علم در 3 مهرماه

  • روز جهانی داروسازان

هدف از نامگذاری روزی به نام داروسازان، جلب توجه عموم مردم نسبت به وظیفه سنگین داروسازان و نقش آنها در حوزه سلامت عمومی جامعه است.فدراسیون بین المللی داروسازی (FIP) در اواخر دهه 2000 میلادی و همزمان با برگزاری کنفرانس داروسازی در استانبول، رأی گیری انجام داده و تاریخ 25 سپتامبر (3 مهر) را رسما به نام روز جهانی داروسازان (World Pharmacists Day) نامگذاری کرد.

در ایران، پنجم شهریور – روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی – به عنوان روز داروساز نامگذاری شده است. زکریای رازی کتاب های متعددی در زمینه داروسازی نوشته که از آن جمله می توان به "قرابادین" اشاره کرد؛ این کتاب درخصوص داروهای ترکیبی است که برای بیماری های مختلف کاربرد داشته و در آن، داروها بر پایه نوع بیماری تنظیم شده اند.

 

  • كشف اقيانوس آرام

اقيانوس آرام يا كبير در ابتدا در 25 سپتامبر 1513م توسط واسكو بالبوآ دريانورد اسپانيايي كشف شد ولي اين كشف تنها در سواحل پاناما و غرب اين اقيانوس صورت گرفت. هرچند قبل از وي مردماني از چين و ژاپن و ديگران در پهنه ‏هاي وسيعي از اقيانوس آرام دريانوردي كرده بودند ولي شناسايي بعدي آن در سال 1513م روي داد. پس از چندي فردينان ماژِلان ديگر دريانورد مشهور آن زمان، به هنگام ديدار از اين اقيانوس، آن را آرام و بدون توفان‏هاي شديد ديد، از اين رو آن را اقيانوس آرام ناميد. اقيانوس آرام مساحتي در حدود يك‏صد و هشتاد ميليون كيلومتر مربع دارد كه از سطح كليه خشكي ‏هاي زمين بيشتر است. اين اقيانوس داراي عرضي در حدود يازده هزار كيلومتر و طولي برابر با هفده هزار و هفت‏صد كيلومتر مي‏باشد. عمق متوسط اقيانوس كبير در حدود چهار هزار متر و عميق‏ترين نقطه آن )گودال ماريانا( در حدود يازده هزار متر است.

  • درگذشت نیکلای نیکلایویچ سمیونوف

نیکلای نیکلایویچ سمیونوف متولد ۱۵ آوریل ۱۸۹۶ بود. وی شیمیدان و فیزیکدان روس و برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۵۶ است. جایزه نوبل برای تحقیقاتش درباره سازوکارهای واکنش‌های شیمیایی به‌طور مشترک به او و سر سایریل هینشلوود اعطا شد.او در ۲۵ سپتامبر ۱۹۸۶ میلادی درگذشت.

  • درگذشت وانگاری ماآتای

وانگاری ماآتای متولد ۱ آوریل ۱۹۴۰ در کنیا بود.وی یک طرفدار حفظ محیط زیست بود که به خاطر تلاش‌هایش به منظور برقراری صلح و دموکراسی برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۴ میلادی شد.ماآتای در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۱ درگذشت.

  • تولد ویلیام کاتبرت فاکنر

ویلیام کاتبرت فاکنر متولد ۲۵ سپتامبر ۱۸۹۷بود.وی  رمان نویس آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات بود. فاکنر در سبک‌های گوناگون شامل رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، شعر و مقاله صاحب اثر است. شهرت او عمدتاً به خاطر رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش است . وی۶ ژوئیه ۱۹۶۲ میلادی در سن ۶۴ سالگی در گذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا