فسیل 558 میلیون ساله، قدیمی‌ترین حیوان جهان

دیکین‌سونیا (Dickinsonia) نوعی فسیل مربوط به موجودی است که 558 میلیون سال قبل در دوره ادیاکاران (Ediacaran period) روی زمین زندگی می‌کرد.

اشکال حیات مربوط به این دوره احتمالا موجوداتی چندسلولی بودند؛ اما هویت دقیق آنها ناشناخته باقی مانده و دانشمندان طی 8 دهه گذشته، به دنبال رمزگشایی از اسرار این موجود بودند. پیش از این دانشمندان عنوان کرده بود که دیکین‌سونیا با طول حدود یک متر، می‌تواند قارچ یا آمیب‌های غول‌پیکر باشد.

اما نتایج آزمایش‌های صورت گرفته روی یک فسیل باستانی که در منطقه‌ای در شمال‌غرب روسیه کشف شد، نشان داد که دیکین‌سونیا یکی از اولین حیواناتی است که روی زمین می‌زیسته است.

بررسی مولکول‌های چربی – کلسترول – در فسیل متعلق به 558 میلیون سال قبل – منبع: ANU

گروهی از دانشمندان استرالیایی، روسی و آلمانی با حفاری و بررسی مولکول‌های چربی – کلسترول – در این فسیل باستانی به نتایج بسیار قابل‌توجهی دست پیدا کردند. در کنار سطوح بالای کلسترول، فسیل دیکین‌سونیا فاقد نشانگرهای شیمیایی مرتبط با قارچ‌ها بود.

به گفته دانشمندان، بدن بیضی‌شکل این موجود با ساختاری رگه‌دار، ظاهری شبیه عروس دریایی دارد. این حیوان منقرض‌شده احتمالا در دریاهای کم‌عمق گرم در کنار سایر موجودات دوره ادیاکاران زندگی می‌کرده است.

در فسیل‌هایی که پیش از این کشف شده بودند، موجوداتی متعلق به 541 میلیون سال قبل شناسایی شده بودند که شامل کرم‌ها، قارچ‌ها، و سایر گروه‌ها بودند، اما کشف جدید نشان می‌دهد که پیش از آنها، دیکین‌سونیا می‌زیسته‌اند.

فسیل بدن بیضی‌شکل دیکین‌سونیا با ساختاری رگه‌دار – منبع: ANU

اگرچه دیکین‌سونیا به عنوان قدیمی‌ترین حیوان شناخته‌شده جهان محسوب می‌شود، با این حال به اعتقاد برخی دانشمندان، موجودات دیگری مانند موجود حلزون‌مانند کیمبرلا (Kimberella) یا کرم‌مانند Helminthoidichnites قدمتی بیشتر از دیکین‌سونیا دارند.

نتیجه این کشف مهم روز جمعه در مجله Science منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: CNN، USA Today، independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا