملی و سومین کنگره بین المللی زخم و ترمیمی بافت در نشست خبری امروز که در مرکز جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: این کنگره چهارم تا ششم مهرماه در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور جمعی از محققان ایرانی و متخصصان کشورهای ایتالیایی، کانادایی، پاکستانی و سنگاپوری برگزار می شود. همچنین به دلیل ضرورت پرداختن خیران در حوزه زخم و بیماری های سخت امسال ما برای نخستین بار مجمع خیران زخم و ترمیم زخم را خواهیم داشت.

وی از رونمایی طرح« راه کار درمان پای دیابتی» و نرم افزار «مدیریت و شناسایی علایم زخم» در نخستین روز برگزاری این کنگره خبر داد و افزود: هم اکنون زخم های مزمن و پای دیابتی ریشه ایجاد بسیاری از بیماری ها و پیر شدن سن جمعیت را به دنبال دارند. ریشه اصلی ایجاد این نوع زخم ها به سبک زندگی ما ارتباط دارد.

وی اظهار کرد: هم اکنون در حوزه زخم های مزمن در ایران کارهای فراوانی شده است اما باید الگوی جامعی در این خصوص داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس استاندارد های بین المللی و مشورت های متخصصان، تشخیص، درمان و آموزش مناسبی را ارایه بدهیم. خوشبختانه امسال پژوهشکده زخم و ترمیم زخم 9 طرح پژوهشی بزرگ را پیاده کرده و هم اکنون روی راهکارهای نوین، آموزش های همگانی متخصصان و درمانگران فعالیت می کند. همچنین در زمینه درمان زخم به صورت آکادمیک و علمی برای 500 پرستار دوره چند هفته ای برگزار کرده ایم تا پرستاران بتوانند با پرستاری زخم آشنا شوند. از آذر امسال نیز دوره های بین المللی زخم و پرستاری به صورت رسمی برگزار خواهد شد.

وی به اهمیت بهبود زخم پای افراد دیابتی پرداخت و گفت: هم اکنون با توجه به شیوع دیابت و فراگیر شدن آن، میزان مرگ و میر کشنده زخم پای دیابتی افزایش یافته است. به طوری که مرگ و میر این زخم ها حدود 45 درصد از بسیاری از سرطان‌ها، کشنده تر است.

طبایی بیان کرد: هم اکنون میزان شیوع دیابت در ایران حدود 6 میلیون نفر تخمین زده شده است. طبق آمار جهانی 25 درصد از افراد دیابتی دچار زخم پای دیابتی می شود. بر این اساس حدود یک میلیون و نیم نفر در ایران در معرض خطر زخم پای دیابتی و قطع عضو قرار دارند بنابراین ضرورت دارد تا الگوی معتبری داشته باشیم تا بتوانیم زخم های مزمن این افراد را درمان کنیم. اگر این افراد به موقع اقدام به درمان کنند، با کمک پانسمان های مدرن، روش های استاندارد، نحوه مناسب پوشیدن کفش و راه رفتن، زخم پایشان بهبود پیدا خواهد کرد و دیگر منجر به قطع پای آنها نخواهد شد. قطع پای دیابتی ها می تواند همراه با مشکل های اقتصادی، اخلاقی و رفتاری زیادی باشد.

رییس پنجمین کنگره ملی و سومین کنگره بین المللی زخم و ترمیمی بافت خاطر نشان کرد: پیش بینی شده است تا سال 2020 در جهان بیست میلیون دلار صرف درمان زخم های مزمن شود. حدود سه سال پیش محققان اصفهانی طی مطالعاتی پیش بینی کردند، هرساله در ایران هزار میلیارد تومان برای درمان زخم های مزمن هزینه صرف شود. هزینه ای که از بیمار، وزارت بهداشت یا بیمه ها کسر می شود از اینرو لازم است تا برای کاهش این بار مالی، الگوی مناسبی ارایه بدهیم.

درمان زخم پای دیابت با کمک دانش بومی

دکتر پروین منصوری، دبیر علمی حوزه بالینی این کنگره نیز گفت: حیطه درمان زخم گسترده است و تمام قسمت های بدن ممکن است دچار زخم بشوند از اینرو تمامی متخصصان، پرستاران و مهندسی بافت و …درگیر این مساله هستند.

وی افزود: امسال ارسال مقاله ها از 40 درصد رشد برخوردار بود. 65 درصد از این مقالات مربوط به علوم پایه( مهندسی بافت، ساخت پانسمان ها) و 35 درصد آنها نیز متعلق به حوزه علوم بالینی است. این افزایش 40 درصدی رشد مقاله ها نوید بخش این مساله است که ما توانسته ایم به رسالت خودمان( جذب متخصصان همه حوزه) تا اندازه ای برسیم.

به گفته وی، تاکنون 220 مقاله علمی به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که از این میزان 110 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارایه خواهد شد.

وی اظهار کرد: در این کنگره پنل های مختلفی در حوزه درماتولوژی، راهکارهای زخم، استفاده از لیزر، نانو تکنولوژی، زخم پای دیابتی، پرستاری طب مکمل، طب بازساختی، مدیریت زخم برپا خواهد شد. زخم پای دیابتی به دلیل اهمیت و شیوع زیاد در دنیا و ایران به صورت پنل جداگانه ای ارایه خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین در کنگره امسال سه کارگاه با عنوان پیشگیری از بروز اسکارها و جوشگاه ها، مدیریت زخم فشاری و ماگوت تراپی برگزار خواهد شد.

منصوری به اهمیت راهکار درمانی پای دیابت اشاره کرد و گفت: هم اکنون راه کارهای درمانی بین المللی برای درمان زخم پای دیابتی وجود دارد اما هر کشور یا منطقه ای باید بر اساس امکانات و داروهای موجود در کشورش این راه کارهای درمانی را بکار ببرد. محققان بیمارستان شریعتی تلاش کرده اند تا این راهکارها را بومی سازی کنند. آنها فعالیت شان را از دو سال پیش آغاز کرده اند. اینک پس از گذشت دو سال با افزودن نوآوری های جدید توانسته اند با همکاری گروه های مختلف غدد، ارتوپدی و …. راهکار نهایی شان را ارایه بدهند.

امتیاز بازآموزی هر یک از رشته ها چقدر است؟

دکتر فاتح، مدیر اجرایی کنگره نیز گفت: در این دور از برگزاری کنگره تلاش کردیم تا بتوانیم امتیازهای بازآموزی برای گروه های مختلف پزشکان عمومی، ارتوپدی، داخلی، عفونی در نظر بگیریم. همچنین رای زنی هایی هم برای رشته های پرستاری کماکان ادامه دارد تا امتیاز باز آموزی برای این گروه از افراد نیز تعلق بگیرد.

وی به امتیازهای بازآموزی گروه های مختلف اشاره کرد و افزود: در این گروه متخصصان جراحی عمومی و ترمیمی 25/19، جراحان 5/13، پوست 25/19، داخلی و عفونی و گرمسیری 75/9، فیزیوتراپی( کارشناسان 6، کارشناس ارشد75/9، دکترا 5/13)، طب کار 6، آسیب شناسی6، مهندسی بافت مقطع دکترا 75/9 امتیاز بازآموزی برخوردار خواهند بود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا